Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Mentoring Blog

Valmentajan kynästä

Missä mennään henkilöstön, asiakkuuksien ja myynnin kehittämisessä juuri nyt?
Tutustu valmentajiemme ajankohtaisiin näkemyksiin ja toimialan tuoreimpiin trendeihin blogissamme.

Asiakastarinoiden voima

Suomen kesä ei tänä(kään) vuonna vaikuttanut kovin lupaavalta, mikä sai aikaan polttavan tarpeen ottaa äkkilähtö takuuvarman auringon alle. Matkasivustot auki ja ei muuta kuin selailemaan. Ei aikaakaan, kun sopivat lennot ja hotelli oli varattu, täysin omatoimisesti, tässä vaiheessa vielä ilman mitään suoraa kontaktia palveluntarjoajiin. Sanotaan, että elämme asiakkaan aikakautta. Asiakas on hyvin valikoiva ja tekee…

lue lisää
Myynti kuolee

Olen tässä viimeisten vuosien aikana huomannut vahvojakin kannanottoja siitä, että perinteinen myynti on kuolemassa. Onko todellisuus kuitenkaan niin yksinkertainen? Alla pohdintojani tyypillisistä markkinointiin, myyntiin ja digitaalisuuteen liittyvistä väittämistä, joita kohtaan viikoittain asiakkaissani. Onko sinulla digivisio? Hassu kysymys. Digitaalisuus on jo niin vahvasti osa jokapäiväistä elämäämme, että minusta vision määritteleminen erikseen digitaalisuuden osalta tuntuu vähän oudolta.…

lue lisää
R.E.S.P.E.C.T.

Useat meistä tietävät, että ihmissuhteet voivat olla monimutkaisia. Avioliitoissa ajaudutaan kriiseihin ja puolessa tapauksista myös päädytään eroamaan. Kun pitkään yhdessä olleilta pariskunnilta on kysytty, mikä heidät on pitänyt yhdessä, on vastaus lähes poikkeuksetta molemminpuolinen arvostus. Arvostuksen tunne on yksi meidän ihmisten vahvimmista perustarpeista. Vanhempien arvostuksen puute lapsuudessa tuottaa aikuisia, jotka yrittävät epätoivoisesti todistaa itselleen ja…

lue lisää
Inhimillinen hävikki

Kun ruokakaupan kauppias tilaa 300 kiloa jauhelihaa normaalin 150 kilon sijasta, syntyy riski. Riski siitä, että kaikki ei mene kaupaksi sallitun myyntiajan puitteissa markkinointiponnisteluista huolimatta. Ylijäämästä syntyy hävikkiä. Hävikki on kauheaa. Se syö tuotot ja ankeuttaa arjen tunnelman hävikkiin johtaneen päätöksen tekijöiden kesken. Olisi pitänyt ymmärtää. Olisi pitänyt varautua. Olisi pitänyt vähän funtsia etukäteen. Sitten…

lue lisää
Asiakkuuksien hoitoa perävalotakuulla

Asiakas on yrityksen tärkein voimavara. Tätä mantraa moni meistä on hokenut tai varmasti lauseen ainakin kuullut. Valitettavan harvoin tämä kuitenkaan näkyy käytännössä. Viime vuosina minulle on tullut kuva, että monen suomalaisen yrityksen asiakkuudenhoitostrategia perustuu aggressiiviseen odottamiseen: odotetaan asiakkaan tarjouspyyntöä tai yhteydenottoa, jonka jälkeen aletaan toimeen – jos silloinkaan. Uusien asiakkaiden suhteen ollaan aktiivisia, mutta ensimmäinen…

lue lisää
Mistä syntyy erinomaisen ja tyydyttävän asiakastutkimuksen ero?

Asiakkaita on perinteisesti tutkittu paljon, mutta hyvin usein ongelmana on, ettei yritykselle ole kirkkaana, mitä tutkitaan, miten tutkitaan ja ylipäätään miksi tutkitaan. Nämä asiat tulisi kuitenkin huomioida kaikissa tutkimuksissa, sillä edellä mainittujen kysymysten välillä syntyy tyydyttävän ja erinomaisen tutkimuksen ero. Mitä asiakastutkimuksen tekemisessä sitten tulisi huomioida? Asiakastutkimuksen tekeminen alkaa tuloksista Aloitetaan tutkimuksen ensimmäisestä työvaiheesta eli…

lue lisää
Business coach on yrityksen personal trainer

Tapasin hiljattain lapsuudenkaverini lounaan merkeissä. Hän työskentelee nykyään henkilökohtaisena kuntovalmentajana eli personal trainerina – minun käyntikortissani lukee puolestaan business coach, yritysvalmentaja. Naureskelimme ääneen huomatessamme, että molempien käyntikortissa lukee valmentaja, vaikka työnkuvassa ei olekaan mitään samaa. Olimme kuitenkin täysin väärässä. Lounaan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että työmme on suorastaan hämmästyttävän samanlaista, vaikkei se ensisilmäykseltä siltä tuntunutkaan.…

lue lisää
Meidän Matti johtaa suoritusta (vai johtaako?)

Aluksi tarina. Jarkko tulee keskiviikkona firman avokonttoriin norsun kokoinen myrskypilvi päänsä päällä. Hän harppoo kahvikoneelle sellaisella meiningillä, että käytävällä keskusteleva väki lakoaa työpisteilleen kahdenkymmenen metrin keula-aaltona. Saatuaan ensimmäiset siemaukset tupla-americanostaan Jarkko alkaa vähitellen näyttää siltä, että hänelle voi ainakin kokeeksi sanoa jotain ”Moi” -tyylistä. Kun Jarkko vihdoin pääsee omalle työpisteelleen, Satu lähestyy varovasti kysyäkseen, mikä…

lue lisää
Parhaimmillaan harjoittelu tarjoaa vastuuta ja aitoja kehittymismahdollisuuksia

Mietteitä myynnin ja markkinoinnin harjoittelijan tehtävistä: Aloitin myynnin harjoittelijana Balentorilla helmikuussa 2016. Työnkuva oli juuri mitä olin odottanutkin – vahvaa osallistumista B2B-puolen myyntiprojekteihin, sisäisen viestinnän ja markkinoinnin tukitehtäviä, valmentajien ja projektinhallinnan tukena toimimista sekä päivittäisiä toimistorutiineja, mutta myös paljon enemmän. Jo harjoittelijana pääsin osallistumaan myyntiprojektien ja markkinoinnin sisäiseen kehittämiseen ja sain vaikuttaa työnkuvani rakentumiseen. Balentorilla…

lue lisää
Onko vastuunkanto yhden kauppaa, vai kahden tai kolmen jopa?

OSA 1/2 Pienin askelin ulos lapsenkengistä 6-vuotiaan lapseni kanssa olen tottunut siihen, että joudun perään katsomaan hänelle annettujen tehtävien toteutumista. Ulkovaatteet ja kengät eivät aina sovitusta huolimatta kulkeudu trampoliinin vierestä sisälle asti. Toiset asiat tuntuvat kuitenkin lapsenkin kohdalla hoituvan kuin itsestään. Näiden tehtävien hoitamiseen lapsella on siis sisäinen motivaatio. …mistä tulikin mieleeni, että täytyy jatkossa…

lue lisää
Kehityskeskustelu ei ole lomake

Kun sain nykyiseltä työnantajaltani ensimmäisen kalenterikutsun kehityskeskusteluun, olin ollut töissä jo 3 vuotta. ”Suutarin lapsella ei ole ilmeisesti kenkiä”, totesin esimiehelleni, sillä omissa valmennuksissamme korostetaan säännöllisten kehityskeskusteluiden merkitystä. Esimieheni katsoi minua hymyillen ja totesi, ”Suvi, meillä on ollut kanssasi kehityskeskustelu joka kuukausi.” Katsoin esimiestä ihmeissäni ja aloin pohtia, mitä hän tarkoittaa? Nopeasti ymmärsin, että kuukausittaisissa…

lue lisää
Itsensä johtaminen – vastuu vapauttaa tuloksiin

Olen törmännyt viime aikoina useissa eri yhteyksissä ja tilanteissa termiin itsensä johtaminen. Kaikki tuntuu tällä hetkellä kilpistyvän siihen, kuinka hyvin johdat itseäsi tai johdat muita johtamaan itseään. Termillä on yhtä monta tulkintaa, kuin käyttäjääkin. Tässä minun tulkintani yksinkertaisuudessaan: Itsensä johtaminen = Nykytilan todellista ymmärtämistä Halutun tavoitteen selkeää tiedostamista Tavoitteeseen johtavien toimien tunnistamista ja toimeenpanoa Oman…

lue lisää
Muutosviestintä vaatii pelisilmää: ”Ei mua itseäni oikeastaan mikään huoleta, MUTTA…”

Muutosviestintä ja henkilökohtainen vuorovaikutus ovat muutosjohtamisen kulmakiviä, jotka onnistuessaan saavat henkilöstön aidosti mukaan muutokseen – epäonnistuessaan ne voivat romuttaa muutoksen toteutumismahdollisuudet kokonaan. Muutoskeskustelun käyminen ei kuitenkaan ole helppoa, olipa kyseessä ylimmän johdon edustaja tai lähiesimies. Muutos herättää aina tunteita ja epävarmuutta. Yhä useampi myös pelkää tuoda esiin mielipiteitään muutoksesta, sillä muutoshaluton tai muutosvastarintainen työntekijä ei…

lue lisää
Menestyksen resepti

Moni yritys haluaa löytää liiketoiminnan menestyksen reseptin. Valmiiksi päällystettyä tietä menestykseen ei kuitenkaan ole olemassa. Satojen yritysten kehittämisen kokemuksella voin kuitenkin todeta, että seuraavat asiat nousevat vääjäämättä esille niin hyvin kuin huonostikin menestyvissä yrityksissä. Olkoon tämä muistilista yrityksille ja myös itselleni mihin aina aika ajoin on syytä palata: Suunta ja fokus. Löydä ja selkeytä yrityksellesi…

lue lisää
Kuka tätä paattia ohjaa?

Upposiko Titanic konservatiivisen johtamismallin tuloksena? Elokuva antoi ymmärtää, että alaiset yrittivät useaan otteeseen kertoa kapteenille riskeistä ja vaaroista, mutta kapteeni ei kuunnellut tai ainakaan reagoinut heidän huoleensa. Myös Jorma Ollilan johtamismallista Nokialla ollaan nyttemmin uutisoitu samassa valossa. Alaiset peittelivät virheitään pelon vuoksi ja kovien aikataulupaineiden johdosta oiottiin tekemisessä mieluummin, kuin kerrottiin asioiden todellinen tilanne. Meidän…

lue lisää
Asiakaspalvelun johtaminen – kilpailuetua toimintaympäristön uusissa haasteissa

Asiakaspalvelun johtamisen tarkoituksena on kehittää organisaation asiakaspalveluhenkilöstön kykyä lisätä ja vahvistaa hyviä asiakkuuksia. Asiakaspalvelun johtamisessa asiakas asetetaan toiminnan keskipisteeksi ja kohteeksi, johon tarkastelun huomio ensisijaisesti kiinnitetään. Nykypäivänä organisaatioiden on yhä vaikeampaa ennakoida toimintaympäristönsä tulevia muutoksia ja haasteita sekä varmistaa jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä oman toimintansa tuloksekas jatkuminen. Ratkaisuna toimintaympäristön tuomiin haasteisiin, organisaatio voi kiinnittää huomionsa asiakaspalvelun…

lue lisää
Tulosta metsästämässä coachingin avulla

Organisaation tuloksen toteutumiseen ei riitä, että tavoitteet on huolella asetettu ja että ne on kehityskeskusteluissa käyty työntekijöiden kanssa läpi. Jos työntekijät eivät koe niitä itselleen tärkeiksi ja merkityksellisiksi, he eivät muuta käyttäytymistään ja toimintatapojaan. Tällöin on kyse motivaatiosta, halusta muuttumiseen. Motivaation ohella tarvitaan usein myös erityistä tukea muutosprosessin läpiviemiseksi.  Jotta työntekijät olisivat halukkaita hakemaan toiminnastaan…

lue lisää
Asiakas- ja henkilöstötiedon yhdistämisestä tukea muutokseen

Usein kuulen asiakkaideni luettelevan liudan tutkimuksia, joita heidän organisaatiossaan tehdään. On henkilöstötutkimus, asiakastutkimus, projektikysely, palvelukysely, työhyvinvointimittaus… You name it, we got it! Mittareita on hyvä olla olemassa ja mielestäni sanonta ”Sitä saat mitä mittaat” pitää monelta osin paikkansa. Herättävää on minusta seuraava. Henkilöstötutkimusten osalta 94 % henkilöstötutkimuksiin enemmän panostaneista organisaatioista oli sitä mieltä, että heidän…

lue lisää
Voittajana jatkuvan muutoksen maailmassa – Resilientti pärjää – jäykkis ei

Kollegani Jukka kirjoitti tammikuun Mentoring Blogisssa yhden kohdan mittaisesta tolkullisesta muutosohjelmasta joka toimii – ”Muutu ensin itse”. Tämä on todistettu ensimmäiseksi ja parhaiten toimivaksi muutoksen askeleeksi, jota ilman mitään muutosta ei organisaatiossa tai yksilönä voi viedä läpi. Mutta mitä tapahtuu kun organisaatiossa muutoksia tulee ovista ja ikkunoista jatkuvalla syötöllä useita kerrallaan ja useasti vuodessa? Kokenutkin…

lue lisää