image Whitepaper
Muutos 4.0 – Strateginen tekoäly muutoksen vauhdittamisessa
image TOP 7 – Luetuimmat blogimme vuonna 2020

Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Koronavuoden opit ja kolme vinkkiä tulevaan

Vuotta 2020 on hallinnut monella tasolla Covid-19. Kyseessä on ollut ensisijaisesti inhimillinen tragedia, jonka kaikki ikävät vaikutukset eivät vieläkään ole tiedossa. Vuosi on ollut myös länsimaisen elämänmenon kriisi, jossa monet perusarvot vapaudesta terveyteen ja työntekoon ovat olleet uhattuina. Yritysten ja organisaatioiden elämässä on haastettu niin olemassaolon merkitys kuin työnteon tavat. Varmalta tässä vaiheessa näyttääkin vain se, että paluuta entiseen ei ole.

Olemme Balentorilla olleet vuoden aikana useissa kymmenissä erilaisissa muutostilanteissa ja pyrin tässä tiivistämään keskeisiä oppeja niistä. Ensinnäkin olennaista on ymmärtää, että korona on vaikuttanut hyvin eri tavalla eri yrityksiin, organisaatioihin ja ihmisiin. Yritysten osalta myös toimialalla on ollut usein ratkaiseva merkitys. Samoin yrityksen lähtötilanteella kriisin saapuessa. Tämän johdosta olemme kaikki vielä hyvin eri tilanteissa tällä hetkellä.

Yleisemmällä tasolla olemme asiakkaidemme kanssa tunnistaneet ainakin seuraavat kolme vaikutuspolkua:

  1. Kriisi nopeuttaa kehitystrendejä, jotka olivat jo käynnissä.
  2. Koronan jälkeen todennäköistä on hybridiaika, joka optimoi digitaalisuuden hyödyntämistä ja lähityöskentelyä.
  3. Organisaatiot voivat vaikuttaa murroksessa kohtaloonsa panostamalla yhteisen tulevaisuuden rakentamiseen.

Keskeistä vaikutusten osalta onkin pohtia, mitkä ovat mahdolliset johtopäätökset omalla kohdalla ja miten niihin voi valmistautua. Ehkä tärkein oivallus on käynnistää mahdollisimman laajaa yhteistyötä ja yhteiskehittämistä yhteisen tulevaisuuden onnistumistekijöistä. Mitä useammat aivot ovat mukana pohtimassa asiakkaiden (osto)käyttäytymisen muutoksia sen todennäköisempää on löytää niihin vastaukset. Hienoa on ollut myös nähdä usealla taholla poikkeuksellista luovuutta ja kekseliäisyyttä, jonka kohtaaminen herättää nöyrää arvostusta ihmisten valtavaa potentiaalia kohtaan.

Organisaatioiden johtamisen osalta onkin selvästi tunnistettavissa kolme tärkeää painopistealuetta, joiden avulla kohdatut erilaiset vaikeudet voidaan jatkossa kääntää mahdollisimman hyväksi tulevaisuudeksi:

  1. Strategian suuntaus ja uudistuminen – huomioiden asiakaskokemus sekä digitalisuuden hyödyntäminen.
  2. Innovatiivisuuden ja luovuuden merkitys kasvaa niin asiakasratkaisuissa kuin sisäisen toiminnan kehittämisessä.
  3. Henkilöstö ja verkostokumppanit on saatava laajasti kehittämään toimintaa – kokeilujen merkitys korostuu.

Miten tästä sitten eteenpäin?

Vaikka koronarokotteesta on saatu positiivisia uutisia, ei asioiden palautumiseen ennalleen kannata tuudittautua. Itse asiassa todennäköisempää onkin se, että muutokset asiakkaiden ostokäyttäytymisessä ja digitaalisuuden lisääntymisessä jatkuvat. Mikäli erityisesti asiakasmuutoksiin ei pystytä vastaamaan on riskinä jäädä koronan väistyessä kuihtuvaan tilaan. Samoin digitaalisuuden hyödyntäminen määrittänee jatkossa entistä enemmän kykyämme ja vauhtiamme uudistua.

3 vinkkiämme tulevaan

#1 Strategian terävöittäminen

Risto Siilasmaa kertoi HHJ tilaisuudessa 26.11. aiempien suurten kriisien tutkimuksista, jotka osoittavat ennakoivan asenteen ottaneiden yritysten pärjänneen parhaiten kriisin jälkeen.  Ennakoinnin työkaluina olivat oman yrityksen näkökulmasta laaditut skenaariot, joihin osallistettiin laajasti henkilöstöä ja muita sidosryhmiä. Lopputuloksena syntyy pohdittu strategia, jota toimeenpantiin ketterästi ohjaten kohti asetettua visiota ja tavoitteita.

Ensimmäinen vinkkimme onkin varmistaa, että teemme asiakkaiden näkökulmasta oikeita asioita ja riittävän hyvin. Innovatiivinen rohkeus ja sen synnyttäminen ovat nyt avainasemassa analyyttisen ennakoinnin ohella.

Aikaiset ja rohkeat linnut poimivat madot.

#2 Muutosjohtaminen ja kulttuurin uudistaminen

Toinen vinkkimme liittyy uudistavaan johtamiseen. Muutosvauhdin kiihtyessä on tärkeää, että joukkuetta yhdistää merkityksellinen visio ja selkeät tavoitteet.

Johtamisen perustehtävä on saada ihmiset tiimiytymään ja ponnistelemaan yhteisen päämäärän puolesta. Mitä useampi on valmis rohkeasti omistautumaan tavoitteisiin ja luovaan ongelmanratkaisuun, sen todennäköisemmin pärjätään muutoksessa. Erityisesti näinä aikoina korostuu ulkoa sisälle ajattelu – eli muuttuneisiin asiakasodotuksiin vastaaminen.

Päämääränä on rakentaa strategiaa ketterästi ja oppivasti toteuttavaa kulttuuria. Siinä avainasemassa on ihmisten halu ja kyky omistautua tavoitteiden saavuttamiseen. Tiimeissä on voimaa kohdata muutoksia ja auttaa niissä työskenteleviä yksilöitä vapauttamaan potentiaalinsa. Se ei kuitenkaan onnistu ilman mahdollistavaa johtamista ja auttavia tukitoimia.

Muutosjohtamisen taso näkyy kaikkien johtajuuden kasvussa.

#3 Muutos- ja oppimiskyvykkyyteen panostaminen

Muutosvauhdin kiihtymiseen emme juurikaan voi vaikuttaa. Se mihin voimme vaikuttaa, on kykymme suhtautua ja vastata muutokseen. Monet ihmisen perityt ja opitut ominaisuudet eivät vastaa uuden ajan haasteisiin. Savannilla ihminen ei taputellut leijonaa, vaan fiksusti pelkäsi sitä jääden eloon. Teollisessa ja virkamiesympäristössä taas sääntöjen ehdoton noudattaminen oli korkein hyve.

Uusi aika haastaa meidät kaikki myös ihmisinä. Uteliaisuuden, oppimismyönteisyyden ja kehittävien ristiriitojen rakentaminen on meidän kaikkien yhteinen onnistumistekijä. Jo nyt on tutkittu, että viime aikoina menestyvimmät organisaatiot ovat löytäneet tämän Graalin maljan. Eli yhdistäneet vaativat asiakasodotukset ja liiketoimintatavoitteet sisäiseen luottamukseen ja psykologiseen turvallisuuteen.

Muutoskyvykäs kulttuuri pystyy nimenomaan yhdistämään näennäisiä vastavoimia ja avainasemassa ovat tiimit ja niiden muodostamat yhteistyöverkostot. Muutoskyvykkyyteen panostaminen ei kuitenkaan ole helppoa, muutenhan kaikki sitä tekisivät. Se edellyttää johtamisen ja rakenteiden muotoilua paremmin huomioimaan tiimien ja yksilöiden kehittyminen. Mahdollisuudet ovat kuitenkin niin merkittävät, joten miksi emme uskaltaisi lähteä liikkeelle?

Investoinnit muutos- ja oppimiskykyiseen kulttuuriin ovat vauhtipyörän rakentamista.

Oudon ja haasteellisen 2020 lähestyessä loppuaan haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme kuluneesta vuodesta. Jaksetaan vaikeuksista ja haasteista huolimatta uskoa tulevaisuuteen, koska entistä enemmän se määrittää sen keitä me olemme.

Rauhallista joulun aikaa & onnistunutta uutta vuotta!

Toivottaa Pekka & Balentorin poppoo

Pekka T. Järvinen
Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
0400 483 792
pekka.jarvinen@balentor.fi

Whitepaper

Muutos 4.0 – Strateginen tekoäly muutoksen vauhdittamisessa

Ilman reaaliaikaisen tilannekuvan ja strategisen ajattelun yhdistämistä ei voida aidosti ymmärtää, mitä asiakkaissa, markkinoilla, kilpailijoilla tai henkilöstössä tapahtuu ja mihin suuntaan ollaan menossa.

Webinaaritallenne

Moderni muutoksen johtaminen arjessa – mahdollisuudet ja kompastuskivet

Johtamisessa on aina ollut kyse muutoksen aikaan saamisesta ja kyvystä viedä suuriakin muutoksia läpi organisaatiossa. Vanhat opit muutoksen johtamisesta ovat kuitenkin tulleet tiensä päähän.

Tilaa uutiskirjeemme

Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiin.
Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

Ota yhteyttä

Keskustellaanko tarkemmin yrityksenne nykytilasta ja mahdollisista kehityssuunnista?





Pekka T. Järvinen
Pekka T. Järvinen
Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
0400 483 792
Kirjoitukseen liittyvät
  • Kaikki
  • Kirjoittajan
  • Kategorian
  • Tagien mukaan