image Mtech
Henkilöstöpulssi vauhdittaa Mtechin kasvua ja työhyvinvointia
Ainesmestarit

Perinteinen painotalo uudistui HubSpotin avulla

Ainesmestarit on Lempäälässä toimiva painotalo, joka on palvellut asiakkaitaan jo yli 40 vuoden ajan. Yritys tunnetaan tinkimättömästä laadustaan, toimitusvarmuudestaan ja asiakaslähtöisestä palvelustaan. Ainesmestarit valmistaa etikettejä, tarroja ja teippejä eri toimialojen tarpeisiin, niin pienille kuin suurillekin toimijoille.

Logo Ainesmestarit

Kasvu toi mukanaan uusia haasteita

Yrityksen kasvaessa toimintamallit eivät enää tukeneet arjen sujuvuutta. Asiakkuuksien hallinta oli muistinvaraista, markkinointia ei tehty systemaattisesti ja tiedonkulku myynnissä oli hajanaista. Myynti perustui yksittäisten henkilöiden tietoon, eikä CRM-järjestelmää ollut käytössä.

“Yrityksemme kasvoi niin nopeasti, ettei toimintaa voinut enää hallita muistin varassa. HubSpot toi meille selkeyttä ja hallittavuutta asiakkuuksiin.” – Siru Jyrkkä toteaa

linkedin-balentor-b-64x64

Yhteistyö Balentorin kanssa toi suunnan

Ainesmestarit osallistui Balentorin markkinoinnin ja myynnin kehitysohjelmaan, joka tarjosi mahdollisuuden pysähtyä, jäsentää toimintaa ja tunnistaa kehityskohteet. Ohjelma yhdisti valmennuksen, konsultoinnin ja käytännön sparrauksen. Yrityksessä tunnistettiin selkeä tarve kehittää asiakkuuksien hallintaa ja myynnin sekä markkinoinnin yhteistyötä. Tähän tarpeeseen HubSpot tarjosi toimivan ja käytännönläheisen ratkaisun.

“Balentorin valmennus avasi silmät. Ilman sitä emme olisi edes ymmärtäneet, miten paljon voimme kehittää toimintaa.” – Siru Jyrkkä iloitsee

Haastattelimme Siru Jyrkkää ja Viivi Hakkista Ainesmestareilta

Keskustelimme Sirun ja Viivin kanssa siitä, miten Balentorin kehitysohjelma ja HubSpotin käyttöönotto ovat vaikuttaneet heidän arkeensa, myyntiin ja markkinointiin. He jakoivat kokemuksiaan konkreettisista hyödyistä ja muutoksista, jotka näkyvät päivittäisessä työssä.

HubSpot-sprocket-color-80x80

HubSpotin käyttöönotto toi selkeyttä ja tehokkuutta

HubSpot otettiin käyttöön kolmessa keskeisessä roolissa: CRM-järjestelmänämarkkinoinnin alustana ja myynnin työkaluna. Sen avulla Ainesmestarit sai keskitetyn näkymän asiakkuuksiin, mahdollisuuden hallita kampanjoita ja seurata myynnin edistymistä. Integraatiot muihin ohjelmiin toivat toiminnan näkyväksi ja helpottivat arjen hallintaa.

“Integraatiot sähköpostiin, kalenteriin ja nettisivuihin toimivat hyvin. Ne tekevät arjesta sujuvampaa ja tuovat näkyvyyttä siihen, mitä tapahtuu.” – Siru Jyrkkä toteaa

Tulokset myynnissä

Myynnin arki muuttui merkittävästi:

  • Asiakastiedot löytyvät yhdestä paikasta
  • Tehtävälistat ja kontaktihistoria helpottavat arkea
  • Messukäynnit ja tapaamisten sopiminen sujuvat tehokkaammin
  • Lisämyyntiä syntyy nykyasiakkaille, kun tarpeet kartoitetaan HubSpotin avulla helpommin ja systemaattisemmin
  • Työaikaa säästyy, kun rutiinit on automatisoitu

”Koulutuksen myötä heräsimme siihen, miten paljon potentiaalia meillä on nykyisissä asiakkaissa. Lisämyyntiä syntyy, kun tarpeet kartoitetaan huolella.” – Viivi Hakkinen kertoo

Tulokset markkinoinnissa

Markkinointi sai uutta järjestelmällisyyttä ja näkyvyyttä:

  • Kampanjat, tarjouspyynnöt ja viestintä hallitaan keskitetysti
  • Integraatiot sähköpostiin, kalenteriin ja nettisivuihin tuovat toiminnan näkyväksi ja vähentävät manuaalista työtä
  • Asiakkaiden segmentointi ja luokittelu tehostavat toimintaa, parantavat asiakaskokemusta ja mahdollistavat markkinoinnin kohdentamisen keskeisille kohderyhmille
  • Markkinointisisältöjä voidaan luoda ja jakaa tehokkaasti
  • Tarjouspyynnöistä saadaan selkeä kokonaiskuva

“Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö on nyt aidosti mahdollista. HubSpotin kautta näen, mitä asiakkaiden kanssa on puhuttu ja voin tukea myyntiä oikea-aikaisesti.” – Siru Jyrkkä toteaa.

Muutos, joka näkyy arjessa

HubSpotin käyttöönotto ei ollut vain tekninen uudistus. Se vaikutti laajasti Ainesmestareiden toimintakulttuuriin ja arjen tekemiseen. Myynti ja markkinointi toimivat nyt tiiviimmin yhdessä, asiakkuuksia hoidetaan suunnitelmallisesti ja työaikaa voidaan käyttää olennaiseen. Tiedonkulku on parantunut, asiakaskokemus vahvistunut ja sisäinen yhteistyö helpottunut. Muutos näkyy konkreettisesti siinä, miten arki sujuu ja miten asiakkaita palvellaan.

“Koulutus antoi rohkeuden kokeilla uusia työtapoja, jotka todella toimivat.” – Siru Jyrkkä

Yhteenveto

Ainesmestarit on esimerkki siitä, miten perinteinen teollisuusyritys voi uudistua digitaalisesti. Balentorin kehitysohjelma, konsultointi ja HubSpotin käyttöönotto toivat selkeyttä, tehokkuutta ja kasvua käytännön tasolla.

Yrityksessä on nyt käytössä toimintamallit, jotka tukevat kasvua, asiakaskokemusta ja sisäistä yhteistyötä. Muutos ei olisi tapahtunut ilman rohkeutta pysähtyä, kykyä uudistua ja oikeaa kumppania.

Siru Jyrkkä

Markkinointipäällikkö, graafinen suunnittelija

Siru on pitkän linjan painoalan ammattilainen, joka on työskennellyt Ainesmestareiden reprossa jo yli 14 vuoden ajan. Hän hallitsee kuvankäsittelyn, aineistojen valmistelun ja painoteknisen tuen eri painotekniikoille. Viime vuosina Siru on laajentanut osaamistaan markkinoinnin puolelle, jossa hän toimii nyt markkinointipäällikkönä.

Siru tuo markkinointiin vahvan visuaalisen näkemyksen ja ymmärryksen tuotannon käytännöistä. Hän vastaa Ainesmestareiden markkinointisisällöistä, kampanjasuunnittelusta ja HubSpotin hyödyntämisestä arjen työkaluna. Sirun työssä yhdistyvät luovuus, tekninen tarkkuus ja strateginen ajattelu.

Viivi Hakkinen

Myynnin ja markkinoinnin asiantuntija, graafinen suunnittelija

Viivi toimii Ainesmestareilla myynnin ja markkinoinnin asiantuntijana, ja hänellä on vahva tausta myös graafisessa suunnittelussa. Hän on käytännönläheinen tekijä, joka tuntee asiakkaat, tuotteet ja prosessit läpikotaisin. Viivi vastaa asiakaskontaktoinnista, uusasiakashankinnasta ja kampanjoiden toteutuksesta.

Viivi hyödyntää HubSpotia aktiivisesti myyntityön tukena ja tuo kehitystyöhön arvokasta käytännön näkökulmaa. Hänen työssään korostuvat asiakaslähtöisyys, ratkaisukeskeisyys ja kyky viedä suunnitelmat käytäntöön. Viivi on myös mukana markkinointisisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Markus Söderström

Kehitysasiantuntija, Balentor
Myynnin ja markkinoinnin kehittäminen.
HubSpot liiketoimintaan.

”Yhteistyö Ainesmestareiden kanssa on ollut erittäin rakentavaa ja käytännönläheistä. Siru ja Viivi ovat olleet aktiivisesti mukana kehitystyössä, mutta tärkeää on myös huomioida, että mukana oli laajempi joukko Ainesmestareiden tiimiä, mukaan lukien toimitusjohtaja, myyntijohtaja ja useita muita avainhenkilöitä. He osallistuivat eri vaiheisiin kehitysohjelmassa, valmennuksessa, konsultoinnissa ja HubSpotin käyttöönotossa.

Balentorin puolelta mukana oli useita asiantuntijoita, ja työskentely eteni vaiheittain, aina yrityksen tarpeista käsin. Ainesmestareilla oli selkeä halu kehittää toimintaa, ja asiat vietiin eteenpäin määrätietoisesti. HubSpotin käyttöönotto ei jäänyt pelkäksi tekniseksi projektiksi, vaan se kytkettiin osaksi arjen tekemistä ja asiakkuuksien hoitoa.

Ainesmestareilla on vahva pohja, osaava tiimi ja selkeä suunta. Heillä on kaikki edellytykset jatkaa kehitystä ja hyödyntää rakennettua kokonaisuutta entistä vahvemmin tulevaisuudessa.”


Ainesmestarit

Ainesmestarit eli tuttavallisemmin ”Aikkarit” on Lempääläinen painotalo. Ainesmestareilta saat laadukkaat etiketit, tarrat ja teipit kaikkiin tarpeisiin. Valitse ainesmestarit, jos arvostat laatua ja toimitusvarmuutta painotyössä.

ainesmestarit.fi