image Myynti ja markkinointi ne yhteen soppii – pannaan ne pussauskoppiin image Suosituimmat sisällöt vuodelta 2021

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?





    Kunta- tai kaupunkistrategia ketterästi maaliin

    Tuntuuko, että hyvin suunnittelemanne kunta- tai kaupunkistrategia jää epämääräiseksi sanahelinäksi tai unohtuu PowerPointiin? Parhaimmillaan uusi strategia saadaan liikkeelle ja vietyä tehokkaasti maaliin saakka niin, että asukkaat ja muut sidosryhmät saavat käyttöönsä uusia, lisäarvoa tuottavia palveluita. Pilkkomalla pitkän tähtäimen suunnitelmat pienempiin kokonaisuuksiin ja jakamalla tavoitteet eri tiimeille, huolehditaan strategiakokonaisuuden ketterästä läpiviennistä sekä koko organisaation sitouttamisesta strategian toimeenpanoon.

    Kuntastrategian suunnittelua koskevat lainalaisuudet asettavat raamit suunnitteluvaiheelle. Suunnitelman laatiminen kannattaa aloittaa kartoittamalla taustatiedot. Nykytilasta nostetaan esiin vahvuudet, ydinosaaminen sekä organisaation arvot. Näiden lisäksi on tärkeää hahmottaa strategian kehittämisen ja kehittymisen kapeikot ja kehityskohteet. Mikä juuri teillä on pullonkaulana?

    Seuraavaksi hahmotetaan tahtotila; mihin kaupunkina tai kuntana tähdätään kehityksen kannalta lähivuosina. Strategian tulee olla mahdollisimman konkreettinen ja asukkaita sekä sidosryhmiä puhutteleva. Muodostettujen toimintamallien tulee olla linjassa tahtotilan ja tavoiteltavan hengen kanssa.

    Tahtotilan saavuttamisen jälkeen lähdetään kohti kaupungin etua, joka on se fiilis ja henki, jonka kaupunkina tai kuntana halutaan saavuttaa.

    Avaimena strategian toimeenpanoon on sekä pitkän että lyhyen aikajänteen suunnitelma ja tavoitteet. Tavoitteita varten tulee valita oikeat avainmittarit, joiden avulla voidaan seurata oikeaan suuntaan kulkemista ja tavoitteiden saavuttamista. Organisaation tavoitteet kannattaa jakaa eri toimialoille, niin että jokainen tiimi vie eteenpäin pientä osaa kokonaisuudesta. Näin jokaista tavoitetta työstetään eikä mikään jää unohduksiin, mutta kaikki eivät yritä tehdä kaikkea yhtä aikaa.

    Tiimien sisällä tulee näkyä ketteryyden peruste: PDCA eli suunnittele, tee, arvioi ja opi.

    Tiimien johtajien on tärkeää lähteä viemään tiimiään kohti yhteisiä tavoitteita osallistavalla metodilla, jossa ratkaisuja ei luetella, vaan koko tiimi miettii yhdessä strategisten tavoitteiden saavuttamista konkreettisten tehtävien avulla. Tiimien on hyvä pystyä tuomaan läpinäkyväksi se, mitä konkreettisesti tehdään tavoitteiden saavuttamiseksi. Muistetaan myös, että läpinäkyvyyden tulee koskea koko muutakin organisaatiota. Läpinäkyvyyden takaamiseksi voidaan ottaa käyttöön useita erilaista työkaluja, jotka auttavat löytämään sopivat toimintatavat.

    Tuntuuko, että yrityksenne strategiaprosessi ei elä tai jää liian abstraktille tasolle? Onko tavoitteiden saavuttaminen käytännössä hankalaa tai huomaatteko prosessissa takkuja? Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä organisaatiollenne sopivaa strategian ketterää toimeenpanomallia!

    Kurkkaa videolta tarkemmin, mistä puhumme:

    Ota yhteyttä!

    Tuija Hietanen
    Yritysvalmentaja
    050 413 1120
    tuija.hietanen@balentor.fi

    Tiina Luoto-Mäenpää
    Yritysvalmentaja
    050 546 7575
    tiina.luoto-maenpaa@balentor.fi

    Pyydä tarjous

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöimme teille sopivan tarjouksen.





      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi

      Tuija Hietanen
      Yritysvalmentaja
      050 413 1120
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan