image Webinaari
Suoraa puhetta muutoksesta:
Mikä siinä muutoksessa on niin vaikeaa?

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Strategian vaarallinen vinokulma: mitä et tiedä, mutta pitäisi tietää

    Jos peruskiven muuraamisen yhteydessä kivijalan kulma jää yhden asteen vinoon, on virhemarginaali 20 metrin päässä jo 35 cm. Jokainen meistä tietää, mitä vaikutuksia sillä on rakennusvaiheeseen. Harva meistä kuitenkaan tulee ajatelleeksi, että strategian päivittämisessä on samankaltainen haaste. Pieni tiedonpuute tai tulkintavirhe toimintaympäristöanalyyseissä voi aiheuttaa strategiakaudella merkittäviä kustannuksia tai konkreettisia riskejä liiketoimintaan.

    Ollaanko oikeasti tilanteessa, jossa emme tiedä, mitä emme vielä tiedä, mutta pitäisi tietää?

    Niiden yritysten osalta, jotka ovat jo onnistuneesti kasvattaneet liikevaihdon miljooniin euroihin, tulee yritysjohdon kanssa käydyissä keskusteluissa esiin, että ”yritysjohto tuntee oman toimintansa ja kilpailutilanteen parhaiten”. Usein tuo kattavalta vaikuttava tieto perustuu kuitenkin pääasiassa tuotantokeskeiseen näkemykseen yrityksen sisältä ulospäin.

    Yhtä monesti sidosryhmien syvähaastatteluin on pystytty syväluotaamaan ja louhimaan erityisesti ulkoa yritykseen päin koostuvaa asiakaslähtöistä tietoa sekä rikastamaan ja täyttämään mahdollisia yritysjohdon strategiapäivityksen sokeita tietopisteitä.

    Vältä näitä:

    • Liian suppeaa tietopohjaa ja vain sisäisestä toimintaympäristöstä tuotantolähtöisesti koottua tietoa
    • Sokeasti luottamista itse toteutettuihin kyselyihin ja haastatteluihin, joihin voi kohteliaisuussyistä sisältyä liian positiivisia vastauksia.

    Lisää tätä:

    • Vaikka strategiatyö on luova prosessi, koosta kattavat lähtötiedot sisäisestä ja ulkoisesta toimintaympäristöstä strategiatyön tueksi.
    • Täydennä tiedot henkilökohtaisin syvähaastatteluin, jotta saat selville, mitä asiakkaasi sekä sidosryhmät yrityksestänne oikeasti ajattelevat.
    • Laajenna ja syvennä ymmärrystäsi asiakkaidesi asiakkaisiin (loppukäyttäjiin) ja heidän tarpeisiinsa sekä koko arvoketjussa lisäarvoa muodostaviin tekijöihin.

    Lue lisää strategiatyöstä:

    Vanhan strategian viisaus ja päivityksen dynaamisuus – Balentor

    Muutos ja strategia – Balentor

    Ota yhteyttä

    Harri Turunen
    Liikkeenjohdon konsultti
    harri.turunen@balentor.fi
    040 141 2342

    Ota yhteyttä Keskustellaan teidän tarpeistanne lisää!

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöidään teille sopiva kokonaisuus yhdessä.

      Avatar photo
      Harri Turunen
      Harri Turunen
      Liikkeenjohdon konsultti (LJK), certified management consultant (CMC)
      040 141 2342
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian