image OPAS
Strategisen uudistumisen toimeenpano – Omistautuneiden ja suorituskykyisten tiimien valmentaminen

Tekoäly suorituskyvyn ja uudistumisen vauhdittajana

Tekoäly on noussut osaksi arkea, ja moni miettii nyt suhtautumistaan sen tuomiin mahdollisuuksiin. Vaikka AI panostukset ovat olleet valtavia, ovat tulokset olleet vielä vaihtelevia. Saadut kokemukset ja useat tutkimukset vahvistavat, että vaikka potentiaali on valtava, ei laajamittaisia hyötyjä vielä ole aukottomasti saatu esiin. (Harvard, BCG, Gartner). Tekoälyhankkeista nyt jopa yli 70 % epäonnistuu, koska sen edellyttämiin muutoksiin ja kyvykkyyksiin ei panostettu riittävästi.

On luonnollista, että tekoäly herättää erilaisia mielipiteitä ja tuntemuksia. Tekoälyn luoma potentiaali liiketoiminnan suorituskyvyn ja tuloksellisuuden parantamisessa on kiistaton, mutta todellisten hyötyjen saavuttaminen edellyttää paljon enemmän. Olennaista on, että jokainen organisaatio muodostaa strategiassaan ja johtamisessaan kriittisen näkemyksen siitä, miten tekoälyä hyödynnetään käytännössä.

Mitä AI tulee tarkoittamaan meidän toiminnassamme ja millaisella strategialla saamme siitä parhaat hyödyt lyhyellä ja pitkällä aikavälillä?

Tarkastelemme tässä tekoälyn mahdollisuuksia kolmesta eri näkökulmasta ja kypsyystasosta:

  1. Tekoäly ihmisen suorituskyvyn parantajana
  2. Tekoäly arvoketjujen tehostajana ja uudistajana
  3. AI natiivit organisaatiot

1. Tekoäly ihmisen suorituskyvyn parantajana

Tällä hetkellä useimpia henkilöitä hyödyntävä muoto on generatiivinen AI. Jo arkityössä voimme hyödyntää tekoälyä saadaksemme nopeammin jäsentyneitä näkemyksiä suuriin tietomassoihin. Lisäksi erityisesti maksullisia versioita voi ”opettaa” vastaamaan entistä paremmin käyttäjän tarpeisiin.

Juuri tekoälyn opettamisessa ja oppimisessa lepää yksilötason suorituskyvyn merkittävä mahdollisuus!

Parhaat käyttäjät ja asiantuntijat ovatkin jos siirtyneet vaiheeseen, jossa tekoäly toimii ”sparrauskumppanina” joka nopeuttaa analyysien tekemistä ja olennaisen tunnistamista. Lisäksi kokeneimmat asiantuntijat ovat laajentaneet sparrausta ja tukea AI agenttien tasolle. He ovat siis rakentaneet ”AI tukitiimin” itselleen.

AI-agentit voivat ottaa hoitaakseen sekä älyllisesti vaativia tehtäviä että arkisia rutiineja, jolloin henkilö voi keskittyä tärkeämpiin päätöksiin ja luovaan työhön. Tämän hetkisen tutkimustiedon mukaan aikasäästö on 0,5-1,5 h vuorokaudessa, joka vapauttaa aikaa korkeamman lisäarvon työskentelyyn.

Johtopäätös

Aktiivisille ja perehtyneille henkilöille tekoäly tarjoaa jo nyt merkittäviä oman työn tehostamismahdollisuuksia. Mikäli käyttö laajenee koko tiimiin ja organisaatioon, voidaan jo tällä hetkellä saada selkeää lisäarvoa synnytettyä.

2. Tekoäly arvoketjujen tehostajana ja uudistajana

Seuraavalla tasolla tekoäly on jo kytketty kokonaiseen prosessin tai laajempaan arvoketjuun. Tällä hetkellä merkittäviä esimerkkejä löytyy myynnin ja laajemmin asiakaskeskeisen arvoketjun alueilla (markkinointi, asiakaspalvelu)

Tekoälyn hyödyntäminen voi tapahtua ohjelmistojen sisään rakennetun AI:n kautta(esim. Hubspot, Salesforce) tai omaan toimintaan räätälöidyn erillisratkaisun kautta.

Ohjelmistojen sisään rakennetun AI:n mahdollisuudet liittyvät saumattomaan datan hyödyntämiseen. Huonolaatuinen data tai laadukkaan datan saaminen ovat tekoälyn tämän hetken kriittinen ongelmakohta, johon tulee erityisesti panostaa.

Toinen tutkitusti ratkaiseva alue hyötyjen saamiseksi on henkilöstön kyvykkyyksien vahvistaminen. Vaikka myyntijärjestelmä tuottaisi jo lisäarvoa tuovia analyysejä tai automatisoituja tehtäviä, ei niitä saada käyttöön, ellei myyjät, asiakaspalvelijat sekä johto osaa niitä käyttää.

Myyntilähtöisten arvoketjujen lisäksi tekoälyn käyttöä laajennetaan vahvasti myös tuotannonohjauksen, tuotekehityksen, eri tasojen johtamisen sekä strategian suuntaan. Esimerkiksi väsymättömästi työskentelevät agenttiketjut, jotka analysoivat kilpailija- ja asiakastietoa sekä omia tarjouksia, tuottavat jo nyt merkittävää kilpailuetua nopeasti muuttuvilla toimialoilla.

 Johtopäätös:

Merkittäviä mitattuja hyötyjä saavutetaan, kun tekoälyn hyödyntäminen on kytketty organisaation kannalta kriittisimpien prosessien ja arvoketjujen parantamiseen. Tämä vaihe toimii myös tärkeänä siltana kohti koko organisaation uudistamista di

3. AI natiivit organisaatiot

Korkein visio AI kypsyydessä ovat ns. AI natiivit tai Ai keskeiset organisaatiot. Niissä koko toiminta on suunniteltu alusta alkaen ilman vanhojen rakenteiden rajoitteita. Esimerkiksi aito asiakaskeskeisyys voi toimia kilpailuetuna, mikäli kaikki organisaation arvoketjut ja toiminnot rakennettaan asiakkaiden ympärille.

Parhaita esimerkkejä AI natiiveista organisaatiosta ovat esimerkiksi Amazon ja Google sekä myös monet tällä hetkellä perustettavat start up- yrityksen määrittelevät itsensä tähän kategoriaan.

Johtopäätös:

Tutkimusten mukaan AI natiivi taso tulee tarjoamaan suurimmat kilpailuedun ja suorituskyvyn parantamisen mahdollisuudet. Tälle tasolle pääseminen vaatii poikkeuksellista johtajuutta, rohkeaa näkemyksellisyyttä sekä resursseja kyvykkyyksien hankkimiseen ja kehittämiseen.

Opit ja vinkit kokemuksista

Tekoäly on jo vahvasti arjessamme ja sen muutosvauhti tulee vain kiihtymään. Rakentaessanne omaa strategiaanne sen suhteen, ohessa tutkimuksiin ja kokemuksiin pohjautuvaa kolme vinkkiä.

  1. Etsikää toiminnastanne sellainen tärkeä alue kohteeksi, mistä tekoälyn avulla voidaan tutkitusti saada syntymään merkittäviä vaikutuksia. Kiinnittäkää erityistä huomiota myös datan laatuun, jotta siitä ei tule estettä hyötyjen vapautumiseksi.
  2. Muistakaa panostaa erityisesti AI-hankkeen muutospuoleen, joka kaikissa tutkimuksissa on noussut suurimmaksi hidastajaksi tai esteeksi. Tarkoittaa käytännössä ihmisten osallistamista hankkeisiin sekä tarvittavien uusien kyvykkyyksien ja taitojen kehittämiseen panostamista.
  3. Edetkää tekoälyn suhteen vaihe vaiheelta eri kypsyystasolta toiselle. Huomioikaa omassa AI visiossanne ja tiekartassa, millaisella vauhdilla tulee edetä ja kohdentakaa resursseja sen mukaisesti.

Mitä nopeampaa ja kokonaisvaltaista AI uudistumista tarvitaan, sen enemmän tulee myös panostaa johtamiseen ja kyvykkyyksien hankkimiseen sekä kehittämiseen.

Tekoäly synnyttää seuraavan teollisen vallankumouksen, jonka vaikutukset leviävät läpi toimialojen ja sektoreiden

📌Mikäli suorituskyvyn kehittäminen ja uudistaminen on Teille ajankohtaista, jatkamme mielellämme keskustelua aiheesta. Uskallamme luvata, Balentorin joukkueen yli 30 vuoden kokemus, maailmanluokan yhteistyökumppanit sekä näkemykset sadoista kehitysprojekteista tuovat Teille merkittävää lisäarvoa.

Pekka Järvinen

Pekka Järvinen
Yritysvalmentaja ja toimitusjohtaja
0400 483 792
pekka.jarvinen@balentor.fi

Lisää lukemista kyvykkyyksien kehittämisestä!

Ota yhteyttä

    Avatar photo
    Pekka T. Järvinen
    Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
    0400 483 792
    Related Posts
    • All
    • By Author
    • By Category