Organisaatioiden kilpailutilanne on tänä päivänä kova; tarjottavasta tuotteesta tai palvelusta riippumatta lähes aina on olemassa myös toinen yritys joka tarjoaa samoja tai täysin vastaavia tuotteita tai palveluita. Yritysten välillä markkinoilla erottumisen keinoina toimivat ennen kaikkea asiakastarpeiden ymmärtäminen ja ratkaisujen tarjoaminen asiakkaalle.
Tuotelähtöisessä myynnissä asiakkaan tarpeiden sijaan myyntineuvottelua saattaa virheellisesti ohjata myyjän tai yrityksen tarve myydä tuote tai palvelu. Näin ei tulisi olla, vaan asiakkaan toiveiden, tarpeiden, asenteiden sekä vaatimusten tulisi ohjata onnistunutta myyntineuvottelua. Asiakkaan huomioivan myyjän ensimmäinen tehtävä myyntitilanteessa on asiakkaan tarvekartoituksen tekeminen. Siinä asiakas aktivoidaan kertomaan myyjälle omista tarpeistaan ja toiveistaan. Vaikka tarvekartoitus voidaankin opetella etukäteen ja toteuttaa ennalta suunniteltuja polkuja pitkin, se on silti muistettava tehdä jokaisen asiakkaan kohdalla erikseen ja hänen henkilökohtainen tilanteensa huomioon ottaen.
Ratkaisumyynnissä ovat käytössä myynnin tehokkaimmat työkalut: asiakkaan tarpeiden kuunteleminen, asiakastarvetta kartoittavien kysymysten tekeminen sekä tarveratkaisun tarjoaminen asiakkaalle. Onnistuneen ratkaisumyynnin avulla myyntikeskustelu sujuu myönteisessä hengessä ja kulkee vaivatta eteenpäin.
Ratkaisumyynnissä kommunikoidaan tehokkaasti asiakkaiden kanssa ja esitellään heille tuotteita tai palveluita, jotka ratkaisevat heidän ongelmansa. Ongelmaansa ratkaisun saanut, tyytyväinen asiakas on usein yritykselle pitkäaikainen ja kannattava kumppani. Ratkaisumyynti on keino erottua kilpailijoista, sillä tarvekeskeisellä myynnillä saavutetaan aidosti tyytyväsiä asiakkaita, jotka tulevat tekemään positiivisen ostopäätöksen myös tulevilla myyntikerroilla.
Teemu Kaakinen
Yritysvalmentaja
050 591 2830
teemu.kaakinen@balentor.fi
Lue lisää myynnin kehittämisestä
Moderni myyntivalmennus
Aitoja tuloksia luova myyntivalmennus ja myyntikoulutus. Käytännössä myyntivalmennus pitää sisällään kaiken tietotaidon, osaamisen, toimintamallit, tekemisen, kehittämisen ja seurannan, joka liittyy myyntiin ja myyjänä toimimiseen. Myyntivalmennus voidaan jakaa eri osa-alueisiin, kuten ratkaisumyyntivalmennus, etämyyntivalmennus, vaikuttava neuvottelutaito -valmennus ja uusasiakashankinnan valmennus.
Tutustu eri myyntivalmennuksiimme ja räätälöidään teille sopiva kokonaisuus.
Tilaa uutiskirjeemme
Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?
Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiisi.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.
Pyydä tarjous
Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöimme teille sopivan tarjouksen.