image Whitepaper
The State of Internal Mobility, Succession, and Career Development
image Whitepaper
Muutos 4.0 – Strateginen tekoäly muutoksen vauhdittamisessa

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Kilpailuetua henkilöstön kyvykkyyksiä kehittämällä

    Yrityksen tärkein voimavara ovat ihmiset, jotka omaavat organisaatiossa tarvittavia kykyjä ja taitoja. Vaikka yrityksen strategia, rakenteet ja prosessit olisivat kunnossa, muutosta ei tapahdu ilman sitoutunutta henkilöstöä ja oikeita kyvykkyyksiä. Mutta miten organisaatiot voivat varmistaa, että henkilöstö omaa ne taidot ja kyvykkyydet, joita tulevaisuudessa tarvitaan? Miten näitä kyvykkyyksiä voidaan tunnistaa ja kehittää? Saat kattavat vastaukset näihin kysymyksiin katsomalla webinaaritallenteemme! Käymme kuitenkin aihetta läpi lyhyesti tässä blogissa.

    Mistä lähteä liikkeelle kyvykkyyksien osalta?

    Strategiset kyvykkyydet voivat tuottaa yrityksille merkittävää kilpailuetua. Niiden tunnistaminen ja valjastaminen kuitenkin edellyttävät, että yritykselle on määritetty selkeä suunta ja strategia. Hälyttävänä voidaan pitää sitä, että tutkimusten mukaan lähes neljä viidestä yritysjohtajasta ei tunnista organisaationsa strategisia painopisteitä. Jos näin tosiaan on, niin miten voimme tietää, mitkä ovat niitä taitoja ja kykyjä, joita tulevaisuudessa tarvitaan? Jos strategian peruspalikoita ei tunnisteta, niin miten strategisia kyvykkyyksiä voidaan johtaa ja kehittää?

    Strategisiin kyvykkyyksiin liittyy usein kaksisuuntainen dilemma. Toimitusjohtajat ja esihenkilöt ovat huolissaan siitä, että heillä ei ole sellaisia kyvykkyyksiä ja osaamista, joita tarvitaan strategisten tavoitteiden saavuttamiseen. Samanaikaisesti työntekijät ovat huolissaan siitä, että heillä ei ole tarvittavia taitoja tulevaisuuden varalle. Tärkeää onkin, että organisaatiossa tehdään henkilöstölle selväksi se, mitä taitoja he tarvitsevat, sekä se, mitä taitoja organisaatio tarvitsee. Nämä pyritään yhdistämään keskenään, ja sitä kautta paikkaamaan ne aukot, joita henkilöstön osaamisessa on.

    Miten henkilöstön kyvykkyyksiä kehitetään?

    Strategisten kyvykkyyksien kehittäminen auttaa organisaatioita hankkimaan tulevaisuudessa tarvittavia taitoja ja valjastamaan niitä oikealla tavalla. Aiemmin kyvykkyyksien kehittäminen on ollut yrityslähtöistä, ja asiaa on tarkasteltu yrityksen menestymisen näkökulmasta: mitkä ovat niitä taitoja, joita halutaan kehittää, jotta yritys menestyisi paremmin tulevaisuudessa.

    Nykypäivänä kyvykkyyksien kehittämisessä huomioidaan yrityksen lisäksi myös yksilöiden omat kehittymistarpeet ja uratoiveet. Työntekijät pohtivat yhä enenevissä määrin, mikä heitä kiinnostaa, mitä he tavoittelevat ja mitä arvoja heillä on. Aiemmin työntekijöiden urakehitys on kulkenut alhaalta ylöspäin, mutta nykyään kehitys voi olla myös sivuttaissuuntaista, ja ihmisten uteliaisuus erilaisia mahdollisuuksia ja urapolkuja kohtaan on lisääntynyt.

    Keskustelua on herättänyt se, kenen vastuulla strategisten kyvykkyyksien kehittäminen on. Onko se johdon vai HR:n tehtävälistalla? Vai kenties työntekijöiden itsensä? Todellisuudessa kyvykkyyksien kehittäminen ja valjastaminen kuuluu kaikille. HR:n tehtävänä on auttaa työntekijöitä kehittämään itseään ja oppimaan uusia taitoja. HR voi myös tarjota johdolle tukea yrityskulttuurin kehittämisessä ja urakehitysmahdollisuuksien lisäämisessä. Johdon näkökulmasta puolestaan valmentavan johtajuuden merkitys korostuu. Johdon ja henkilöstön on hyvä käydä valmentavia ja yksilöityjä keskusteluita, jotka auttavat vapauttamaan työntekijöiden potentiaalia ja tukevat heidän uudelleenkouluttautumistaan. Lue whitepaperistamme tarkemmat vinkit urakeskusteluihin.

    Miksi strategisten kyvykkyyksien kehittäminen on tärkeää?

    Maailmassa on käynnissä jatkuva muutos, jonka vauhti kiihtyy yhä enenevissä määrin. Ne taidot, joita pidetään nykypäivänä tärkeinä, tulevat lähitulevaisuudessa muuttumaan. Esimerkkejä tulevaisuudessa tarvittavista tärkeistä kyvykkyyksistä ovat mm. tunneäly, teknologiaosaaminen, innovointikyky ja joustavuus. Voit lukea tarkemmin tulevaisuudessa tarvittavista taidoista lataamalla kumppanimme Fuel50:n tekemän raportin kyvykkyystrendeistä.

    Tekoälyn ja automaation myötä ihmisten työnkuvat muuttuvat, ja työmarkkinoilla kilpailukykyisenä pysyminen vaatii työntekijöiltä jatkuvaa oman osaamisensa kehittämistä. Muutosten seurauksena strategisten kyvykkyyksien kehittämisen tärkeys korostuu ja vaatii organisaatioilta jatkuvia toimenpiteitä.

    Miten juuri sinä voisit edistää strategisten kyvykkyyksien kehittämistä organisaatiossanne?

    Jos haluat syventyä aiheeseen enemmän, katso webinaaritallenne! Tai ota meihin yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

    Jouni Kahelin
    Tutkimusjohtaja
    0400 894 959
    jouni.kahelin@balentor.fi

    Webinar recording

    Strategic Capabilities Development and Reskilling

    How to identify and develop the strategic capabilities of our employees? How do you know that employees´ development is in line with the requirements of the strategy?

    Whitepaper

    Strategiset kyvykkyydet muutosvoimana

    Mikä on strategisten kyvykkyyksien merkitys uudistumisessa? Kuinka tunnistat muutosjohtamisen 5 + 1 olennaista tekijää? Haluaisitko esimerkkejä kyvykkyyksien johtamisesta?

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa muutoksen vauhdittamisesta ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Ota yhteyttä

    Keskustelemme mielellämme lisää muutoksen vauhdittamisen eri teemoista sekä strategisten kyvykkyyksien tunnistamisesta ja kehittämisestä. Jätä yhteystietosi, niin palaamme asiaan.


      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi

      Avatar photo
      Balentor
      Me olemme kumppanisi muutoksessa ja kehityksessä. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan päämääränsä toteuttamalla laajoja kehitysohjelmia, räätälöityjä täsmävalmennuksia sekä tutkimuksia ja arviointeja. Toimimme erityisesti johtamisen, asiakaskokemuksen, myynnin sekä työyhteisön kehittämisen alueilla.
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan