image Kulttuurin merkitys uusiutumisen johtamisen näkökulmasta image Menestyä vai menehtyä muutoksessa?

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?





    5 kysymystä arvojohtamisesta – johtaja kannattaisiko miettiä?

    Arvoista puhuttaessa, ajatellaan usein ennen kaikkea organisaation sisäisen toiminnan periaatteita ja ohjenuoria. Vastuullisuus, luotettavuus ja rehellisyys lienevät yleisimmät suomalaisten organisaatioiden määritellyt arvot. Niissä ei sinällään ole tietenkään mitään vikaa, mutta epäilemme, että ne eivät tuo henkilöstölle tai varsinkaan asiakkaille erityistä arkista lisäarvoa ja energiaa. Arvojohtamisella voi olla oikein toteutettuna merkittävää (liike)toiminnallista hyötyä. Luit oikein, sillä voidaan vaikuttaa tuloksentekokykyyn monella tapaa. Arvojen kautta voidaan vaikuttaa paitsi tulokseen, myös asiakastyytyväisyyteen sekä haluttujen henkilöiden pysyvyyteen organisaatiossa, rekrytoinneista puhumattakaan. Arvojohtaminen ei ole arvojen kirjaamista strategiaan tai vuosikertomukseen tai neuvotteluhuoneiden nimeämistä arvojen mukaan. Arvot ovat valintoja, jotka näkyvät yrityksen ja sen työntekijöiden toiminnassa sekä sisäisesti että ulkoisesti.

    Arvojohtaminen on taitolaji, johon jokaisen johtajan olisi syytä olla valmis. Oletko sinä? Tässä muutama näkökulma pohdittavaksi:

    1. Millä perusteella yrityksenne arvot on valittu ja määritelty sekä kuka niitä on ollut pohtimassa? Toteutatko itse näitä arvoja aina ja poikkeuksetta?

    2. Kuinka arvonne ovat muokkaantuneet ajan saatossa? Milloin olette viimeksi virkistäneet/päivittäneet arvojanne kohtaamaan muuttuvan maailman vaateita?

    3. Miten asiakkaat ja liiketoiminta näkyvät arvovalinnoissanne?

    4. Tiedätkö, miten henkilöstösi suhtautuu arvoihin? Milloin asiaa on viimeksi tutkittu syvemmin?

    5. Uskotko, että arvot voivat vaikuttaa tulokseen sekä lyhyellä että erityisesti pitkällä aikavälillä?

    Arvojen aito ottaminen osaksi arjen työskentelyä ja johtamista vaatii uudenlaista ajattelua. Arkipäiväistäminen, kielellistäminen ja havainnollistaminen ovat avainasioita; unohtamatta mittaamista ja analyysia. Hyvin arvojohdettu työyhteisö jaksaa ja voi hyvin – sekä tekee tulosta.

    Muutos voi lähteä arvojohtamisesta. Oletko sinä valmis tähän? Ole yhteydessä, niin jutellaan lisää!

    Jukka Rantala
    Yritysvalmentaja
    050 599 0086
    jukka.rantala@balentor.fi

    Suvi Tuominiemi
    Yritysvalmentaja
    050 361 6016
    suvi.tuominiemi@balentor.fi

    Whitepaper

    Johtamis- ja toimintakulttuurin muutoksen vauhdittaminen tutkimus- ja analytiikkaratkaisuilla

    Saat vinkkejä muun muassa seuraaviin teemoihin:

    • Muutostarpeen tunnistaminen ja luominen
    • Muutoksen vaatimien strategisten kyvykkyyksien ja kehitystarpeiden tunnistaminen
    • Muutoksen toteutus arjessa
    • Muutoksen etenemisen seuranta ja ohjaus

    Kun kyse on organisaation strategisesta uudistumisesta, tietyt muutoksen lainalaisuudet ovat voimassa, olipa kyse siirtymisestä tuotantokeskeisestä organisaatiosta asiakaskeskeiseen, itseohjautuvan organisaation rakentamisesta tai ketterien toimintamallien käyttöönotosta.

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Ota yhteyttä

    Haluatko kuulla lisää johtamisesta ja strategisesta toiminnasta muutoksessa?





      Jukka Rantala
      Yritysvalmentaja
      050 599 0086
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan