5 käytännön askelta, joilla yritys saa HubSpotista hyödyn irti ensimmäisten 3 kuukauden aikana
Moni yritys ottaa HubSpotin käyttöön suurin odotuksin, mutta todelliset hyödyt jäävät saavuttamatta, jos järjestelmää ei saada arjen tekemisen ytimeen heti alusta alkaen. Kun käyttö otetaan haltuun systemaattisesti, tuloksia syntyy nopeasti – jo ensimmäisten kolmen kuukauden aikana.
Tässä viisi askelta, joilla varmistat, että HubSpot tuottaa liiketoiminnallista arvoa heti.

1. Myynnin pipeline ja prosessit kuntoon
Ensimmäinen askel on selkeyttää myyntiprosessi ja rakentaa se HubSpotiin.
Mitkä ovat vaiheet ensikontaktista kaupan klousaamiseen?
Milloin kauppa etenee seuraavaan vaiheeseen?
Kun myyntiputki on selkeä ja yhtenäinen, jokainen myyjä tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Johdolle tämä tuo läpinäkyvyyttä ja parempaa ennustettavuutta.

2. Yhteiset kontaktit ja tiedot yhteen paikkaan
Yksi HubSpotin suurimmista eduista on se, että kaikki asiakas- ja prospektitiedot löytyvät samasta järjestelmästä. Ensimmäisten viikkojen aikana kannattaa:
- tuoda olennaiset kontaktit, yritykset ja liidit järjestelmään
- tuoda tarjoukset ja kaupat valitulta ajanjaksolta, esim. alkuvuodelta myyntiputkeen
- varmistaa, että myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu käyttävät samoja tietoja
Kun kaikki näkevät asiakkaiden ajankohtaisen tilanteen avoimesti, myynti voi tarttua mahdollisuuksiin oikea-aikaisesti, markkinointi pystyy kohdentamaan viestit paremmin ja koko henkilöstö saa yhtenäisen kuvan asiakkaan tarpeista ja historiasta. Tämä tekee yhteistyöstä sujuvampaa ja asiakaskokemuksesta selvästi parempaa.

3. Uutiskirjeet ja automaatiot käyntiin
Kun perusdata on kunnossa, kannattaa ottaa käyttöön ensimmäiset markkinoinnin automaatiot. Esimerkiksi:
uutiskirje asiakkaiden ja prospektien sitouttamiseen
automaattinen seuranta myyntitapaamisen jälkeen
muistutukset ja tehtävät myyjille
Nämä yksinkertaiset automaatiot säästävät myyjien aikaa ja pitävät asiakaskokemuksen yhtenäisenä.

4. Dashboardit ja raportointi johdolle
Toimitusjohtajat ja myyntijohtajat arvostavat faktoihin perustuvaa päätöksentekoa. Ensimmäisten kuukausien aikana kannattaa rakentaa selkeät dashboardit, joista näkee yhdellä silmäyksellä:
paljonko liidejä tulee
miten myyntiprosessi etenee
mikä on myynnin tilanne ja myyntiennuste
Tämä tekee myynnin ja markkinoinnin johtamisesta huomattavasti helpompaa.

5. Käyttöönotto osaksi arkea
Teknologia ei muuta mitään, jos sitä ei käytetä. Siksi ensimmäisten kuukausien aikana on tärkeää varmistaa, että:
myyjät kirjaavat yhteydenpidot HubSpotiin
markkinointi julkaisee sisältöä ja seuraa tuloksia HubSpotissa
johto käyttää raportteja päätöksenteossa
Kun HubSpot on mukana jokapäiväisessä tekemisessä, se muuttuu nopeasti korvaamattomaksi työkaluksi.
Yhteenveto
HubSpot ei ole vain teknologiahanke, vaan tapa tehdä myyntiä ja markkinointia fiksummin. Kun ensimmäiset kolme kuukautta hyödynnetään oikein, yritys saa näkyviä tuloksia: enemmän liidejä, parempaa läpinäkyvyyttä ja tehokkaampaa myynnin johtamista.
Balentor auttaa yrityksiä saamaan HubSpotista konkreettisen hyödyn heti alusta alkaen, niin myynnin, markkinoinnin kuin johdonkin näkökulmasta.
Varmista onnistunut alku HubSpotin kanssa
Ensimmäiset kuukaudet HubSpotin käytössä ratkaisevat, saadaanko järjestelmästä todellinen kasvun ja johtamisen työkalu vai jääkö se vain yhdeksi ohjelmistoksi muiden joukkoon. Me Balentorilla autamme yrityksiä rakentamaan HubSpotin käytännön arkeen alusta asti oikein, niin, että hyötyjä syntyy jo ensimmäisten viikkojen aikana ja kehitys jatkuu pitkäjänteisesti.
Ota yhteyttä
Keskustellaan teidän tarpeista ja aloitetaan HubSpotin tehokas hyödyntäminen

Markus Söderström
HubSpot liiketoimintaan
Markkinoinnin ja myynnin kehittäminen
050 5177 559
markus.soderstrom@balentor.fi