image Vapautta ja vastuuta, kiitos image Uteliaisuus – kilpailuetu vai pahe?

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Strateginen kulttuurin uudistaminen

    Kiihtyvä muutosvauhti haastaa kaikki organisaatiot uudistumaan. Aiheesta tehdyt tutkimukset sekä pitkä kokemuksemme muutoksesta osoittavat, että osuvan strategian laatiminen ei ole usein kriittisin haaste.  Sen sijaan vaikeinta on elää strategia todeksi. Mitä enemmän tulevaisuus vaatii uudistumaan, sitä haastavampaa muutosten vieminen käytäntöön on.

    Miksi muutosten toteuttaminen osoittautuu monessa organisaatiossa odotettua vaikeammaksi?

    Usein ratkaiseva tekijä muutosjohtajuuden onnistumiseen on kyky ymmärtää kulttuuria ja sen uudistamista. Vanha sanonta ”kulttuuri syö strategian aamupalaksi” tulee ottaa vakavasti, mutta kääntää se muotoon: ”miten saamme kulttuurimme tukemaan tulevaisuuden onnistumista?”. Se edellyttää kulttuurin syvällistä ymmärtämistä ja oman organisaation kulttuurin diagnosointia.

    Käytännössä kulttuuriin voidaan vaikuttaa kolmen pääelementin kautta:

    1. Organisaation strateginen suunta ja asiakaskeskeinen uudistumistarve
      – Tulevaisuuden päämäärä, toiminnan merkitys ja strategiset valinnat
    1. Ihmisten välinen vuorovaikutus ja osaaminen
      – Ihmisten tapa ajatella, asennoitua ja toimia
      – Uudet osaamistarpeet ja niiden kehittäminen
    1. Toimintaa ja kehittymistä ohjaavat rakenteet
      – Yhteistyö, päätöksenteko, kommunikointi, ongelmanratkaisu

    Arjen toiminnassa kulttuuri säätelee ihmisten tapaa ajatella ja toimia. Sen taustalla ovat tunnepohjaiset uskomukset, jotka joko rajoittavat tai rohkaisevat ihmisiä vapauttamaan potentiaalinsa asiakkaiden ja organisaation käyttöön.

    Mutta miten kulttuuria parhaiten uudistetaan siten, että yhteinen suunta eletään todeksi?

    Toimiva vaikutuskeino on osallistaa ihmisiä laajasti mukaan kaikilta tasoilta suuntaamaan toimintaa ja etsimään ratkaisuja. Jotta vastuu ja vapaus saadaan siirtymään tekijöille, tarvitaan tueksi uudenlaiset toimintaa ohjaavat rakenteet. Perinteinen johtamisjärjestelmä tulee kääntää yhteisohjautumista vahvistavaksi johtajuusjärjestelmäksi, joka synnyttää aitoa omistautumista tekemiseen ja tuloksiin.

    Asiakkaiden ja heidän odotustensa kytkeminen uudistamiseen on osoittautunut kriittiseksi onnistumistekijäksi

    Tärkeä elementti strategisessa kulttuurissa on koko henkilöstön asiakaskeskeisen kasvun asenteen ruokkiminen. Se näkyy arjessa luovana ongelmanratkaisukykynä ja rohkeutena toimia. Kasvun asenteen saavuttamisen avain löytyykin yllättävästä suunnasta: psykologisen turvallisuuden myötä. Vahva luottamus itseen ja muihin auttaa vapauttamaan yksilön potentiaalin koko organisaation hyödyksi. Menestyvässä kulttuurissa virheiden pelko ja peittely korvautuvat oppimisella omista ja muiden kokemuksista.

    Strateginen kulttuurin uudistaminen ei ole helppoa, mutta lohduttavaa on muistaa, että kilpailuedut ja lisäarvo syntyvät juuri siellä, missä on vaikeaa

    Henkilöstön asiakaskeskeisyyteen omistautuminen on kulttuurin uudistamisen ytimessä. Sen ympärille voidaan rakentaa lisäarvoa luovaa yhteistoimintaa.  Kyseessä on matka, joka edellyttää kaikilta rohkeutta.

    Opi pois vanhasta. Luovu voidaksesi luoda uutta.

    Balentor on 25 vuoden toiminta-aikanaan osallistunut useisiin merkittäviin kulttuurin uudistuksiin. Olemme oppineet onnistumisista ja virheistä.  Mikäli etsitte vaikuttavaa kumppania, niin keskustellaan lisää aiheesta, joka on meidän intohimomme.

    Pekka T. Järvinen
    Toimitusjohtaja
    0400 483 792
    pekka.jarvinen@balentor.fi

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Pyydä tarjous

    Kerro hieman tilanteestanne, niin rakennamme teille räätälöidyn tarjouksen.


      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi

      Avatar photo
      Pekka T. Järvinen
      Yritysvalmentaja, toimitusjohtaja
      0400 483 792
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan