Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Mentoring Blog

Valmentajan kynästä

Missä mennään henkilöstön, asiakkuuksien ja myynnin kehittämisessä juuri nyt?
Tutustu valmentajiemme ajankohtaisiin näkemyksiin ja toimialan tuoreimpiin trendeihin blogissamme.

Johtaminen: läheltä vai kaukaa, kivaa vai kovaa?

Kivaa vai kovaa? Läheltä vai kaukaa? Autoritäärisesti vai itseohjautuvasti? Siitä, miten modernissa yhteiskunnassa ja erilaisissa työyhteisöissä tulisi johtaa, käydään juuri nyt mielenkiintoista ja hyvin ajankohtaista keskustelua. Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervala otti pääkirjoituksessaan ”Eikö opettaja saisi olla opettaja?”  29. marraskuuta kantaa opettajien pukeutumiseen. Päätoimittajan mukaan bändipaidat eivät sovi yhteen opettajien auktoriteettiaseman kanssa. Opettajissa kannanotto kirvoitti vahvan…

lue lisää
Myyntiakatemia by Kert Kenner

Myyntiakatemia on videoblogisarja, jossa valmentajamme Kert Kenner käsittelee markkinointiin, myyntiin ja asiakkuuksiin liittyviä aiheita. Kertin monen vuoden kokemus B2B-maailmasta, asiakaskohtaamisista ja valmentamisesta takaavat asiantuntevan kerronnan. Videot käsittelevät mm. viestintää, myyntikonseptin rakentamista, myyntineuvotteluja, vastaväitteiden tärkeyttä, voittavan tarjouksen rakentamista ja erilaisten asiakkuuksien merkitystä. Jos nämä aiheet ovat itsellesi ajankohtaisia tai kaipaat muuten vain inspiraatiota näiden aiheiden ympäriltä,…

lue lisää
Miten johdetaan yrityksen muutosprosessia digitalisaation polulla?

Digitalisaation kehitysprosessi on käynnissä monilla organisaatioilla. Useimmat organisaatiot ovat toteuttaneet tätä projektiluonteisena kehityshankkeena, jossa luodaan pohja tulevaisuuden liiketoiminnalle. Ensimmäisten toteutusten tullessa käyttöön on kuitenkin siirryttävä projektitoteutuksista prosessimaiseen toimintaan – digitaaliset ratkaisut vaativat jatkuvaa kehittämistä ja muokkaamista ja siksi sen on oltava osa organisaation normaalia liiketoimintaa. Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen on oltava osa yrityksen strategiaa ja samalla…

lue lisää
Strateginen segmentointi – avain kestävään menestykseen

Yhä useammat yritykset, myös aiemmin vahvasti tuote- tai tuotantopainotteiset yritykset, siirtyvät koko ajan selkeämmin asiakaskeskeiseen palveluliiketoimintaan. Palvelua tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti ja asiakas osallistuu itse vahvasti palvelutapahtuman tuottamiseen. Palvelun onnistuminen on kiinni molemmista osapuolista ja ratkaisevaksi muodostuvat seuraavat kysymykset: Miten palvelu tuotetaan vastaamaan asiakkaiden nykyisiä ja tulevia, usein vielä piilossa olevia tarpeita? Miten asiakas kokee…

lue lisää
Asiakasymmärrys vaikeasti kopioitavana strategisena kilpailuetuna

Organisaatiolla on kilpailuetu, kun se pystyy erottautumaan kilpailijoistaan markkinoilla. Kilpailuetu voidaan jakaa karkeasti kustannusjohtajuuteen tai erottautumiseen. Jatkuvasti kovenevassa kilpailussa kustannusjohtajuus eli hinnalla menestyksekkäästi kilpaileminen on lähes mahdoton tehtävä. Miksi? Koska aina löytyy toinen toimija, joka myy halvemmalla. Asiakkaat eivät useimmiten kykene vertailemaan hintaa ja sillä saatavaa arvoa objektiivisesti. Hinta on aina suhteessa arvoon ja jos…

lue lisää
Digitaalisuuden pitää muuttaa myös prosesseja ja johtamista

Digitaalisuus on siirtymässä kolmanteen kehitysvaiheeseen. Ensimmäinen vaihe sisälsi operatiivisten tietojärjestelmien ja itsepalvelukanavien kehittämistä. Niiden ansiosta yritykset ovat saaneet merkittäviä kustannussäästöjä ja tietoa päätöksentekoon nopeammin kuin aiemmin. Tämä vaihe toteutui 1990-2000 luvuilla. Toisessa vaiheessa, tällä vuosikymmenellä, on kehitetty asiakkaille palvelukanavia ja mobiiliapplikaatiota. Näiden avulla on voitu luoda parempia asiakaskokemuksia ja sitouttaa asiakkaita tehokkaammin. Nyt on siirrytty…

lue lisää
Markkinointia ja projektinjohtoa – tätä on harjoittelu Balentorilla

Harjoittelijana myynnin ja markkinoinnin tehtävissä Aloitin myynnin ja markkinoinnin harjoittelijana elokuussa 2018. Itselläni taustana oli kauppatieteiden kandidaatin paperit, joten kokemusta markkinoinnista löytyi vain teoriapohjalta. Yllätyinkin siitä, miten paljon sain vastuuta markkinoinnin osalta. Vastasin täysin Balentorin some-kanavista ja niiden sisällöntuotannosta sekä sisäisestä markkinoinnista: viikkotiedotteet ja yrityksen sisäinen viestintä kuuluivat tavallisiin työtehtäviini. Pääsin muokkaamaan materiaalien ulkonäköä brändin…

lue lisää
Osaamisen johtamisesta kilpailuetua?

Osaamisen johtaminen on ollut HR:n työkaluna jo 1980 luvulta lähtien. Nyt siitä on tullut yksi yritysjohdon strategian rakentamisen työkaluista. Osaaminen liittyy kaikkeen organisaation toimintaan ja vaikuttaa erityisesti kehittymiseen ja sitä kautta tulevaisuuden suuntaan. Nykypäivän organisaatiot kehittyvät jatkuvasti toimintaympäristönsä aiheuttamista muutoksista, kuten mm. digitalisaation, tekoälyn ja asiakaskäyttäytymisen muuttumisen seurauksena. Tästä johtuen osaamisen johtaminen on erittäin olennainen…

lue lisää
Sisäinen ja ulkoinen markkinointi

Huomaa asiakas – synnytä lisäarvoa! Asiakkaan valta markkinoilla on kasvanut viime vuosina radikaalisti. Mistä tämä johtuu? Digitalisaatiolla on ollut valtava vaikutus, sillä verkossa asiakkaan on helppo vertailla tarjoamaa. Asiakas saa samat tiedot juuri sinun organisaatiostasi sekä kilpailijoistasi, jotka ovat sinunkin saatavillasi. Lisäksi asiakas tiedostaa itse oman valtansa, joka luo organisaatiolle paineita vastata asiakkaan tarpeisiin. Mitä…

lue lisää
Asiakaspalvelun menestystekijät

Kuinka menestyä asiakaspalvelussa? Asiakaspalvelu. Se yksi merkittävimmistä asiakkaan palvelukokemukseen vaikuttavista tekijöistä. Kilpailun lisääntyessä asiakkailla on mahdollisuus kilpailuttaa haluamansa palvelut. Tällöin asiakaspalvelun kehittämisen laiminlyönti on varma keino tippua kilpailijoiden kelkasta. Asiakaspalvelun kehittäminen luo konkreettista etua asiakkaalle ja hyvin toimivat asiakaspalvelutilanteet ovat syy sitoutua yrityksen pitkäaikaiseksi asiakkaaksi. Asiakaspalvelu – kilpailuetu vai kompastuskivi? Asiakaspalvelun menestystekijöistä puhuttaessa, aito asiakasymmärrys…

lue lisää
Myyjän työpaikka on asiakkaan mielessä

Aloitanpa tämän blogin sanonnalla: ”Asiakas tekee lopullisen ostopäätöksen tunteella ja perustelee sitä järjellä”. Hyvät myyjät liikkuvat järkitasolla. Huippumyyjät liikkuvat myös tunnetasolla. Jos haluat huipulle, on mentävä tunnetasolle. On työskenneltävä asiakkaan mielessä. Alla ajatuksiani miten se tehdään: 1. Tule huomatuksi Nykyään myyjän on vaikeaa vaikuttaa asiakkaan ostoprosessiin. Tällä hetkellä jo 80% asiakkaan ostopäätöksestä tapahtuu ennen kuin…

lue lisää
Strateginen kulttuurin uudistaminen

Kiihtyvä muutosvauhti haastaa kaikki organisaatiot uudistumaan. Aiheesta tehdyt tutkimukset sekä pitkä kokemuksemme muutoksesta osoittavat, että osuvan strategian laatiminen ei ole usein kriittisin haaste.  Sen sijaan vaikeinta on elää strategia todeksi. Mitä enemmän tulevaisuus vaatii uudistumaan, sitä haastavampaa muutosten vieminen käytäntöön on. Miksi muutosten toteuttaminen osoittautuu monessa organisaatiossa odotettua vaikeammaksi? Usein ratkaiseva tekijä muutosjohtajuuden onnistumiseen on…

lue lisää
Vapautta ja vastuuta, kiitos

Jatkuva muutos on tuonut mukanaan muutosvaateen organisaatioille ja ihmisille. Yhä useammin nykyiset rakenteet ja toimintamallit ontuvat, kun mietitään, mikä tukisi parhaalla mahdollisella tavalla organisaatioiden toimintaa sekä asiakkaille tuotettua arvoa. Keskitetyn vallan ja vastuun sijaan organisaatioiden menestyminen nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä edellyttää kaikkien osallistumista yhteisen tulevaisuuden rakentamiseen. Vastuuta ja valtaa siirretään yksittäisiltä henkilöiltä kaikille, mikä edellyttää muutoksia…

lue lisää
Miksi PK-yritys menestyy?

PK-yrityksen sielu on sen omistaja/yrittäjä, jonka intohimo ja usko omaan tuotteeseen/palveluun on saanut yrityksen kasvuun. Tutkimusten perusteella yrittäjä pystyy omasta selkänahastaan kasvattamaan liikevaihdon noin 1 milj. euroon. Tämän jälkeen vaaditaan johtamiselta uudenlaisia toimintamalleja. Kasvavan PK-yrityksen eri osa-alueiden tulee olla tasapainossa, jotta kasvu on mahdollista. Tähän kasvuun tarvitaan kaikkien eri osapuolien yhteistyötä työntekijästä hallitukseen. Jos kysyt…

lue lisää
Kuka ohjaa itseohjautuvaa?

Alansa huipulla toimivat organisaatiot koostuvat lähes poikkeuksetta henkilöistä, jotka kykenevät toimimaan erittäin itseohjautuvasti. Menestyvissä organisaatioissa itseohjautuvat yksilöt ja tiimit rakentuvat strategisesti tärkeiden asiakkuuksien ympärille ja määrittelevät tavoitteensa tämän pohjalta. Yksilöiden ja tiimien ohjausvoimana toimii asiakas. Olennaista on siis edistää itseohjautuvuutta ja asiakaslähtöisyyttä organisaatiossa. Miten viedä sitä eteenpäin? Mentori itseohjautuvuuden kapellimestarina Yksi hyvä keino edistää itseohjautuvuutta…

lue lisää
Moderni liiketoiminnan johtajuus ja uudistaminen

Vuosisatojen evoluutio on tarjonnut meille tärkeän opin: Voimakkaissa muutoksissa eivät selviydy vahvimmat vaan sopeutuvimmat. Käytännössä se tarkoittaa kykyä oppia ja uudistua. Sama logiikka toimii myös yritysmaailmassa. Strategia kannattaa aina rakentaa omien vahvuuksien kautta ja sen lisäksi kehittää omaa kasvua rajoittavia kapeikkoja. Tarvittaessa on pystyttävä uudistamaan koko tarjoama ja toiminta vastaamaan asiakasodotuksia. Käynnissä onkin syvä murrosvaihe,…

lue lisää
Työelämän rytmihäiriöt

Tanssijan tärkein kompetenssi on rytmissä pysyminen. Paritansseissa ja ryhmäkoreografioissa rytmin merkitys korostuu entisestään, sillä rytmitaidoton tanssija astuu helposti partnerinsa varpaille, tai sotkee koko ryhmän vääräaikaisilla liikkeillään. Tanssilajien rytmit vaihtelevat hidastempoisemmista boleroista ja bossanovista kiihkeätempoisempiin tansseihin. Yleensä tanssijalla on omat suosikkilajinsa, joiden rytmit miellyttävät häntä ja toisaalta tukevat hänen tanssillista osaamistaan. Taitavimmat tanssijat hallitsevat kuitenkin suvereenisti…

lue lisää
Tutkimus ei tapahdu tyhjiössä

Kun teetät tutkimuksen, mitä odotat saavasi vastineeksi rahoillesi? Et useinkaan vain useita kymmeniä sivuja pitkää raporttia täynnä erilaisia taulukoita ja kuvaajia. Luultavasti haluat tietää tutkimuksen olennaisimmat tulokset ja mitä ne tarkoittavat käytännössä sinun ja organisaatiosi toiminnan kannalta. Mikä toimii? Mitä pitää kehittää? Miten pitää kehittää? Mistä sitten tietää, mitkä tutkimuksen tulokset ovat ne olennaisimmat? Tähän…

lue lisää
Harjoittelu Balentorilla – Päivittäistä kehittymistä ja monipuolisia työtehtäviä

Aloitimme harjoittelijoina Balentorilla tammikuussa 2018. Tulimme taloon sopivasti juuri kuukausipalaveripäivän kynnyksellä, ja pääsimme näin heti täysillä mukaan toimiston tehokkaaseen arkeen. Täytettäviksemme tulivat projektinjohdon sekä markkinoinnin ja myynnin harjoittelijan saappaat. Harjoitteluun tullessamme odotimme oppivamme paljon erityisesti liiketoiminnan kehittämisestä sekä asiakasprojektien läpiviennistä. Työ on kuitenkin tarjonnut meille molemmille enemmän kuin osasimme aluksi odottaakaan. Harjoittelu Balentorilla antaa työuransa…

lue lisää
Itseohjautuvuus vie esimiehen työt

Törmäsin jokin aika sitten LinkedIn:ssä loistavaan keskusteluun. Eräs kirjoittaja sai aikaan mahtavan pöhinän pohtimalla vanhaa slogania ”esimiehen tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi”. Hän heitti alkuun ilmoille ajatuksen, josko esimies saakin palkkioksi kenkää sen jälkeen, kun hänen oma esimiehensä huomaa homman toimivan varsin hyvin ilman häntä. Tämä herätti minut pohtimaan esimiehen roolia ja sen muuttunutta merkitystä…

lue lisää