image Menestyä vai menehtyä muutoksessa? image Arvojohtamisen työkalupakki

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?





    Mielipiteistä strategiseen asiakasymmärrykseen

    Mielipiteitä ja irrallista dataa asiakkaista löytyy monista organisaatioista jo paljon. Se, mistä usein on pulaa, on selkeä kokonaisnäkemys markkinoiden ja asiakkuuksien kehityssuunnasta. Asiakasnäkemystä tarvitaan erityisesti ohjaamaan oman tarjoaman ja toiminnan kehitystä. Tämä korostuu erityisesti tässä ajassa, kun ”uusi normaali” on nopeasti muuttanut asiakkaidemme prioriteetteja ja ostokäyttäytymistä.

    Asiakkaan ääni organisaation muutoksen vauhdittajana

    Asiakas- ja markkinakyvykkyys on nykyaikaiselle organisaatiolle ensisijaisen tärkeää. Sen vahvistaminen läpi organisaation luo vipupisteitä tarjoaman ja toimintatapojen uudistumiselle.

    Asiakasymmärryksen punainen lanka on kytkeä eri tarkastelukulmat ehjäksi asiakasstrategiaksi. Siinä asiakkuuksia katsotaan organisaation kokonaisstrategian kannalta. Olennaista on tasapainottaa lyhyen aikavälin kassavirta ja pidemmän aikavälin kilpailukykytekijät.

    Asiakasstrategian tuotoksena tarkentuvat kohderyhmät, eli asiakkaiden luokittelu liiketoiminnan kannalta parhaiten lisäarvoa luovalla tavalla. Nykyteknologiaa hyödyntämällä päästään entistä tarkempiin mikrosegmentteihin, joihin voidaan kohdentaa vaikuttavia viestejä ja tarjoamaa.

    Uuden ajan kohderyhmittämisen taustalla on tiedon kerääminen kahdesta näkökulmasta:

    • Nykyisten ja haluttujen asiakkaiden tavoitteet, motiivit ja niiden suunta

    • Markkinoilla trendaavat kilpailijoiden ratkaisut ja innovaatiot

    Kohderyhmien tarkentumisen myötä rakentuu kartta, jossa voidaan tunnistaa parhaat mahdollisuudet niin nykyliiketoiminnan kassavirran kuin tulevaisuuden kasvun kannalta.

    Asiakasstrategian lopputuloksena syntyi selkeä kartta liiketoimintamalliimme parhaiten sopivista asiakasryhmistä ja heille kohdennetuista viesteistä ja tarjoamasta.

    Olemme Balentorilla vuosien kokemustamme hyödyntäen rakentaneet strategisen asiakkuustutkimuksen, joka on osoittautunut erinomaisen hyödylliseksi ratkaisuksi asiakkaillemme. Erityisen hyvin se sopii muutostilanteiden perustaksi, kun strategiaa uudistetaan tai päivitetään.

    Erityisesti on huomioitavaa, että kysymys ei ole perinteisestä markkinatutkimuksesta, vaan suunnatusta ja laadullisesta lähestymistavasta. Lisäarvona syntyy syvällinen sekä oivaltava näkemys omasta asiakasmarkkinasta ja sen suunnista.

    Asiakastutkimuksen myötä varmistamme, että uuden tai päivitetyn strategianne ydinoletukset ovat varmasti oikeita. Tarvittaessa saatte käyttöönne myös innovatiivisen tekoälykumppanimme Aiwon 360 asteen Aizait -palvelun, jolla päästään ohjaamaan ja kehittämään toimintaa reaaliaikaisella asiakastiedolla.

    Syvällinen asiakasymmärrys ei ole vain johdon tai myynnin työkalu. Niiden lisäksi asiakkaan äänen rohkea tuominen koko organisaatioon vauhdittaa sisäistä muutosta niin esimiesten kuin henkilöstön osalta.

    Kun organisaation sisäinen muutosvauhti on hitaampi kuin ulkoinen, syntyy monenlaisia ongelmia.

    Mikäli asiakasymmärryksen syventäminen ja sen pohjalta tapahtuva uudistuminen ovat Teille ajankohtaisia, niin tulemme mielellämme keskustelemaan ratkaisuista kanssanne tarkemmin.

    Jouni Kahelin
    Tutkimusjohtaja
    0400 894 959
    jouni.kahelin@balentor.fi

    Pekka Järvinen
    Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
    0400 483 792
    pekka.jarvinen@balentor.fi

    Webinaari

    Asiakkaiden ostokäyttäytyminen markkinamurroksessa

    Tällä kertaa ilmaisessa webinaarissamme pohdimme, miten asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos vaikuttaa yrityksien ja organisaatioiden toimintaan.

    Saatte vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin:

    • Miten saatte 360° kuvan asiakkaistanne?
    • Miten saatte johdon ohella esimiehet ja koko organisaation ymmärtämään muutostarpeet?
    • Millä keinoilla tai toimintatavoilla aktivoitte henkilöstön?

    Webinaarin vetäjinä toimivat Balentorin toimitusjohtaja ja yritysvalmentaja Pekka Järvinen sekä tutkimusjohtaja Jouni Kahelin. Vieraanamme on tekoälyä radikaalin uudella tavalla hyödyntävä kumppanimme Aiwo Digitalin toimitusjohtaja Atso Vesterinen.

    Webinaaritallenne

    Katsomalla Balentorin järjestettäman ”Asiakkaiden ostokäyttäytyminen markkinamurroksessa” -webinaarin saat aitiopaikan epäreilua kilpailuetua luovan tekoälyratkaisun ja muutoskyvykkyyden keskuudessa.

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Ota yhteyttä

    Haluatko jutella tarkemmin strategisesta tekoälystä tai markkinoiden 360° tilannekuvasta?





      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi

      Pekka T. Järvinen
      Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
      0400 483 792
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan