image Yhden askeleen muutosohjelma – joka toimii image Pertsajohtamisen perusteet

Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Myynnin 10 käskyä

Myynti ja asiakaspalvelu

Minulta kysytään usein, että mikä on myyntitulosteni salaisuus? Tähän blogiin olen kiteyttänyt lyhyesti ja ytimekkäästi kaiken oleellisen myynnissä onnistumiseen. Itse en ole päässyt lähellekään vielä kaikkien käskyjen toteutumista, mutta pyrkimys ja halu siihen on kuitenkin kova. Välillä täytyy kuitenkin käydä ripittäytymässä.

1. Älä budjetoi

Älä budjetoi mihin luulet ja toivot pääseväsi. Aseta tavoite minkä teet ja samalla seisot sen takana.

2. Ole realisti ja ajattele isosti

Tuli 10 000 € kaupat! Hieno juttu. Enää 490 000 € puuttuu.

Käytät saman ajan 2000 € kauppojen tekemiseen kun 20 000 € kauppojen tekemiseen. Kumpi on mielestäsi järkevämpää? Uskalla ajatella edes isosti, se kannattaa.

Kyseiset esimerkit voi kytkeä mihin tahansa yritykseen ja liiketoimintaan. Mainituilla luvuilla ei ole merkitystä vaan niiden välisillä suhteilla.

3. Hae onnistumisia

Hae pieniä ja isoja onnistumisia. Mikään ei ole myyntityössä vaikuttavampaa kuin myyjä, joka on lähiaikoina onnistunut.

Älä jää kuitenkaan fiilistelemään liikoja. Ketään ei kiinnosta, että teit hyvän myyntikäynnin vuonna 2002.

4. Ennakoi

Älä mieti miten saavutat ensi kuun myyntitavoitteet. Mieti miten saavutat ensi vuoden myyntitavoitteet.

5. Ole kurinalainen

Et yksinkertaisesti voi onnistua ilman riittävää määrää. No mikä on sitten riittävä määrä?

Jos häviät tänään isot kaupat, et muista sitä enää huomenna. Se on riittävä määrä.

6. Kuule asiakasta

Kumpi sinua ohjaa myyntityössä:

Mitä minä tästä myyjänä hyödyn ja saan vs. mitä asiakas OIKEASTI tarvitsee?

7. Ole rohkea ja sitkeä

Kerronpa tässä kohti pienen tarinan. Eräs globaalin organisaation johtaja kertoi minulle, että hänelle soitti eräs myyntimies melkein vuoden ajan noin kolme kertaa viikossa eikä hän vastannut puhelimeen. Kerran johtajalla oli mennyt hermot ja hän vastasi kaupassa ostoksia tehdessään, että mitä asiaa. Myyntimies sanoi siihen, että haluaisi hänen kanssaan tapaamista. Johtaja sanoi siihen, että ei onnistu ja lopeta toi häirintä soittelujen kautta. Myyntimies sanoi siihen, että “jos et suostu minua tapaamaan, niin mä soitan sinulle niin kauan kun mä kuolen”. Johtaja suostui tapaamiseen ja loputa kävi niin, että kaupat tuli.

8. Hyödynnä olemassa olevia asiakkaita

Älä ole tyhmä. Soitat käytännössä aina väärään aikaan uudelle asiakkaalle, koska tiedostettua tarvetta ei ole silloin asiakkaalla olemassa. Ota kaikki irti olemassa olevista asiakkaista.

Ala heti henkisellä tasolla myymään olemassa oleville asiakkuuksille uutta, vaikka ei edellistäkään sovittua toimeksiantoa ole käytännössä vielä kunnolla aloitettu.

9. Uudistu

Ota mukaan myyntityöhön tai toimeksiantoon henkilöitä kenen kanssa et välttämättä ole edes ajatellut tekeväsi yhteistyötä. Vaarana on vaan se, että asiakkaan lisäksi saatat oppia jopa itse samalla jotain uutta. Ihmisen luontainen taipumus on ihastua toisessa ihmisessä samanlaisiin luonteenpiirteisiin mistä itsessään tykkää. Ajan kuluessa voimaa ammennetaan taas totutuista ja turvallisista rutiineista. Onko tämä kuitenkaan asiakkaan etu? Ilman terveitä ristiriitoja ei synny aitoja ratkaisuja ja innovaatioita asiakkaalle.

10. Ole nöyrä

Aseta tavoite, mittaa, reflektoi ja paranna. Älä pelkästään anna, vaan kykene myös itse vastaanottamaan palautetta. Jos et näe itsessäsi mitään parannettavaa, niin kannattaa lopettaa myyminen saman tien. Välittömästi.

Kert Kenner
Kert Kenner
Yritysvalmentaja
050 548 8278
Kirjoitukseen liittyvät
  • Kaikki
  • Kirjoittajan
  • Kategorian