image Neulanen
Asiakkaan ostopolun ja päätöksenteon syvempi ymmärrys Neulasen kasvustrategian vauhdittajana
Asiakastutkimus
Hoberg & Driesch

Asiakastutkimuksesta suuntaa kilpailukyvyn vahvistamiseen ja muutosten ennakointiin

Hoberg & Drieschille erinomainen asiakaskokemus ja pitkäjänteinen asiakasyhteistyö ovat keskeisiä kasvun ajureita. Asiakaskokemuksen kehittymistä on aiemmin seurattu asiakaskyselyllä, mutta nyt haluttiin mennä pintaa syvemmälle: miten jo hyvästä asiakaskokemuksesta tehdään entistä parempi, ja miten yhteistyötä asiakkaiden kanssa voitaisi syventää.

Asiakastutkimuksella vastattiin tähän tarpeeseen, joka toteutettiin yhteistyössä Balentorin kanssa. Asiakastutkimuksen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana ollut Balentorin tutkimusjohtaja Jouni Kahelin auttoi rakentamaan kokonaisuuden, joka toi Hoberg & Drieschille konkreettista ymmärrystä asiakkuuksien kehittämiseen sekä nykyhetken että tulevaisuuden odotusten osalta. Yrityksen myyntijohtaja Jussi Minkkinen avaa asiakastutkimuksen merkitystä ja hyötyjä kilpailukyvyn vahvistamisten ja kasvun näkökulmasta.

Asiakastutkimuksella muutosten ennakointia ja syvempää ymmärrystä asiakkaiden odotuksista

Hoberg & Drieschillä yhdistyvät vankka alan kokemus ja pitkän linjan asiantuntijuus. Tämä on ehdoton vahvuus, mutta samaan aikaan tiedostettiin, että kokemus voi kaventaa ajattelua muuttuvista asiakastarpeista. Asiakastutkimuksen avulla haluttiin varmistaa, että ymmärretään aidosti, mitä asiakkaat tänä päivänä arvostavat ja odottavat.  ”Haluttiin kattava näkemys siitä mikä on asiakkaille tärkeää ja miten voisimme entistä paremmin vastata asiakkaiden odotuksiin” Jussi kiteyttää.

Asiakastutkimuksella kartoitettiin asiakkaiden odotuksia ja Hoberg & Drieschin onnistumista tärkeimpien odotusten osalta, kuten toimitustäsmällisyyden, palvelutarjonnan ja henkilökohtaisen palvelun osalta.  Nykyhetken odotusten lisäksi kartoitettiin tulevaisuuden muutoksia asiakkaiden odotuksissa ja tarpeissa esimerkiksi digitaalisuuden ja vastuullisuuden osalta.

Asiakastutkimus yhteistyön kehittämisen tukena

Asiakastutkimuksen kautta saatiin vahvistus, että Hoberg & Driesch pystyy kokonaisuutena vastaamaan erinomaisesti asiakkaiden tärkeimpiin odotuksiin: luotettavuuteen, toimitusvarmuuteen, laadukkaisiin tuotteisiin sekä henkilökohtaiseen ja asiantuntevaan palveluun. Vaikka kokonaiskokemus on pääosin erinomaisella tasolla, tutkimuksessa tunnistettiin myös kehityskohteita sekä uusia mahdollisuuksia syventää ja laajentaa yhteistyötä. Lisäksi havaittiin mahdollisuuksia kehittää edelleen tuotevalikoimaa ja toimitusnopeutta.

Asiakasvastuulliset myyjät ottivat tulokset avoimesti vastaan ja perehtyivät huolellisesti saatuihin palautteisiin. Tämän pohjalta laadittiin toimenpiteet asiakaskokemuksen parantamiseksi ja yhteistyön syventämiseksi asiakkaiden kanssa.

Liiketoiminnan tarpeisiin tarkasti kohdennettu ja sujuvasti toteutettu tutkimus

Yhteistyö Balentorin kanssa oli sujuvaa ja asiakasta kuuntelevaa. Asiakastutkimus räätälöitiin yhdessä vastaamaan Hoberg & Drieschin tavoitteita ja tarpeita” Ensimmäisistä keskusteluista lähtien tuli hyvä kuva Balentorin tekemisestä, ja Balentor oli myös ymmärtänyt hyvin pelkästään sen tarjousvaiheen keskusteluiden perusteella, mitä me olemme hakemassa. Ja tämä vahvistui edelleen yhteistyön edetessä”, Jussi toteaa.


Teräsputkien asiantuntija – Kaikki mitä tarvitset, yhdestä osoitteesta.

Hoberg & Driesch Finland Oy on osa Euroopan laajuista, yksityisessä perheomistuksessa olevaa Hoberg & Driesch -konsernia. Tytäryhtiönä edustamme konsernin kaikkia liiketoimia Suomessa. Teräsputkiin ja pyöröteräksiin keskittyneessä konsernissa on yli 160 000 neliötä varastopinta-alaa, 15 000 tuotetta ja 90 000 tonnia materiaalia – kaikki tämä myös Suomen konepajojen käytettävissä.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä, niin keskustellaan aiheesta tarkemmin!

Jouni Kahelin

Jouni Kahelin
Tutkimusjohtaja
0400 894 959
jouni.kahelin@balentor.fi