image Suojattu: Ainesmestarit
Perinteinen painotalo uudistui HubSpotin avulla
Mtech

Henkilöstöpulssi vauhdittaa Mtechin kasvua ja työhyvinvointia

Mtech on kehittänyt henkilöstökokemusta jo vuosikymmeniä. Mtech on ollut toimialansa edelläkävijä ja luotettava kumppani jo neljän vuosikymmenen ajan, joka tunnetaan hyvästä työilmapiiristä ja osaavasta henkilöstöstä. Pitkäaikaisen menestyksen taustalla on henkilöstökokemuksen systemaattinen seuranta ja kehittäminen. Näin organisaatio on säilyttänyt kiinnostavuutensa työpaikkana alan parhaille osaajille, ja osaajat haluavat myös pysyä Mtechillä. Erinomaisen henkilöstökokemuksen lisäksi Mtech on onnistunut ennakoimaan markkinoiden ja asiakastarpeiden muutoksia sekä uudistumaan niiden mukaisesti.
Mtech on siirtynyt vuosittaisista henkilöstötutkimuksista ketterämpiin puolivuosittaisiin henkilöstöpulsseihin yhdessä Balentorin kanssa. Henkilöstöpulssit otettiin alun perin käyttöön strategiamuutoksen yhteydessä, ja niihin yhdistettiin organisaation strategiset tavoitteet ja henkilöstölle merkitykselliset asiat. Näin kehitystoimet tukevat sekä liiketoimintaa että työntekijöiden hyvinvointia.
Mtechin henkilöstöpäällikkö Tiia Aitavaara kertoo, miten henkilöstöpulssit auttavat tukemaan strategiaa ja luomaan erinomaista henkilöstökokemusta.

Kestävä liiketoiminta ja innostava työympäristö henkilöstöpulssien avulla

Mtechillä henkilöstöpulssit ovat strateginen työkalu, joka edellyttää sekä halua että valmiutta kehittää toimintaa palautteen pohjalta. ”Ei tällaisia kyselyitä kannata tehdä, jos ei ole rahkeita tai halua lähteä kehittämään”, Tiia selventää.

Pulssien avulla tuetaan henkilöstöä strategisten muutosten keskellä ja kehitetään yhtä lailla henkilöstökokemusta ja liiketoimintaa. Pulssien sisältöä on kehitetty tiiviissä yhteistyössä henkilöstön ja johdon kanssa, jotta kysymykset säilyvät arjen ja liiketoiminnan kannalta merkityksellisinä ja vastaavat Mtechin kulloisiinkin tarpeisiin.

Mtechin kaltaiselle asiantuntijaorganisaatiolle myös erinomainen henkilöstökokemus on liiketoimintakriittinen asia. Mtech koetaankin inspiroivana ja houkuttelevana työpaikkana: hyvä ilmapiiri, osaavat työkaverit, mielekkäät työtehtävät sekä paikallisesti sovitut työehdot, joustavat käytännöt ja kilpailukykyiset edut vahvistavat arjen kokemusta. Tavoitteena on tarjota tulevaisuudessakin innostava työympäristö, jossa henkilöstö on motivoitunut ja osaamista sekä palveluita kehitetään markkinan tarpeiden mukaisesti.

Henkilöstöpulssit kehityksen vauhdittajana

Henkilöstöpulssit tarjoavat arvokasta tietoa sekä johdolle että tiimeille. Pulssien tuloksia ei vain analysoida, vaan niiden pohjalta organisaatiota ja henkilöstökokemusta pyritään jatkuvasti kehittämään ja parantamaan. Keskeiset kehitystarpeet tunnistetaan, toimenpiteiden etenemistä seurataan ja palaute muutetaan konkreettisiksi teoiksi, jotka tukevat sekä strategisia tavoitteita että tiimien arkea.

Pulssien kautta on noussut esiin esimerkiksi työkuormituksen epätasainen jakautuminen organisaatiossa. Ratkaisuksi käynnistettiin Mtech Akatemia, jonka avulla osaamista jaetaan laajemmin. Henkilöstön toiveena akatemiaan sisällytettiin myös AI-osaamisen syventämiseen keskittynyt osio. Lisäksi henkilöstöpulssin pohjalta on toteutettu hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä parantavia toimenpiteitä, kuten yhteisiä vapaa-ajan aktiviteetteja.

Palautteesta käytäntöön – strategian jalkautus arkeen

Strategian toimeenpanoa on tuettu työpajoilla ja tiimikohtaisilla keskusteluilla, joissa on käsitelty strategian vaikutuksia ja kehitetty toimintatapoja strategian tuomiseksi arkeen. Pulssin tulosten perusteella henkilöstön ymmärrys strategisista tavoitteista on kasvanut, vaikka kaikki strategiset asiat eivät näy jokapäiväisessä työssä ja muutokset ovat tapahtuneet vähitellen. Johtoryhmän ja työntekijöiden näkemysten tarkastelu on auttanut tunnistamaan eroja ja kehityskohteita strategian jalkauttamisessa.

Henkilöstön kuuleminen, avoimuus ja ketterä kehittäminen ovat olleet tutkimuksen suurimmat hyödyt. Ihmiset näkevät konkreettisesti, että palautteella on merkitystä – asioita tapahtuu ja kehitys etenee. Tämä on lisännyt luottamusta, sitoutumista ja merkityksellisyyden tunnetta.

Yhteiskehittämisen kautta toivottuja tuloksia

Yhteistyö Balentorin ja Mtechin välillä on ollut sujuvaa ja ketterää yhteiskehittämistä. Balentor on osannut tarttua Mtechin joskus vielä hapuileviinkin ajatuksiin ja muokata ne yhdessä toimiviksi kokonaisuuksiksi. Näin henkilöstöpulsseista on saatu entistä merkityksellisempiä ja käyttökelpoisempia

Tiia korostaa, että erityisen tärkeänä on koettu henkilöstöpulssien luotettava toteutus ja anonymiteetin varmistaminen, joka on rohkaissut henkilöstöä antamaan aitoa ja suoraa palautetta. Tämä näkyy myös yli 80 %:n vastausprosenttina. Avoin palautekulttuuri on osaltaan mahdollistanut organisaation jatkuvan kehittymisen ja vahvistanut Mtechin positiivista työnantajamielikuvaa.


Mtech Digital Solutions on 12 miljoonan euron liikevaihdon ja 115 työntekijän yritys. Yritys kehittää innovatiivisia digiratkaisuja pellosta pöytään koko elintarvike-ekosysteemiin. Olemme näiden ratkaisujen edelläkävijä – ja aiomme olla sitä myös tulevaisuudessa.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta tarkemmin!

Jouni Kahelin

Jouni Kahelin
Tutkimusjohtaja
0400 894 959
jouni.kahelin@balentor.fi