image Kyvykkyydet strategisen muutoksen onnistumistekijänä – Tunnista 5+1 ratkaisevaa elementtiä image Whitepaper
Asiakkaiden ostokäyttäytyminen markkinamurroksessa

Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Muutosvoimaa asiakasymmärryksellä – reaaliajassa

Kuinka tunnistan organisaation muutostarpeen? Millaisia strategisia kyvykkyyksiä ja toimintatapojen kehittämistä muutoksen onnistunut läpivienti meiltä vaatii? Miten varmistan tavoitteiden mukaisen muutoksen toteutumisen arjessa? Kuinka seuraan ja ohjaan muutosta analytiikan pohjalta?

Muun muassa näihin kysymyksiin saat kattavamman vastauksen lukemalla Strategisen uudistumisen whitepaperin. Raapaistaan kuitenkin aiheen pintaa asiakasymmärryksen näkökulmasta:

Organisaation muutostarpeen synnyttää usein toinen kahdesta laajemman mittakaavan muutoksesta: ​

  1. Asiakkaiden odotusten ja tarpeiden muutos
  2. Toimintaympäristön ja kilpailutilanteen muutos

Mitä näihin vastaaminen vaatii meiltä?

Muutokset asiakkaiden ostokäyttäytymisessä tapahtuvat nopeasti ja liiketoiminnan täytyy pystyä vastaamaan muutosten tuomiin haasteisiin. Olennainen kysymys on: millaista osaamista ja kyvykkyyksiä tulevaisuudessa tarvitaan asiakkaiden odotuksiin vastaamiseksi? Vastaus tähän kysymykseen saattaa pysäyttää yrityksenne huomaamaan, että tarve uudenlaiselle osaamiselle, uusille toimintatavoille ja ehkä jopa uudenlaiselle organisoitumiselle on väistämätön. ​

Syvällinen ymmärrys asiakkaiden haluista ja tarpeista auttaa kehittämään liiketoimintaa oikeaan suuntaan. Kaikkein pysäyttävin vaikutus on suoraan asiakkaan suusta kuullulla palautteella. Esimerkiksi strategisten asiakashaastattelujen, kilpailijoiden benchmarking sekä hävittyjen ja voitettujen kauppojen analyysin kautta saatava syväluotaava kuva nykyisten ja tavoiteasiakkaiden maailmasta saattaa herättää oivaltamaan, että hyvistä aikeista huolimatta organisaationne on menossa aivan eri suuntaan kuin asiakkaanne.

Miten saan reaaliaikaisen tilannekuvan muutoksista?

Strategisten asiakastutkimusten kautta saatava tieto tuottaa syvällisen ymmärryksen nykytilasta ja lähitulevaisuudesta tutkimushetkellä tarkasteltuna. Niiden tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi kokonaiskuvan luomisessa sekä uusien ilmiöiden ja syy-seuraus-suhteiden tunnistamisessa organisaation strategista suuntaa luotaessa ja päivitettäessä. Jatkuvampi kehittymisen seuranta ja ketterä reagointi havaittuihin muutoksiin vaatii hieman erilaista lähestymistapaa. Nykyisessä liiketoimintaympäristössä muutos on ennemminkin pysyvä olotila kuin yksittäinen projekti. Organisaatioiden on tärkeää pysyä ajan tasalla ympäristön ilmiöistä ja aistia hiljaisia signaaleja, jotka vihjaavat tulossa olevista uusista muutostarpeista. ​

Erilaiset pulssikyselyt ja jatkuvat asiakaskokemusmittaukset alkavat olla jo arkipäivää. Niiden kautta kuitenkin seurataan jo tiedossa olevien ilmiöiden kehitystä pikemminkin kuin hankitaan uutta tietoa. Yksi keino laadullisemman tiedon saamiseksi on seurata oman alansa kehitystä mahdollisimman laajasti eri kanavissa ja hyödyntää omaa bisnesvaistoaan esiin nousevien aiheiden tunnistamisessa ja ennustamisessa. Hiljaisten signaalien havaitsemiseen ja tulkitsemiseen voidaan kuitenkin hyödyntää tehokkaasti myös erilaisia tekoälyratkaisuja, jotka esimerkiksi käyvät reaaliaikaisesti läpi asiakkaiden vapaata keskustelua eri alustoilla ja tunnistavat keskusteluissa esiin nousevia teemoja ja asioiden välisiä yhteyksiä. Reaaliaikaisen asiakasymmärryksen luomisessa hyödynnämme innovatiivisen kumppanimme Aiwon kanssa aivan uudenlaista ratkaisua.

Tekoälyanalytiikan mahdollistaa asiakkaiden aidon, puolueettoman kuuntelemisen ja toimintaympäristössä tapahtuvien muutosten ymmärtämisen. Analytiikka nostaa esiin juuri niitä aiheita, jotka asiakkaita spontaanisti puhututtavat – ei niitä, jotka on ennakkoon päätetty asiakastutkimusta suunniteltaessa. Kerätty tieto luo reaaliaikaisen ja aidon tilannekuvan myös uusista ilmiöistä, jotka ovat vasta nostamassa päätään. Tämä mahdollistaa nopeiden ratkaisujen teon havaintojen pohjalta ja auttaa viemään päätöksenteon täysin uudelle tasolle. Kuulostaa lähes epäreilulta kilpailuedulta, eikö? Sitä se onkin.

Aiwon strategisesta tekoälyratkaisusta muutoksen vauhdittajana keskustelimme enemmän webinaarissamme, kun yritysvalmentajamme ja toimitusjohtajamme Pekka Järvinen ja Aiwo Digitalin toimitusjohtaja Atso Vesterinen keskustelevat aiheesta Muutos 4.0 – Mistä siinä on kyse ja kuinka voin hyödyntää sitä kilpailuedun luomisessa organisaatiolleni?

Lataa whitepaper ja syvennä ymmärrystäsi aiheesta! Tai ole yhteydessä, niin pohditaan teidän tilannettanne yhdessä!

Meeri Martimo
Tutkimus- ja kehitysasiantuntija
050 441 1899
meeri.martimo@balentor.fi

Webinaari

Moderni muutoksen johtaminen arjessa – mahdollisuudet ja kompastuskivet

Mistä tulemme puhumaan?

  1. Vanha ei enää toimi, mikä tilalle?
  2. Muutoksen johtamisen käytännön kokemuksia
  3. Miten muutosta tulevaisuudessa johdetaan?
  4. Millaista roolia ulkopuolinen asiantuntija voi tuoda muutoksen vauhdittajana?
Whitepaper

Johtamis- ja toimintakulttuurin muutoksen vauhdittaminen tutkimus- ja analytiikkaratkaisuilla

Whitepaperista saat vastauksen muun muassa näihin kysymyksiin:

  1. Muutostarpeen tunnistaminen ja luominen
  2. Muutoksen vaatimien strategisten kyvykkyyksien ja kehitystarpeiden tunnistaminen
  3. Muutoksen toteutus arjessa
  4. Muutoksen etenemisen seuranta ja ohjaus

Tilaa uutiskirjeemme

Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

Ota yhteyttä

Haluatko, että olemme sinuun yhteydessä? Jätä yhteystietosi, niin vastaamme piakkoin!





Meeri Martimo
Meeri Martimo
Tutkimus- ja kehitysasiantuntija
050 441 1899
Kirjoitukseen liittyvät
  • Kaikki
  • Kirjoittajan
  • Kategorian
  • Tagien mukaan