image Kiteenhovi markkinoinnin ja asiakkuuksien johtaminen image Trainee-polun kautta kehitysasiantuntijaksi ja projektipäälliköksi

Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Lassila & Tikanoja myynnin johtaminen

Systematiikkaa myynnin johtamiseen ja kasvua tuloslukuihin

Lassila & Tikanoja halusi panostaa yrityksensä ympäristöpalveluiden, YMPA:n, myynnin johtamisen tehostamiseen ja tuloslukujen parantamiseen. Tavoitteen toteutumiseksi myyntiä organisoitiin uudelleen ja myynnin resursseja suunnattiin vahvemmin uudistumista ja kasvua tukeviksi.

Valmennuksen tulokset ovat olleet
huikeita ja tällä hetkellä menemme
kovaa vauhtia eteenpäin

Lassila & Tikanojalla halutaan vastata tehokkaasti ja ennakoiden perinteisen toimialan kohtaamiin uusiin haasteisiin. Erityisesti digitalisaatio ja luonnonvaroja säästävä kiertotalous edellyttävät toiminnan kehittämistä. Haastavassa liiketoimintaympäristössä Lassila & Tikanoja pyrkii keskittymään etenkin toimintansa tehokkuuteen ja kannattavuuteen.

Yritysvalmentaja Sami Markkanen räätälöi Lassila & Tikanojalle heidän tarpeisiinsa vastaavan valmennusohjelman, jonka tärkeimmiksi tavoitteiksi asetettiin myynnin johtoryhmän suorituskyvyn kehittäminen niin tiimi- kuin yksilötasolla sekä selkeä tuloslukujen parantaminen. Johtoryhmän valmennusohjelmaan osallistui ympäristöpalveluiden myyntijohtaja ja seitsemän myyntipäällikköä.

Valmennuksen tulokset ovat olleet huikeita ja tällä hetkellä menemme kovaa vauhtia eteenpäin, vaikka kokonaismarkkina ei kasvakaan, kertoo myyntijohtaja Mikko Järvinen.

Alkuun kattavalla kartoituksella

Ohjelma käynnistettiin kattavalla seurannalla ja kartoitustyöllä. Markkanen oli mukana yrityksen arjessa aina johtoryhmän kokouksista jokapäiväisiin työtilanteisiin. Myyntijohtajan ja -päälliköiden omaa johtamistyyliä ja ajankäyttöä kartoitettiin eri tilanteissa, minkä pohjalta tuloksellisimpia käytänteitä lähdettiin yhdessä rakentamaan.

Valmentaja herätti tarkastelemaan kriittisesti omaa toimintaamme ja nosti esiin epäkohtia, joille olimme ehkä itse sokeutuneet. Sitä kautta vaikuttavaa kehitystä on saatu aikaan kaikkein ratkaisevimpien pullonkaulojen kohdalla, Järvinen kertoo.

Kehitystyö toteutettiin henkilökohtaisissa coaching-tapaamisissa sekä puolen päivän tehokkaissa ryhmäsparrauksissa ja työpajoissa. Johtamistyylin käytänteet, keskinäisen yhteistyön sekä niiden seurantaan soveltuvat tehokkaimmat mittarit ja systematiikka, luotiin uudelleen.

Uudet toimintatavat osaksi käynnissä olevia hankkeita

Asioiden käytäntöön vieminen varmistettiin linkittämällä uudet toimintatavat joustavasti jo käynnissä olevien hankkeiden johtamiseen. Myös resurssien ja ajankäytön tarkka priorisointi lukeutuivat uudistettuihin työkaluihin, joiden kautta myyntijohtaja ja -päälliköt onnistuivat nostamaan omaa suorituskykyään ja siten koko johtoryhmän ja ympäristöpalveluiden myynnin tuloksellisuutta.

Henkilökohtaisesti olen saanut ajankäyttöni ensimmäistä kertaa omaan hallintaani ja minulla jää aikaa jopa kehitystyölle. Koen, että vahvan kokemus- ja teoriapohjan lisäksi Balentorin valmentajien lähestymistavassa korostuu aito kosketuspinta liiketoimintaan ja sen kehittämiseen. Otteessa on tietynlaista tolkkua ja maanläheisyyttä, mikä sopii meille, Järvinen kiteyttää.

Katso palvelumme myynnin kehittämiseen.


L&T-logo

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, jonka tavoitteena on muuttaa kulutusyhteiskunta tehokkaaksi kierrätysyhteiskunnaksi yhdessä asiakkaidensa kanssa tuottamalla heille materiaali-, energia ja kustannustehokkuutta. Yritys toimii Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä ja työllistää kaikkiaan n. 8 000 henkilöä. Ydinliiketoimintoihin lukeutuvat ympäristö-, teollisuus-, kiinteistö- ja metsäpalvelut.