Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Mentoring Blog

Valmentajan kynästä

Missä mennään henkilöstön, asiakkuuksien ja myynnin kehittämisessä juuri nyt?
Tutustu valmentajiemme ajankohtaisiin näkemyksiin ja toimialan tuoreimpiin trendeihin blogissamme.

Vuoden 2017 luetuimmat blogimme

Keräsimme vuoden 2017 luetuimmat blogimme helpoksi paketiksi esimerkiksi välipäivinä nautittavaksi. Alta löydät viisi blogia, jotka ovat kiinnostaneet lukijoita eniten tänä vuonna. Tilaa uutiskirjeemme, niin saat blogikoosteen sähköpostiisi, jolloin sen pariin on helppo palata – samalla varmistat, että saat parhaat sisältömme myös ensi vuoden aikana. Tilaa uutiskirjeemme Leave this field empty if you’re human: 1. Esimies…

lue lisää
Itseohjautuvuus – mistä aloittaisit?

Itseohjautuvassa organisaatiossa jokainen työntekijä näkee työnsä merkityksen, kehittää omaa ja yhteistä toimintaa sekä viestii ja toimii läpinäkyvästi. Kenenkään ego ei ota roolia ja yhteispeli on saumatonta, vuorovaikutuksellisesti eheää, kohti yhteisiä tavoitteita etenevää hurmiota. Itseohjautuvuus on tämän päivän muoti-ilmiö, josta on muodostunut ismi ja konsulttituote. Ratkaisevaa on kuitenkin miettiä, miksi sitä tarvitaan. Muutos on nykyisin nopeaa…

lue lisää
Johdetaanko liiketoiminnan kehittämistä arvaamalla?

Parhaat johtajat tunnistavat intuitiivisesti liiketoiminnan kehittämisen kannalta oikeita asioita. Tässä heitä auttaa pitkä kokemus ja liiketoiminnan tuntemus, sekä usein myös ripaus onnea. Mutta entä, jos asiaan liittyvät syy-seurausketjut ja vaikutuskokonaisuudet ovat hyvin monimutkaisia? Kuinka pitkälle pystyt hahmottamaan näitä ketjuja päässäsi? Jäikö jotain olennaista ehkä huomaamatta? Analytiikalla saavutetaan tarkempia tuloksia kuin pelkällä intuitiolla. Kokenutkin ihmismieli voi…

lue lisää
Asiakaskeskeinen liiketoiminta ja itseohjautuva henkilöstö – miten ne kytkeytyvät yhteen?

Kyseessä ovat tämän hetken muotiaiheet, joihin törmää useissa yhteyksissä. Harvemmin tulee sen sijaan syvällisemmin mietittyä, mitä trendikäsitteiden takana on, miten ne kytkeytyvät toisiinsa ja miksi niihin ehkä kannattaisi panostaa? Asiakkaan valta on kasvanut radikaalisti internetin mahdollistaman vertailun kautta. Kaikki tarjoajat läheltä ja kaukaa löytyvät muutaman minuutin Googlailun avulla. Yritysten kannalta tämä merkitsee sitä, että voittaakseen…

lue lisää
Henkilöstökysely – so last season?

Olemme kaikki kuulleet saman mantran: ”Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara”. Miksi kuitenkin edelleen liian harva organisaatio nostaa henkilöstön omistautumisen tärkeäksi prioriteetiksi? Työssäni kohtaan paljon erilaisia organisaatioita. Erilaisuudesta huolimatta melkein kaikilla on yksi yhteinen nimittäjä – henkilöstöjohtamista tehdään operatiivisella tasolla. Näin tapahtuu, vaikka valtaosa varmasti tiedostaa tarpeen toimintakulttuurin kehittämiselle. Henkilöstöön liittyvät hallinnolliset tehtävät luovat perustan ja…

lue lisää
Esimies ei motivoi

Taas kerran puhelimeni soi. Huolestunut johto tarvitsee apua muutoksen johtamiseen. Esimiehiä tulisi valmentaa motivoimaan henkilöstöään, sillä muutos on syönyt kaikkien motivaation ja työt eivät maistu. Esimiesten pitäisi saada valmiudet motivoida henkilöstönsä innostumaan muutoksesta ja toimimaan sitoutuneesti uusissa työrooleissaan, uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöstön motivointikeinot tulisi saavuttaa mahdollisimman pian, koska yrityksen tilanne on kriittinen. Huokaan ja pohdin…

lue lisää
Tyhjällä päällä töihin kesän jälkeen? Tuuleta myös johtamismallisi!

Päätin kesälomani maanantaina aikaisella puhelinpalaverilla. Lomani on ollut siinä mielessä erittäin onnistunut, että pääsin irtautumaan töistä täysin ja nyt päässä tuntuu taas olevan tilaa uusille ajatuksille ja ideoille. Syksy on monelle meistä uuden elämän alku – leppoisan lomailun jälkeen suunnitellaan innokaasti uutta alkua arkirutiineineen ja halutaan haastaa itseään toimimaan toisin. Esimiestyötä ja johtamista kehittäessäni törmään…

lue lisää
Asiakastarinoiden voima

Suomen kesä ei tänä(kään) vuonna vaikuttanut kovin lupaavalta, mikä sai aikaan polttavan tarpeen ottaa äkkilähtö takuuvarman auringon alle. Matkasivustot auki ja ei muuta kuin selailemaan. Ei aikaakaan, kun sopivat lennot ja hotelli oli varattu, täysin omatoimisesti, tässä vaiheessa vielä ilman mitään suoraa kontaktia palveluntarjoajiin. Sanotaan, että elämme asiakkaan aikakautta. Asiakas on hyvin valikoiva ja tekee…

lue lisää
Myynti kuolee

Olen tässä viimeisten vuosien aikana huomannut vahvojakin kannanottoja siitä, että perinteinen myynti on kuolemassa. Onko todellisuus kuitenkaan niin yksinkertainen? Alla pohdintojani tyypillisistä markkinointiin, myyntiin ja digitaalisuuteen liittyvistä väittämistä, joita kohtaan viikoittain asiakkaissani. Onko sinulla digivisio? Hassu kysymys. Digitaalisuus on jo niin vahvasti osa jokapäiväistä elämäämme, että minusta vision määritteleminen erikseen digitaalisuuden osalta tuntuu vähän oudolta.…

lue lisää
R.E.S.P.E.C.T.

Useat meistä tietävät, että ihmissuhteet voivat olla monimutkaisia. Avioliitoissa ajaudutaan kriiseihin ja puolessa tapauksista myös päädytään eroamaan. Kun pitkään yhdessä olleilta pariskunnilta on kysytty, mikä heidät on pitänyt yhdessä, on vastaus lähes poikkeuksetta molemminpuolinen arvostus. Arvostuksen tunne on yksi meidän ihmisten vahvimmista perustarpeista. Vanhempien arvostuksen puute lapsuudessa tuottaa aikuisia, jotka yrittävät epätoivoisesti todistaa itselleen ja…

lue lisää
Inhimillinen hävikki

Kun ruokakaupan kauppias tilaa 300 kiloa jauhelihaa normaalin 150 kilon sijasta, syntyy riski. Riski siitä, että kaikki ei mene kaupaksi sallitun myyntiajan puitteissa markkinointiponnisteluista huolimatta. Ylijäämästä syntyy hävikkiä. Hävikki on kauheaa. Se syö tuotot ja ankeuttaa arjen tunnelman hävikkiin johtaneen päätöksen tekijöiden kesken. Olisi pitänyt ymmärtää. Olisi pitänyt varautua. Olisi pitänyt vähän funtsia etukäteen. Sitten…

lue lisää
Asiakkuuksien hoitoa perävalotakuulla

Asiakas on yrityksen tärkein voimavara. Tätä mantraa moni meistä on hokenut tai varmasti lauseen ainakin kuullut. Valitettavan harvoin tämä kuitenkaan näkyy käytännössä. Viime vuosina minulle on tullut kuva, että monen suomalaisen yrityksen asiakkuudenhoitostrategia perustuu aggressiiviseen odottamiseen: odotetaan asiakkaan tarjouspyyntöä tai yhteydenottoa, jonka jälkeen aletaan toimeen – jos silloinkaan. Uusien asiakkaiden suhteen ollaan aktiivisia, mutta ensimmäinen…

lue lisää
Mistä syntyy erinomaisen ja tyydyttävän asiakastutkimuksen ero?

Asiakkaita on perinteisesti tutkittu paljon, mutta hyvin usein ongelmana on, ettei yritykselle ole kirkkaana, mitä tutkitaan, miten tutkitaan ja ylipäätään miksi tutkitaan. Nämä asiat tulisi kuitenkin huomioida kaikissa tutkimuksissa, sillä edellä mainittujen kysymysten välillä syntyy tyydyttävän ja erinomaisen tutkimuksen ero. Mitä asiakastutkimuksen tekemisessä sitten tulisi huomioida? Asiakastutkimuksen tekeminen alkaa tuloksista Aloitetaan tutkimuksen ensimmäisestä työvaiheesta eli…

lue lisää
Business coach on yrityksen personal trainer

Tapasin hiljattain lapsuudenkaverini lounaan merkeissä. Hän työskentelee nykyään henkilökohtaisena kuntovalmentajana eli personal trainerina – minun käyntikortissani lukee puolestaan business coach, yritysvalmentaja. Naureskelimme ääneen huomatessamme, että molempien käyntikortissa lukee valmentaja, vaikka työnkuvassa ei olekaan mitään samaa. Olimme kuitenkin täysin väärässä. Lounaan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että työmme on suorastaan hämmästyttävän samanlaista, vaikkei se ensisilmäykseltä siltä tuntunutkaan.…

lue lisää
Meidän Matti johtaa suoritusta (vai johtaako?)

Aluksi tarina. Jarkko tulee keskiviikkona firman avokonttoriin norsun kokoinen myrskypilvi päänsä päällä. Hän harppoo kahvikoneelle sellaisella meiningillä, että käytävällä keskusteleva väki lakoaa työpisteilleen kahdenkymmenen metrin keula-aaltona. Saatuaan ensimmäiset siemaukset tupla-americanostaan Jarkko alkaa vähitellen näyttää siltä, että hänelle voi ainakin kokeeksi sanoa jotain ”Moi” -tyylistä. Kun Jarkko vihdoin pääsee omalle työpisteelleen, Satu lähestyy varovasti kysyäkseen, mikä…

lue lisää
Parhaimmillaan harjoittelu tarjoaa vastuuta ja aitoja kehittymismahdollisuuksia

Mietteitä myynnin ja markkinoinnin harjoittelijan tehtävistä: Aloitin myynnin harjoittelijana Balentorilla helmikuussa 2016. Työnkuva oli juuri mitä olin odottanutkin – vahvaa osallistumista B2B-puolen myyntiprojekteihin, sisäisen viestinnän ja markkinoinnin tukitehtäviä, valmentajien ja projektinhallinnan tukena toimimista sekä päivittäisiä toimistorutiineja, mutta myös paljon enemmän. Jo harjoittelijana pääsin osallistumaan myyntiprojektien ja markkinoinnin sisäiseen kehittämiseen ja sain vaikuttaa työnkuvani rakentumiseen. Balentorilla…

lue lisää
Onko vastuunkanto yhden kauppaa, vai kahden tai kolmen jopa?

OSA 1/2 Pienin askelin ulos lapsenkengistä 6-vuotiaan lapseni kanssa olen tottunut siihen, että joudun perään katsomaan hänelle annettujen tehtävien toteutumista. Ulkovaatteet ja kengät eivät aina sovitusta huolimatta kulkeudu trampoliinin vierestä sisälle asti. Toiset asiat tuntuvat kuitenkin lapsenkin kohdalla hoituvan kuin itsestään. Näiden tehtävien hoitamiseen lapsella on siis sisäinen motivaatio. …mistä tulikin mieleeni, että täytyy jatkossa…

lue lisää
Kehityskeskustelu ei ole lomake

Kun sain nykyiseltä työnantajaltani ensimmäisen kalenterikutsun kehityskeskusteluun, olin ollut töissä jo 3 vuotta. ”Suutarin lapsella ei ole ilmeisesti kenkiä”, totesin esimiehelleni, sillä omissa valmennuksissamme korostetaan säännöllisten kehityskeskusteluiden merkitystä. Esimieheni katsoi minua hymyillen ja totesi, ”Suvi, meillä on ollut kanssasi kehityskeskustelu joka kuukausi.” Katsoin esimiestä ihmeissäni ja aloin pohtia, mitä hän tarkoittaa? Nopeasti ymmärsin, että kuukausittaisissa…

lue lisää