Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Mentoring Blog

Valmentajan kynästä

Missä mennään liiketoiminnan laaja-alaisessa kehittämisessä, strategian jalkauttamisessa, johtamisen terävöittämisessä sekä asiakkuuksien ja myynnin haasteissa juuri nyt?
Tutustu asiantuntijoidemme ajankohtaisiin näkemyksiin ja toimialan tuoreimpiin trendeihin inspiroitumalla blogissamme!

Halusimme itseohjautuvuutta – haukkasimmeko sontaa?

Asiakkaaltamme tuli minulle pyyntö: ”Tule tekemään meidän ihmisistämme itseohjautuvia. Jostain syystä porukka ei meillä ota vastuuta ja esimiehet alkavat olla tuskissaan sen kanssa, että selkeästi sovittuja asioita ei tapahdu.” Surullinen tilanne ja harvinaisen yleinen. Koska olen luonteeltani utelias ihminen ja minua kiinnostaa aidosti, miksi ihmiset ajattelevat ja käyttäytyvät niin kuin tekevät, niin halusin tietää tästä…

lue lisää
Eväitä digitalisaation pyörteisiin

Miten digitalisaatio vaikuttaa yrityksiimme ja kuinka se tulee mullistamaan kaikkien toimialojen liiketoiminnan? Millaiset ovat yrityksiemme tietotekniset valmiudet lähteä hyödyntämään digitalisaatiota? Näihin kysymyksiin Sami Kettunen paneutuu digitalisaatiota ja digistrategiaa käsittelevässä kolmiosaisessa vlogisarjassaan. Ensimmäisessä jaksossa avataan katsojille sitä, miten digitalisaatio muuttaa yritysten liiketoimintaa. Toisessa ja kolmannessa jaksossa pohditaan tarkemmin digistrategian laatimista ja vaiheita sekä sitä, mitä digistrategia…

lue lisää
Myyntikulttuurin kehityksen portaat

Asiakkaan silmin eri yritysten toiminta vaihtelee rajusti. Joissain yrityksissä ei viitsitä edes vastata asiakkaalle tai soittaa hänelle takaisin. Toisissa yrityksissä myyjä taas yrittää väkisin tyrkyttää tuotetta tai palvelua, jota asiakas ei tarvitse tai halua. Joissakin yrityksissä asiakas saa kuitenkin hyvää palvelua. Myyjä on kiinnostunut asiakkaasta aidosti ja osaa kysyä olennaiset kysymykset. Lisäksi hän tuottaa asiakkaalle…

lue lisää
Asiakasarvo liiketoiminnan kehittämisen lähtökohtana

Asiakaskeskeinen liiketoiminnan kehittäminen kiinnostaa yhä useampaa yritystä. Eikä ihme. Kehittämisen lähtökohtana on asiakaskeskeinen strategia, jonka ytimessä puolestaan on yrityksen tuotteista, palveluista ja toiminnasta syntyvä, asiakkaan kokema arvo, asiakasarvo. Mitä paremmin yritykset ymmärtävät asiakkaidensa arvon kokemiseen vaikuttavat tekijät, sitä varmemmin se voi luottaa olevansa matkalla oikeaan suuntaan. Ja sitä varmemmin asiakkaat myös tuottavat arvoa yritykselle. Asiakaskeskeisen…

lue lisää
Etäjohtaminen: onko esimies tavattavissa?

Esimiesten määrää karsitaan nyt useassa organisaatiossa kovalla kädellä. Lähiesimiehet poistuvat ja tilalle tulee matalampi hierarkia. Johtaminen tapahtuu yhä useammin etänä. Kuulostaa mukavalta, mutta samalla pintaan nousee uusia haasteita, jotka täytyy selättää. Ollaan uudenlaisten ratkaistavien kysymysten äärellä. Kuinka pysyä kärryillä siitä, mitä kentällä tapahtuu? Kuinka välittää aito kiinnostus? Kuinka luoda tunne yhteenkuuluvuudesta? Ja sitten on vielä…

lue lisää
Tuloksellisen johtoryhmätyöskentelyn kehittäminen

Johtoryhmän muutos draivaavaksi johtotiimiksi – viisi onnistumistekijää Nopeasti muuttuva toimintaympäristö haastaa kaikki organisaatiot ennennäkemättömällä tavalla. Ensimmäisenä muutoshaasteiden taifuunin ytimeen asemoituvat johtoryhmät. Perinteisesti ne ovat rakentuneet toimintopohjaisten vastuualueiden ympärille pyramidiksi, mutta johtuen uudistumistarpeiden kokonaisvaltaisuudesta, tässäkin tarvitaan uutta ajattelua kohti dynaamista johtotiimiä. Olemme Balentorilla olleet mukana kymmenissä vaativissa muutoshankkeissa, joiden pohjalta olemme tunnistaneet parhaita johtoryhmiä yhdistäviä tekijöitä.…

lue lisää
Data – pääroolissa analytiikan näyttämöllä

Milloin olet viimeksi hyödyntänyt analytiikan tuloksia? Ehkä tarkastellessasi yrityksen taloutta, suunnitellessasi markkinointia, katsoessasi työhyvinvointikyselyn tuloksia tai lukiessasi sanomalehteä? Entä milloin olet viimeksi suonut ajatuksen tulosten taustalla olevalle datalle? Tuskin kovin usein. Analytiikan tarkoituksena on tuoda esiin datan olennaisimmat ilmiöt havainnollisessa muodossa – tulosten takiahan analytiikkaa tehdään. Liiketoimintaa mullistavista tuloksista haaveillessa analyysin taustalla oleva data jää…

lue lisää
Myyntiakatemia by Kert Kenner

Myyntiakatemia on videoblogisarja, jossa valmentajamme Kert Kenner käsittelee markkinointiin, myyntiin ja asiakkuuksiin liittyviä aiheita. Kertin monen vuoden kokemus B2B-maailmasta, asiakaskohtaamisista ja valmentamisesta takaavat asiantuntevan kerronnan. Videot käsittelevät mm. viestintää, myyntikonseptin rakentamista, myyntineuvotteluja, vastaväitteiden tärkeyttä, voittavan tarjouksen rakentamista ja erilaisten asiakkuuksien merkitystä. Jos nämä aiheet ovat itsellesi ajankohtaisia tai kaipaat muuten vain inspiraatiota näiden aiheiden ympäriltä,…

lue lisää
Vuoden 2018 luetuimmat blogimme

Mitkä vuoden 2018 blogeistamme ovat olleet suosituimpia? Kokosimme yhteen eniten lukijoita kiinnostaneet blogimme, joista voit nauttia joulun ja uuden vuoden kynnyksellä! Inspiroidu liiketoiminnan, johtamisen, asiakaskeskeisyyden ja myynnin laaja-alaisesta kehittämisestä. Ota talteen vinkit tutkimuksien toteuttamisesta ja käytäntöön viemisestä. Tilaa uutiskirjeemme ja saat blogit jatkossa kätevästi sähköpostiisi. Näin pysyt ajan tasalla tämän hetken kuumimmista puheenaiheista liiketoiminnan kehittämisen…

lue lisää
Hyviä uutisia – olet digitalisaatiossa jo pitkällä!

Digitalisaatio on ilmiö, joka on käynnistynyt jo 30 vuotta sitten. Silloin tietokoneet lähtivät yleistymään yrityksissä vauhdilla. Digitalisaatio onkin vaikuttanut laajasti yritysten toimintaan vuosikymmenien ajan ja tehostanut toimintaa merkittävästi. Nyt digitalisaatio on noussut keskusteluun teknologian kehittymisen, nopeiden yhteyksien ja markkinoita muuttavien innovaatioiden johdosta. Isot yritykset ovat panostaneet digitalisaation hyödyntämiseen paljon. PK-yritysten näkökulmasta digitaalisuus on vielä laajasti…

lue lisää
Digistrategian luominen

Digitalisaatio on laaja ilmiö, joka vaikuttaa kaikkeen liiketoimintaan jo nyt erittäin suurella voimalla. Toisilla liiketoiminta-alueilla perinteiset liiketoimintamallit muuttuvat tällä hetkellä vahvasti, kun taas toisilla toimialoilla muutos on vielä edessä. Varmaa on vain se, että digitalisaatio tulee varmuudella vaikuttamaan jokaisen yrityksen liiketoimintaan. Yritykset ovat panostaneet digitalisaatioon jo vuosikymmeniä. Erityisen paljon panostuksia on tehty sisäisen tehokkuuden kehittämiseen…

lue lisää
Johtaminen: läheltä vai kaukaa, kivaa vai kovaa?

Kivaa vai kovaa? Läheltä vai kaukaa? Autoritäärisesti vai itseohjautuvasti? Siitä, miten modernissa yhteiskunnassa ja erilaisissa työyhteisöissä tulisi johtaa, käydään juuri nyt mielenkiintoista ja hyvin ajankohtaista keskustelua. Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola otti pääkirjoituksessaan ”Eikö opettaja saisi olla opettaja?”  29. marraskuuta kantaa opettajien pukeutumiseen. Päätoimittajan mukaan bändipaidat eivät sovi yhteen opettajien auktoriteettiaseman kanssa. Opettajissa kannanotto kirvoitti vahvan…

lue lisää
Miten johdetaan yrityksen muutosprosessia digitalisaation polulla?

Digitalisaation kehitysprosessi on käynnissä monilla organisaatioilla. Useimmat organisaatiot ovat toteuttaneet tätä projektiluonteisena kehityshankkeena, jossa luodaan pohja tulevaisuuden liiketoiminnalle. Ensimmäisten toteutusten tullessa käyttöön on kuitenkin siirryttävä projektitoteutuksista prosessimaiseen toimintaan – digitaaliset ratkaisut vaativat jatkuvaa kehittämistä ja muokkaamista ja siksi sen on oltava osa organisaation normaalia liiketoimintaa. Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen on oltava osa yrityksen strategiaa ja samalla…

lue lisää
Strateginen segmentointi – avain kestävään menestykseen

Yhä useammat yritykset, myös aiemmin vahvasti tuote- tai tuotantopainotteiset yritykset, siirtyvät koko ajan selkeämmin asiakaskeskeiseen palveluliiketoimintaan. Palvelua tuotetaan ja kulutetaan samanaikaisesti ja asiakas osallistuu itse vahvasti palvelutapahtuman tuottamiseen. Palvelun onnistuminen on kiinni molemmista osapuolista ja ratkaisevaksi muodostuvat seuraavat kysymykset: Miten palvelu tuotetaan vastaamaan asiakkaiden nykyisiä ja tulevia, usein vielä piilossa olevia tarpeita? Miten asiakas kokee…

lue lisää
Asiakasymmärrys vaikeasti kopioitavana strategisena kilpailuetuna

Organisaatiolla on kilpailuetu, kun se pystyy erottautumaan kilpailijoistaan markkinoilla. Kilpailuetu voidaan jakaa karkeasti kustannusjohtajuuteen tai erottautumiseen. Jatkuvasti kovenevassa kilpailussa kustannusjohtajuus eli hinnalla menestyksekkäästi kilpaileminen on lähes mahdoton tehtävä. Miksi? Koska aina löytyy toinen toimija, joka myy halvemmalla. Asiakkaat eivät useimmiten kykene vertailemaan hintaa ja sillä saatavaa arvoa objektiivisesti. Hinta on aina suhteessa arvoon ja jos…

lue lisää
Digitaalisuuden pitää muuttaa myös prosesseja ja johtamista

Digitaalisuus on siirtymässä kolmanteen kehitysvaiheeseen. Ensimmäinen vaihe sisälsi operatiivisten tietojärjestelmien ja itsepalvelukanavien kehittämistä. Niiden ansiosta yritykset ovat saaneet merkittäviä kustannussäästöjä ja tietoa päätöksentekoon nopeammin kuin aiemmin. Tämä vaihe toteutui 1990-2000 luvuilla. Toisessa vaiheessa, tällä vuosikymmenellä, on kehitetty asiakkaille palvelukanavia ja mobiiliapplikaatiota. Näiden avulla on voitu luoda parempia asiakaskokemuksia ja sitouttaa asiakkaita tehokkaammin. Nyt on siirrytty…

lue lisää
Markkinointia ja projektinjohtoa – tätä on harjoittelu Balentorilla

Harjoittelijana myynnin ja markkinoinnin tehtävissä Aloitin myynnin ja markkinoinnin harjoittelijana elokuussa 2018. Itselläni taustana oli kauppatieteiden kandidaatin paperit, joten kokemusta markkinoinnista löytyi vain teoriapohjalta. Yllätyinkin siitä, miten paljon sain vastuuta markkinoinnin osalta. Vastasin täysin Balentorin some-kanavista ja niiden sisällöntuotannosta sekä sisäisestä markkinoinnista: viikkotiedotteet ja yrityksen sisäinen viestintä kuuluivat tavallisiin työtehtäviini. Pääsin muokkaamaan materiaalien ulkonäköä brändin…

lue lisää
Osaamisen johtamisesta kilpailuetua?

Osaamisen johtaminen on ollut HR:n työkaluna jo 1980 luvulta lähtien. Nyt siitä on tullut yksi yritysjohdon strategian rakentamisen työkaluista. Osaaminen liittyy kaikkeen organisaation toimintaan ja vaikuttaa erityisesti kehittymiseen ja sitä kautta tulevaisuuden suuntaan. Nykypäivän organisaatiot kehittyvät jatkuvasti toimintaympäristönsä aiheuttamista muutoksista, kuten mm. digitalisaation, tekoälyn ja asiakaskäyttäytymisen muuttumisen seurauksena. Tästä johtuen osaamisen johtaminen on erittäin olennainen…

lue lisää
Sisäinen ja ulkoinen markkinointi

Huomaa asiakas – synnytä lisäarvoa! Asiakkaan valta markkinoilla on kasvanut viime vuosina radikaalisti. Mistä tämä johtuu? Digitalisaatiolla on ollut valtava vaikutus, sillä verkossa asiakkaan on helppo vertailla tarjoamaa. Asiakas saa samat tiedot juuri sinun organisaatiostasi sekä kilpailijoistasi, jotka ovat sinunkin saatavillasi. Lisäksi asiakas tiedostaa itse oman valtansa, joka luo organisaatiolle paineita vastata asiakkaan tarpeisiin. Mitä…

lue lisää
Asiakaspalvelun menestystekijät

Kuinka menestyä asiakaspalvelussa? Asiakaspalvelu. Se yksi merkittävimmistä asiakkaan palvelukokemukseen vaikuttavista tekijöistä. Kilpailun lisääntyessä asiakkailla on mahdollisuus kilpailuttaa haluamansa palvelut. Tällöin asiakaspalvelun kehittämisen laiminlyönti on varma keino tippua kilpailijoiden kelkasta. Asiakaspalvelun kehittäminen luo konkreettista etua asiakkaalle ja hyvin toimivat asiakaspalvelutilanteet ovat syy sitoutua yrityksen pitkäaikaiseksi asiakkaaksi. Asiakaspalvelu – kilpailuetu vai kompastuskivi? Asiakaspalvelun menestystekijöistä puhuttaessa, aito asiakasymmärrys…

lue lisää