image Webinar recording
Creating an Agile Workforce
image Uudistetut sivut: Itseohjautuvuus

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Moderni CRM markkinoinnin oikeana kätenä – 3 tasoa

    Markkinointi on vuosien saatossa ollut jatkuvan muutoksen alla ja muovautunut maailman ja teknologian kehityksen myötä. Lähivuosina se on kuitenkin ottanut täysin uuden roolin osittain automatisoituna, modernina ja arvoa luovana työkaluna. Uudet järjestelmät ja integraatiot mahdollistavat asiakkaan kohdennetumman tarkastelun, jonka myötä aidon arvon luominen on entistä reaaliaikaisempaa, paremmin asiakkaan tarpeita palvelevaa ja asiakassuhdetta vahvistavaa. Saavutetut edut ovatkin monesti niin huikeita, että hyppäämistä modernin markkinoinnin maailmaan kannattaa harkita vakavasti, jos sitä ei vielä ole tehnyt. Mietityttämään jääkin enää seuraava: Miten tämä loikka modernin markkinoinnin pariin sitten käytännössä otetaan?

    Modernin markkinoinnin tärkeänä osana ovat markkinointityötä tekeviä auttavat järjestelmät. ”Mutta jos markkinointi automatisoidaan, loppuu meidän markkinointivastaavalta työt!”. Tällaiseen olettamukseen törmään usein ja yhtä usein olettamuksen heittäjä huomaa väitteensä väärentyneeksi. Todellisuudessa automaatiot vapauttavat markkinointivastaavien työtä olennaisempiin asioihin. Annetaan järjestelmien hoitaa tietojen yksinkertainen täyttö ja muut tekniset tehtävät, ja käytetään markkinointipäättäjien aikaa markkinointistrategian suunnitteluun ja toimeenpanoon. Eikös?

    Puhuttaessa modernin markkinoinnin järjestelmistä ensimmäisenä listalla on usein vastassa CRM, joten keskitytään tässä blogissa siihen. Monella yrityksellä on jonkin sortin CRM eli asiakkuudenhoitojärjestelmä käytössään, mutta järjestelmiä on monia ja yritykset ovat niiden hyödyntämisessä eri tasoilla.

    1. Alimmalla tasolla

    CRM on vain asiakastiedon varasto, jonka hyllyltä tarvittaessa tarkistetaan tietoja. Asiakastieto unohtuu peräseinälle hämähäkinseittien sekaan ja silloin tällöin siitä käydään puhaltamassa pölyt pois, vaikka asiakassuhde on jo aika päivää sitten vanhentunut.

    2. Keskitasolla

    CRM:ää käytetään jonkin tason asiakasryhmien segmentointiin ja tätä kautta myynnin sekä osittain markkinoinnin tukena. Tieto on kuitenkin usein pirstaloitunutta; CRM:stä löytyy asiakastieto, uutiskirjejärjestelmästä sähköpostimarkkinoinnin data, mainontaa arvioidaan taas eri järjestelmässä ja myynti saattaa käyttää vielä täysin omaa sovellustaan. Dataa on siis saatavilla ja sitä hyödynnetään osittain, mutta ei tehokkaasti tai parasta mahdollista arvoa tuottavasti.

    3. Ylimmällä tasolla

    CRM ei ole vain CRM. Se on markkinoinnin ja myynnin moderni työkalu ja oikea käsi, joka mahdollistaa asiakastiedon reaaliaikaisen tarkastelun, asiakkaiden tarpeiden syvällisen ymmärryksen ja tätä kautta markkinoinnin kohdentamisen sekä aidosti auttavan myyntityön. Kaikki data on saatavilla yhdestä järjestelmästä; myynti pääsee käsiksi markkinoinnin tuloksiin ja markkinointi näkee myynnin muutokset. Datan analysointi on selkeää ja johdonmukaista. CRM:stä muodostuu kultaakin arvokkaampi oma tietopankki.

    Usein ajatellaan, että alin taso riittää pk-yritykselle. Varmasti riittää, jos markkinoinnista ei haluta tuloksia tai se kelpaa sellaisena kuin se nyt on. Mutta jos tavoitteena on markkinointi osana liiketoimintaa, tuloksen tekijänä eikä kustannuseränä, on myös pk-yrityksen kannattavaa miettiä modernin markkinoinnin työkaluja.

    Kiinnostuitko, mutta et tiedä miten lähteä liikkeelle? Me tarjoamme käyttöönoton ja kehittämisen tukea markkinoiden johtavien järjestelmien, kuten HubSpotin parissa. Olemme kumppaninne markkinoinnin siirtämisessä tähän päivään!

    Testaa HubSpot tarpeenne minuutissa!

    Pyydä tarjous, niin tehdään markkinoinnista (ja CRM:stä) liiketoimintanne oikea käsi!

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Pyydä tarjous

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöimme teille sopivan tarjouksen.


      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi

      Avatar photo
      Balentor
      Me olemme kumppanisi muutoksessa ja kehityksessä. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan päämääränsä toteuttamalla laajoja kehitysohjelmia, räätälöityjä täsmävalmennuksia sekä tutkimuksia ja arviointeja. Toimimme erityisesti johtamisen, asiakaskokemuksen, myynnin sekä työyhteisön kehittämisen alueilla.
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan