image Mitä hyötyjä coaching tarjoaa johtajalle? image Asiakaskeskeinen liiketoiminta ja itseohjautuva henkilöstö – miten ne kytkeytyvät yhteen?

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Henkilöstökysely – so last season?

    Olemme kaikki kuulleet saman mantran: ”Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara”. Miksi kuitenkin edelleen liian harva organisaatio nostaa henkilöstön omistautumisen tärkeäksi prioriteetiksi?

    Työssäni kohtaan paljon erilaisia organisaatioita. Erilaisuudesta huolimatta melkein kaikilla on yksi yhteinen nimittäjä – henkilöstöjohtamista tehdään operatiivisella tasolla. Näin tapahtuu, vaikka valtaosa varmasti tiedostaa tarpeen toimintakulttuurin kehittämiselle.

    Henkilöstöön liittyvät hallinnolliset tehtävät luovat perustan ja toki ne pitää olla kunnossa – varmistaa, että henkilöstöllä on riittävä osaaminen nykyisten työtehtävien hoitamiseen, työterveyshuolto on ajan tasalla, vuosilomalakia noudatetaan ja sairauspoissaolot raportoidaan. TÄMÄN LISÄKSI tarvitaan strategista henkilöstöjohtamista, joka pyrkii yhdistämään pitkän aikavälin strategiset tavoitteet päivittäiseen operatiiviseen toimintaan. Vain näin voidaan varmistaa, että asiakasodotuksiin voidaan vastata myös tulevaisuudessa kilpailijoita paremmin.

    Jos nyt tunnet epävarmuuden piston sydämessäsi, kun mietit organisaatiosi tämänhetkistä, operatiiviselle tasolle jäänyttä henkilöstöjohtamista, älä huoli. Voit ottaa nopeitakin askelia kohti strategisempaa henkilöstöjohtamista.

    Helppo tapa aloittaa on lähteä uudistamaan henkilöstökyselyitä ja -arviointeja. Anteeksi kuinka? Juurihan totesin, että henkilöstöjohtamisen pitäisi olla strategisempaa. Aivan oikein, mutta fiksusti toteutettuna henkilöstökyselyt ja -arvioinnit auttavat luomaan ympäristöä, jossa työntekijät voivat toimia ketterästi ja itseohjautuvasti sekä toteuttaa organisaation strategiaa.

    Tämä kirjoitus aloittaa sarjan, jossa kerron käytännön vinkkejä henkilöstökyselyn ja arviointien hyödyntämisestä strategisena välineenä. Haluan pureutua juuri tähän aiheeseen, koska se on suhteellisen helppo tapa tuottaa lisäarvoa liiketoiminnalle ja ottaa ensimmäset askeleet strategisella polulla. Seuraukset saadaan näkymään paitsi tuloksessa, myös työntekijöiden omistautumisessa ja asiakaskokemuksessa. Blogisarjan tavoitteena on lisätä ymmärrystä, mutta myös herättää kysymyksiä ja keskustelua.

    Jouni Kahelin
    Tutkimusjohtaja
    Balentor Oy

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Avatar photo
    Jouni Kahelin
    Tutkimusjohtaja
    0400 894 959
    Kirjoitukseen liittyvät
    • Kaikki
    • Kirjoittajan
    • Kategorian
    • Tagien mukaan