image 5 keinoa, joilla esihenkilö tukee itseohjautuvuutta image Moderni muutosjohtaminen – 5 kriittistä onnistumistekijää

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Palvelumuotoilu – työkalu pk-yrityksen menestykseen

    On tärkeää tuntea asiakas. Tämä onkin yrityksen menestyksen yksi kulmakivistä. Yritys, joka tuntee asiakkaansa ja osaa vastata heidän tarpeisiinsa, on avainasemassa suhteessa kilpailijoihinsa. Mutta mitä palvelumuotoilu tarkalleen ottaen on ja miksi pk-yritysten kannattaa hyödyntää sitä?

    Asiakaslähtöisyyden voima

    Kilpailun kiristyessä parhaiten pärjäävät ne palveluntarjoajat, jotka tuntevat asiakkaansa mahdollisimman hyvin ja kehittävät palveluitaan asiakas keskiössä. Palvelumuotoilu onkin palveluiden kehittämisen tapa, jossa asiakas otetaan aktiivisesti mukaan kehitykseen. Tavoitteena onkin kehittää palvelusta mahdollisimman täsmällinen, sujuva ja oikeanlainen juuri palvelun käyttäjälle.

    Palvelumuotoilun periaatteet

    Palvelumuotoilu ei ole yksittäinen menetelmä, vaan se on kokonaisvaltainen prosessi, joka koostuu neljästä eri vaiheesta. Nämä vaiheet olen avannut tarkemmin tällä videolla. Oleellista on, että prosessin jokaisessa vaiheessa asiakkaan kokemus ja asiakkaan arjen tarpeet ovat keskiössä. Näin saadaan yhdistettyä asiakkaan tarpeet liiketoiminnan kanssa luoden kokonaisuuden, joka aidosti hyödyttää niin asiakasta kuin yritystäkin.

    Palvelumuotoilun edut ja kilpailuetu

    Pk-yrityksille palvelumuotoilu tarjoaa useita etuja. Ensinnäkin se auttaa luomaan vahvoja ja pitkäaikaisia asiakassuhteita: kun yritys ymmärtää asiakastaan syvällisesti, se pystyy tarjoamaan juuri oikeanlaisia palveluita. Näin asiakastyytyväisyys kasvaa. Tyytyväiset asiakkaat puolestaan suosittelevat yritystä muille, mikä tuo lisää asiakkaita. Lisäksi palvelumuotoilun avulla pk-yritykset voivat havaita uusia liiketoiminta- ja palvelumahdollisuuksia sekä erottautua kilpailijoista tarjoamalla ainutlaatuista ja asiakaslähtöistä palvelua.

    Kilpailun kiristyessä palveluiden tarjoajien onkin erottauduttava tarjoamalla parempia palveluita kuin kilpailijat. Palvelumuotoilun avulla yritykset voivat kehittää palveluitaan siten, että ne vastaavat yksinkertaisesti asiakkaiden tarpeisiin paremmin kuin muut. Toimiva, helppokäyttöinen ja haluttava palvelu houkuttelee asiakkaita.

    Palvelumuotoilu on työkalu, joka auttaa pk-yrityksiä menestymään ja erottautumaan. Se mahdollistaa asiakasymmärryksen syventämisen ja uusien mahdollisuuksien löytämisen.

    Tuija Hietanen
    Yritysvalmentaja
    050 413 1120
    tuija.hietanen
    @balentor.fi

    Pyydä näkemys

    Kerro hieman tilanteestanne ja tavoitteistanne, niin katsotaan yhdessä teille sopiva kokonaisuus.


      Jos tarjouspyynnössänne on liitteitä, voitte lähettää tarjouspyynnön osoitteeseen info@balentor.fi

      Avatar photo
      Tuija Hietanen
      Yritysvalmentaja
      050 413 1120
      Kirjoitukseen liittyvät
      • Kaikki
      • Kirjoittajan
      • Kategorian
      • Tagien mukaan