image Palaverikäytäntöjen ryhdistämisellä ja palaverisääntöjen luomisella tehokkuutta johtamisjärjestelmään image Myynnin johtaminen – onnistuneella kokonaisuuden hallinnalla tuloksiin

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?





    Asiakaslähtöinen toimintastrategia

    Markkinoilla toimivat yritykset joutuvat etsimään jatkuvasti kilpailuetua, joka saa asiakkaat valitsemaan heidän tuotteensa ja ratkaisunsa tarjolla olevista vaihtoehdoista. Miten yritys voi luoda liiketoimintamallin, joka vakuuttaa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat tekemään ostopäätöksen?

    Strategiasta puhutaan paljon, mutta harva on pysähtynyt todella pohtimaan, mitä se merkitsee käytännön toiminnassa. Kuitenkin hyvän strategian tärkeimmät ominaisuudet ovat sen toteuttamiskelpoisuus ja toimivuus. Koska asiakkaat ovat yrityksen tuotteiden ja toiminnan lopullisia arvioijia, on strategiaa myös tarkasteltava heidän silmin.

    Yrityksen strategiset painotukset voidaan luokitella neljään pääryhmään:

    1. Kustannustehokkuus
    2. Parhaat tuotteet ja palvelut (teknologiajohtajuus)
    3. Brändijohtajuus valituilla markkinoilla
    4. Erikoistuminen kapeaan asiakas/tuoteryhmään

    Vaikka yrityksen kilpailuedun lähde voi muodostua erilaisten painotusten pohjalta, on kaikkien pitkällä aikavälillä menestyneiden yritysten taustalla ollut asiakaslähtöisyys. Menestyvän yrityksen toiminnan tarkoitus on johdettu asiakkaiden tarpeista, mikä mahdollistaa kestävien asiakassuhteiden syntymisen. Toki yrityksen on myös varmistettava oikean hinnoittelun ja kustannustehokkuuden kautta se, että toiminta on myös kannattavaa. Nämä kaksi näkökulmaa yhdistämällä syntyy aitoa liiketoimintaosaamista.

    Strategian toteutumisen kannalta on myynti lähes poikkeuksetta kriittisin vaihe. Ellei yritys pysty myymään ratkaisujaan, ei kokonaisuus voi toimia. Sen takia KAIKKIEN toimivien strategioiden taustalla täytyy olla aito asiakaslähtöisyys. Ellei asiakasta pystytä vakuuttamaan ja sitouttamaan yrityksen toimintaan, ei teknologialla tai ihmisten osaamisella ole juurikaan liiketaloudellista arvoa.

    Strategisista painotuksista riippumatta lopullinen arvonmuodustus tulee yritykseen aina asiakkaiden kautta. Ainoastaan tuottamalla lisäarvoa asiakkaille voi yritys saada vastineeksi kassavirtaa toimintansa ylläpitämiseen sekä kehittämiseen. Kilpailun kiristyessä tulee asiakasuhteista muodostumaan jatkossa yrityksen kriittisin resurssi. Asiakassuhteiden arvoa tulee pystyä mittaamaan ja kehittämään. Vain aidosti asiakaslähtöisten liiketoimintamallien kautta voi yritys menestyä pitkällä aikavälillä.

    Pekka T. Järvinen
    Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
    0400 483 792
    pekka.jarvinen@balentor.fi

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Pyydä tarjous

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöimme teille sopivan tarjouksen.





      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi

      Pekka T. Järvinen
      Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
      0400 483 792
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan