Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Mentoring Blog

Valmentajan kynästä

Missä mennään henkilöstön, asiakkuuksien ja myynnin kehittämisessä juuri nyt?
Tutustu valmentajiemme ajankohtaisiin näkemyksiin ja toimialan tuoreimpiin trendeihin blogissamme.

Työelämän rytmihäiriöt

Tanssijan tärkein kompetenssi on rytmissä pysyminen. Paritansseissa ja ryhmäkoreografioissa rytmin merkitys korostuu entisestään, sillä rytmitaidoton tanssija astuu helposti partnerinsa varpaille, tai sotkee koko ryhmän vääräaikaisilla liikkeillään. Tanssilajien rytmit vaihtelevat hidastempoisemmista boleroista ja bossanovista kiihkeätempoisempiin tansseihin. Yleensä tanssijalla on omat suosikkilajinsa, joiden rytmit miellyttävät häntä ja toisaalta tukevat hänen tanssillista osaamistaan. Taitavimmat tanssijat hallitsevat kuitenkin suvereenisti…

lue lisää
Tutkimus ei tapahdu tyhjiössä

Kun teetät tutkimuksen, mitä odotat saavasi vastineeksi rahoillesi? Et useinkaan vain useita kymmeniä sivuja pitkää raporttia täynnä erilaisia taulukoita ja kuvaajia. Luultavasti haluat tietää tutkimuksen olennaisimmat tulokset ja mitä ne tarkoittavat käytännössä sinun ja organisaatiosi toiminnan kannalta. Mikä toimii? Mitä pitää kehittää? Miten pitää kehittää? Mistä sitten tietää, mitkä tutkimuksen tulokset ovat ne olennaisimmat? Tähän…

lue lisää
Harjoittelu Balentorilla – Päivittäistä kehittymistä ja monipuolisia työtehtäviä

Aloitimme harjoittelijoina Balentorilla tammikuussa 2018. Tulimme taloon sopivasti juuri kuukausipalaveripäivän kynnyksellä, ja pääsimme näin heti täysillä mukaan toimiston tehokkaaseen arkeen. Täytettäviksemme tulivat projektinjohdon sekä markkinoinnin ja myynnin harjoittelijan saappaat. Harjoitteluun tullessamme odotimme oppivamme paljon erityisesti liiketoiminnan kehittämisestä sekä asiakasprojektien läpiviennistä. Työ on kuitenkin tarjonnut meille molemmille enemmän kuin osasimme aluksi odottaakaan. Harjoittelu Balentorilla antaa työuransa…

lue lisää
Itseohjautuvuus vie esimiehen työt

Törmäsin jokin aika sitten LinkedIn:ssä loistavaan keskusteluun. Eräs kirjoittaja sai aikaan mahtavan pöhinän pohtimalla vanhaa slogania ”esimiehen tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi”. Hän heitti alkuun ilmoille ajatuksen, josko esimies saakin palkkioksi kenkää sen jälkeen, kun hänen oma esimiehensä huomaa homman toimivan varsin hyvin ilman häntä. Tämä herätti minut pohtimaan esimiehen roolia ja sen muuttunutta merkitystä…

lue lisää
Näin viet henkilöstökyselyn seuraavalle tasolle – viisi vinkkiä

Henkilöstökysely on periaatteessa varsin yksinkertainen juttu. Kerran vuodessa tiedustellaan henkilökunnan mielipiteitä työilmapiiristä, organisaatiosta, esimiehistä sekä työntekijän kokemista haasteista ja toiveista.   Mietitäänpä kuitenkin hetki kyselyn syvintä olemusta. Sen tarkoituksena ei ole ainoastaan osoittaa, että työntekijöistä ja työpaikan ilmapiiristä välitetään. Kysely ei myöskään toimi pelkkänä tiedonkeruun välineenä, vaikka se sisältääkin arvokkaita mielipiteitä asioista, joita kukaan ei ehkä…

lue lisää
Myynnin itseohjautuvuus – liian hyvää ollakseen totta?

Minulta kysytään usein, miten luoda myyntiin itseohjautuvuutta? Kysymys ei ole helppo. Itseohjautuvuus on seurausta useasta tekijästä. Pahimmassa tapauksessa ihmiset itseohjautuvat tekemään yrityksen strategian kannalta ihan vääriä asioita. Tässä kuitenkin elementtejä, joihin itse uskon itseohjautuvuuden aikaansaamisessa. Luo merkitys työlle ”Mä olen vaan töissä täällä” on ehkä pahin lausahdus, mitä myyjän suusta voi kuulla. Mielestäni työlle tulee…

lue lisää
Johtamisen käänteinen innovaatio – Vincit ja Balentor yhteistyöhön LaaS –verkkopalvelun tarjoajina

Itseohjautuvuudesta ja hajautetusta johtajuudesta puhutaan paljon, mutta mikä onkaan niiden tarkoitus ja kuinka niillä haettavat tavoitteet saavutetaan? Parhaiden työkalujen lisäksi tarvitaan myös johtamiskäytäntöjen uudistumista. Balentor ja Vincit ovat päättäneet yhdistää osaamisensa johtamisen mullistamiseksi. Vincitin kehittämänä innovaatio LaaS –verkkopalvelu on suunniteltu johdon ja HR:n avuksi, jotta työntekijöiden tukemisessa voidaan aidosti keskittyä siihen, mitä tarvitaan. Työkalu helpottaa…

lue lisää
Vuoden 2017 luetuimmat blogimme

Keräsimme vuoden 2017 luetuimmat blogimme helpoksi paketiksi esimerkiksi välipäivinä nautittavaksi. Alta löydät viisi blogia, jotka ovat kiinnostaneet lukijoita eniten tänä vuonna. Tilaa uutiskirjeemme, niin saat blogikoosteen sähköpostiisi, jolloin sen pariin on helppo palata – samalla varmistat, että saat parhaat sisältömme myös ensi vuoden aikana. Tilaa uutiskirjeemme Leave this field empty if you’re human: 1. Esimies…

lue lisää
Itseohjautuvuus – mistä aloittaisit?

Itseohjautuvassa organisaatiossa jokainen työntekijä näkee työnsä merkityksen, kehittää omaa ja yhteistä toimintaa sekä viestii ja toimii läpinäkyvästi. Kenenkään ego ei ota roolia ja yhteispeli on saumatonta, vuorovaikutuksellisesti eheää, kohti yhteisiä tavoitteita etenevää hurmiota. Itseohjautuvuus on tämän päivän muoti-ilmiö, josta on muodostunut ismi ja konsulttituote. Ratkaisevaa on kuitenkin miettiä, miksi sitä tarvitaan. Muutos on nykyisin nopeaa…

lue lisää
Johdetaanko liiketoiminnan kehittämistä arvaamalla?

Parhaat johtajat tunnistavat intuitiivisesti liiketoiminnan kehittämisen kannalta oikeita asioita. Tässä heitä auttaa pitkä kokemus ja liiketoiminnan tuntemus, sekä usein myös ripaus onnea. Mutta entä, jos asiaan liittyvät syy-seurausketjut ja vaikutuskokonaisuudet ovat hyvin monimutkaisia? Kuinka pitkälle pystyt hahmottamaan näitä ketjuja päässäsi? Jäikö jotain olennaista ehkä huomaamatta? Analytiikalla saavutetaan tarkempia tuloksia kuin pelkällä intuitiolla. Kokenutkin ihmismieli voi…

lue lisää
Asiakaskeskeinen liiketoiminta ja itseohjautuva henkilöstö – miten ne kytkeytyvät yhteen?

Kyseessä ovat tämän hetken muotiaiheet, joihin törmää useissa yhteyksissä. Harvemmin tulee sen sijaan syvällisemmin mietittyä, mitä trendikäsitteiden takana on, miten ne kytkeytyvät toisiinsa ja miksi niihin ehkä kannattaisi panostaa? Asiakkaan valta on kasvanut radikaalisti internetin mahdollistaman vertailun kautta. Kaikki tarjoajat läheltä ja kaukaa löytyvät muutaman minuutin Googlailun avulla. Yritysten kannalta tämä merkitsee sitä, että voittaakseen…

lue lisää
Henkilöstökysely – so last season?

Olemme kaikki kuulleet saman mantran: ”Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara”. Miksi kuitenkin edelleen liian harva organisaatio nostaa henkilöstön omistautumisen tärkeäksi prioriteetiksi? Työssäni kohtaan paljon erilaisia organisaatioita. Erilaisuudesta huolimatta melkein kaikilla on yksi yhteinen nimittäjä – henkilöstöjohtamista tehdään operatiivisella tasolla. Näin tapahtuu, vaikka valtaosa varmasti tiedostaa tarpeen toimintakulttuurin kehittämiselle. Henkilöstöön liittyvät hallinnolliset tehtävät luovat perustan ja…

lue lisää
Esimies ei motivoi

Taas kerran puhelimeni soi. Huolestunut johto tarvitsee apua muutoksen johtamiseen. Esimiehiä tulisi valmentaa motivoimaan henkilöstöään, sillä muutos on syönyt kaikkien motivaation ja työt eivät maistu. Esimiesten pitäisi saada valmiudet motivoida henkilöstönsä innostumaan muutoksesta ja toimimaan sitoutuneesti uusissa työrooleissaan, uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöstön motivointikeinot tulisi saavuttaa mahdollisimman pian, koska yrityksen tilanne on kriittinen. Huokaan ja pohdin…

lue lisää
Tyhjällä päällä töihin kesän jälkeen? Tuuleta myös johtamismallisi!

Päätin kesälomani maanantaina aikaisella puhelinpalaverilla. Lomani on ollut siinä mielessä erittäin onnistunut, että pääsin irtautumaan töistä täysin ja nyt päässä tuntuu taas olevan tilaa uusille ajatuksille ja ideoille. Syksy on monelle meistä uuden elämän alku – leppoisan lomailun jälkeen suunnitellaan innokaasti uutta alkua arkirutiineineen ja halutaan haastaa itseään toimimaan toisin. Esimiestyötä ja johtamista kehittäessäni törmään…

lue lisää
Myynti kuolee

Olen tässä viimeisten vuosien aikana huomannut vahvojakin kannanottoja siitä, että perinteinen myynti on kuolemassa. Onko todellisuus kuitenkaan niin yksinkertainen? Alla pohdintojani tyypillisistä markkinointiin, myyntiin ja digitaalisuuteen liittyvistä väittämistä, joita kohtaan viikoittain asiakkaissani. Onko sinulla digivisio? Hassu kysymys. Digitaalisuus on jo niin vahvasti osa jokapäiväistä elämäämme, että minusta vision määritteleminen erikseen digitaalisuuden osalta tuntuu vähän oudolta.…

lue lisää
R.E.S.P.E.C.T.

Useat meistä tietävät, että ihmissuhteet voivat olla monimutkaisia. Avioliitoissa ajaudutaan kriiseihin ja puolessa tapauksista myös päädytään eroamaan. Kun pitkään yhdessä olleilta pariskunnilta on kysytty, mikä heidät on pitänyt yhdessä, on vastaus lähes poikkeuksetta molemminpuolinen arvostus. Arvostuksen tunne on yksi meidän ihmisten vahvimmista perustarpeista. Vanhempien arvostuksen puute lapsuudessa tuottaa aikuisia, jotka yrittävät epätoivoisesti todistaa itselleen ja…

lue lisää
Inhimillinen hävikki

Kun ruokakaupan kauppias tilaa 300 kiloa jauhelihaa normaalin 150 kilon sijasta, syntyy riski. Riski siitä, että kaikki ei mene kaupaksi sallitun myyntiajan puitteissa markkinointiponnisteluista huolimatta. Ylijäämästä syntyy hävikkiä. Hävikki on kauheaa. Se syö tuotot ja ankeuttaa arjen tunnelman hävikkiin johtaneen päätöksen tekijöiden kesken. Olisi pitänyt ymmärtää. Olisi pitänyt varautua. Olisi pitänyt vähän funtsia etukäteen. Sitten…

lue lisää
Asiakkuuksien hoitoa perävalotakuulla

Asiakas on yrityksen tärkein voimavara. Tätä mantraa moni meistä on hokenut tai varmasti lauseen ainakin kuullut. Valitettavan harvoin tämä kuitenkaan näkyy käytännössä. Viime vuosina minulle on tullut kuva, että monen suomalaisen yrityksen asiakkuudenhoitostrategia perustuu aggressiiviseen odottamiseen: odotetaan asiakkaan tarjouspyyntöä tai yhteydenottoa, jonka jälkeen aletaan toimeen – jos silloinkaan. Uusien asiakkaiden suhteen ollaan aktiivisia, mutta ensimmäinen…

lue lisää
Mistä syntyy erinomaisen ja tyydyttävän asiakastutkimuksen ero?

Asiakkaita on perinteisesti tutkittu paljon, mutta hyvin usein ongelmana on, ettei yritykselle ole kirkkaana, mitä tutkitaan, miten tutkitaan ja ylipäätään miksi tutkitaan. Nämä asiat tulisi kuitenkin huomioida kaikissa tutkimuksissa, sillä edellä mainittujen kysymysten välillä syntyy tyydyttävän ja erinomaisen tutkimuksen ero. Mitä asiakastutkimuksen tekemisessä sitten tulisi huomioida? Asiakastutkimuksen tekeminen alkaa tuloksista Aloitetaan tutkimuksen ensimmäisestä työvaiheesta eli…

lue lisää