image Keski-Suomen Osuuspankki vertaisoppiminen image Rovio johtaminen

Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Sotkan myynnin johtaminen

Sotkassa selkeät tavoitteet vauhdittavat myyntiä

Huonekaluketju Sotkassa haluttiin ottaa kehitysloikka myynnin johtamisessa. Selkeät tavoitteet ja suunnitelmallisuus tuovat tehoa myyntiin. Sitoutuminen paranee, kun asioita kehitetään porukalla keskustellen.

Huonekaluyhtiö on viime vuosina kasvanut ja tehnyt tulosta taantumasta huolimatta. Vakaa tilanne auttoi keskittymään valmennukseen.

Kun energia ei kulu elintilasta kamppailuun, kaikki voivat keskittyä itsensä ja toiminnan kehittämiseen. Sotka voi erottua onnistumalla ihmisten johtamisessa ja palvelussa, kertoo ketjujohtaja Sami Tyven.

Parin vuoden hankkeessa keskityttiin myynnin johtamiseen, valmentavaan johtamiseen ja johtajana kehittymiseen. Valmennukseen osallistuivat muun muassa myymäläpäälliköt, kauppiaat sekä ketjun johto.

Valmennuksella saatiin nopeasti aikaan muutosta sekä yksilöiden, että myymälöiden kohdalla. – Silmämme avautuivat monelle asialle. Tavoitteita tarkennettiin, ja haastoimme toisiamme. Systemaattisuus takasi onnistumisen. Voin vakaasti tunnustaa, että olemme saavuttaneet myös puhdasta kaupallista hyötyä, Tyven tiivistää.

Voin vakaasti tunnustaa,
että olemme saavuttaneet
puhdasta kaupallista hyötyä

Tilaa henkilöstön oivalluksille

Aluejohtaja Vesa Tahvanainen kertoo, että tällä kertaa valmennuskumppanilta kaivattiin uutta näkökulmaa. Tärkeintä oli siirtää opittu tieto arjen tekemiseen. – Aikaisemmin valmennuksesta palattiin myymälään valmiin idean kanssa. Se ei toiminut, koska ihmisille ei jäänyt tilaa omille oivalluksille. Balentorin avulla opimme keskustelemaan ja pohdiskelemaan yhdessä. Näin jokaisen on helpompi innostua ja sitoutua, hän kertoo.

Myös työn suunnitelmallisuutta lisättiin. Myymäläpalaverien parempi valmistelu toi ryhtiä arkeen. Kehityshankkeet vaikuttivat valmennuksen alussa haastavilta, mutta nekin kääntyivät lopulta eduksi. Hankkeet opittiin tekemään loppuun saakka. – Parhaiten mitattavaa hyötyä syntyi myymälöissä, joissa keskityttiin lisämyyntiin tai tietyn tuoteryhmän myynnin kehittämiseen. Varsinkin tuoteryhmähankkeissa myynnin kehitys saatiin vauhtiin selkeästi paremmin kuin ketjussa keskimäärin vastaavina ajanjaksoina, Tahvanainen kertoo.

Myös yksilöiden kohdalla on tapahtunut hienoa kasvua. Kokeneetkin tekijät ovat löytäneet työhönsä uusia näkökulmia. Yksi heistä on Jyväskylän myymälän päällikkö Harri Tiukkanen. Hän on alan konkari, mutta kertoo oppineensa paljon kollegojensa rinnalla.

Eniten paransin osallistamista. Olen oppinut heittämään pallon tiimille, ja nyt mietimme asioita yhdessä. Olipa kyse sitten budjetista tai tuotteiden esillepanosta. Myös tavoitteet ovat selkeämpiä, sillä pidän kehityskeskusteluja ja väliarviointeja aiempaa tiuhempaan. Näin kaikki tietävät päämäärät, ja tekeminen tehostuu. Porukan fiiliskin on mielestäni parantunut, Tiukkanen toteaa.

Hän kertoo kehittyneensä myös aikatauluissa ja priorisoimisessa. – Otin käyttöön kalenterin ja opettelin luopumaan joistain tehtävistä. Rimpuilu ja tekemättömän työn paine on jäänyt pois. Tämä on helpottanut elämää ja johtamista.

Katso palvelumme myynnin johtamisen kehittämiseen.


Sotka

Sotka on Keskon omistaman Indoor Group Oy:n huonekalualan vähittäiskauppaketju. Sotkalla on 50 myymälää ympäri Suomen ja henkilöstöä noin 320 henkeä. Ketjun pääkohderyhmä on edullisuutta ja helppoa asiointia arvostavat asiakkaat.