image VTT
Henkilöstökyselyn hyödyntäminen sitoutumisen ja tavoitekulttuurin kehittämisessä
image Flowplus
Myynnin organisoimista ja asiakkuuksien hallintaa

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?





    Markkinoinnin ja asiakkuuksien johtaminen

    Myyntiin, markkinointiin ja asiakkuudenhoitoon tehokkuutta ja skaalausta

    Mekaniikka- ja automaatiosuunnittelua sekä näihin liittyviä palveluita tarjoava Caplan on tehnyt mukavaa kasvua, mutta kasvun myötä tulee usein eteen uudenlaisia haasteita. Tämä huomattiin myös Caplanilla ja asiaan tartuttiin hyvällä otteella. Myyntiä, markkinointia ja asiakkuudenhoitoa sekä näiden seurantaa oli tarpeen skaalata ja selkeyttää, joten yrityksessä päätettiin osallistua Balentorin ja ELY-keskuksen toteuttamaan kehitysohjelmaan, joka on suunnattu juuri pk- ja kasvuyrityksille. Toimintaan saatiin hyvät pohjat, jotka auttoivat sekä nykytilanteen selkeyttämisessä että jatkokehittämisessä, ja samalla tehokkuus parani. Markkinointi- ja myyntipäällikkö Harri Sepponen avasi yhteistyömme vaiheita ja tehtyjä toimenpiteitä mielellään.

    Mikä oli lähtötilanteenne ja minkälaisia kehitystarpeita oli ilmennyt?

    – Olemme tehneet hyvää kasvua aina kolmesta miehestä 20 osaajan joukkoon asti. Kasvun mukana tuli kuitenkin myynnin, markkinoinnin ja asiakkuuksien johtamisen haasteita, joten toimintoja piti skaalata. Päätimme osallistua ELY-tuettuun Markkinoinnin ja asiakkuuksien johtaminen -kehitysohjelmaan. Sisältö vastasi hyvin tarpeitamme ja saimme ohjelmasta hyvät askelmerkit eteenpäin. Valmennuspäivissä ei keskitytty kuuntelemaan opetusta, vaan tehtiin omaan yritykseen liittyviä harjoitustöitä. Ja vaikka tunsimme toimialan ja asiakaskunnan hyvin, ja olimme jo rakentaneet myyntiin ja markkinointiin toimintatapoja, oli tärkeää, että pystyimme tarkastelemaan kokonaisuutta laajemmin ja strategisemmalta tasolta. Se oli siis hyödyllistä ajankäyttöä ja aitoa tekemistä.

    Mitä konkreettisesti edistimme yhdessä?

    – Meille oli tärkeää päästä verkostoitumaan muiden yritysten kanssa sekä analysoimaan oman yrityksemme tekemistä suuremmalla porukalla. Esiin tuli poikkeaviakin näkökulmia, jotka avasivat hyvin omaa ajatusmaailmaa. Selkeytimme markkinointiin ja myyntiin liittyviä prosesseja, loimme selkeät strategiat ja suunnittelimme molempiin toimivat mittarit. Balentorilta Tuija Hietanen oli konsultointipäivillä luonamme ja silloin käytiin erityisesti läpi juuri noita strategioita ja mittareita, jotka olivat ehkä se ykkösasia koko ohjelmassa. Lisäksi saimme paljon uutta tietoa sekä luottamusta siihen, että olemme oikealla tiellä ja olemme tehneet oikeita asioita.

    Balentorin asiantuntijoilla on tietotaitoa näihin asioihin paljon. Myös muiden mielipiteet ja näkökannat ovat erittäin tärkeitä eli ei pelkästään valmentajien asiantuntemus, vaan koko ryhmän sparraus on ehdoton kilpailuetu noissa ohjelmissa. Bonuksena tulee paljon käytännön työkaluja, joita voi hyödyntää ihan arkipäivän työssä.

    Mitä nostaisit esiin kasvun vaiheistanne ja nykytilanteestanne?

    – Järjestelmällisyys ja tehokkuus on parantunut huomattavasti. Eli kun asiat tehdään kunnolla, voidaan samassa ajassa saada aikaiseksi paljon enemmän kuin ennen. Valmiit pohjat helpottavat tekemistä huomattavasti. Myös jatkokehittäminen on ollut hedelmällisempää.

    – Olemme saaneet strategia- ja suunnitelmatason lisäksi kytkettyä toimintaamme toimivan ja paikkansapitävän budjetoinnin sekä ajastetut toimenpiteet. Markkinointia on ulkoistettu hallitusti ja skaalattu asteittain ylöspäin, mutta pidetty kustannukset kurissa. Selkeät mittarit on luotu ja seurantaa on tehty sen verran pitkään, että dataa alkaa olla mukavasti. Se on mahdollistanut tiedon jalostamisen toimenpiteiksi ja kokeilujen tasolle. Myyntiin on puolestaan alettu käyttää enemmän aikaa ja sitä on kohdistettu selkeämmin. Haastavista ajoista huolimatta olemme saavuttaneet kasvua, ja kannattavuutemme on pysynyt kohtuullisena tai jopa hyvänä, kun vertaa alan verrokkiryhmään.

    Miten tästä eteenpäin ja suosittelisitko Balentoria?

    – Markkinoinnin, myynnin ja asiakkuuksien johtamisen prosessia on kehitetty määrätietoisesti eteenpäin strategiatyön, suunnittelun ja seurannan osalta vaiheittain. Tätä jatketaan myös tulevaisuudessa ja erilaiset kehitysohjelmat sekä valmennukset ovat ilman muuta osana prosessia. Balentorin kanssa työskentely on toiminut hyvin ja tulevaisuudessakin yhteistyön tekeminen tuntuu mielekkäältä. Voin suositella lämpimästi, sillä kokemus oli pelkästään positiivinen, eikä siitä jäänyt mieleen mitään huonoa sanottavaa. Balentorin asiantuntijoilla on tietotaitoa näihin asioihin paljon. Myös muiden mielipiteet ja näkökannat ovat erittäin tärkeitä eli ei pelkästään valmentajien asiantuntemus, vaan koko ryhmän sparraus on ehdoton kilpailuetu näissä kehitysohjelmissa. Bonuksena tulee paljon käytännön työkaluja, joita voi hyödyntää ihan arkipäivän työssä.


    ”Tarinamme alussa on kolme pientä poikaa, jotka inspiroituvat laitteiden, koneiden ja kojeiden keksimisestä. Tänään Caplan on vahva automaatio- ja mekaniikka-alan asiantuntijaorganisaatio suunnittelussa sekä sitä tukevissa palveluissa. Toimintaamme ohjaa edelleen intohimo kehittämiseen ja suunnitteluun sekä vahva tekemisen halu. Kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa uusia tuotteita, olemme mukana useissa erilaisissa projekteissa ja kasvamme samalla myös yrityksenä.

    Olemme rehti ja jämpti eteläpohjalainen yritys – kuten on ollut alusta lähtien.”

    Lähde: www.caplan.fi/caplan

    Ota yhteyttä ja pyydä tarjous

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin räätälöidään teille sopiva kokonaisuus yhdessä.





      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi