image KSSHP
Esimiestyöhön aitoa muutosta
image Lujatalo
Myyntiä kehittämällä aitoa kasvua

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?





    Mandatum Life - Kokonaisvaltainen muutos myyntiä parantamalla

    Mandatum Lifessa ryhdyttiin varmistamaan asiakaskokemien tasalaatuisuutta

    Mandatum Lifen Pohjois-Suomen yritysmyyntiyksikössä haluttiin parantaa asiakaskohtaamisia ja vahvistaa myyjien keskinäistä tukea. Balentorin uudenlaisella ryhmävalmennuksen ja johtajan coachingin yhdistelmällä syntyi tulosta: myyjät alkoivat myydä ratkaisuja ja auttaa toisiaan, johtaja taas innostui ulkopuolisen valmentajan sparrauksesta.

    Henkilövakuutusyhtiö Mandatum Lifen Pohjois-Suomen myyntiyksikössä työskentelee kuusi myyjää, joista suurin osa on tullut taloon muutaman vuoden sisällä. Eri paikkakunnilla toimivien myyjien arkipäivä koostuu asiakkaiden kontaktoinnista ja tapaamisista. – Tarvitsimme uudistusta tapaamisten sisältöön, jotta voisimme tarjota asiakkaalle tasaisempaa laatua. Lisäksi halusimme parempia myyntituloksia ja tiiviimpää tukea myyjien välille, kertoo myyntijohtaja Kari-Pekka Rytilahti.

    Kehittäminen käynnistettiin myyjien henkilökohtaisella arvioinnilla, myyjäkompassilla, jolla haluttiin saada asiakkailta ja kollegoilta palautetta myyjien asiakasosaamisesta, ratkaisujen myymisestä ja Mandatum Lifen arvojen toteutumisesta heidän työssään. Kompassissa havaitut vahvuudet ja kehityskohteet käytiin kunkin myyjän kanssa läpi. Asiakkailta saatu suora palaute tuo valmentaja Ossi Vanhamäen mukaan valmennukseen voimaa. – Valmennettavilla on selkeämpi motivaatio lähteä kiinnittämään huomiota valittuihin asioihin.

    Valmentaja uskaltaa kysyä,
    olenko koskaan miettinyt, että
    joku asia tehtäisiin toisin.

    Osallistumalla syntyy tuloksia

    Valmennuspäivissä valmennettavilta peräänkuulutettiin osallistumista ja omavastuuta. – Valmennusta kuvasi koko matkan sellainen linja, että tätä ei ohjata ylhäältä tai sivusta tai että pitää saada tietynlaisia tuloksia aikaiseksi, vaan suuntaviivat haettiin porukan sisältä, Rytilahti toteaa.

    Valmennuksessa harjoiteltiin ja puitiin asiakaskohtaamisia. Keskustelut edistivät myyjien tukeutumista toisiinsa arjessa. – Vaikka he eivät näekään toisiaan kovin usein, he oivalsivat, että pystyvät jeesaamaan toisiaan puhelimessa. Tämä oli meille sisäisesti merkittävä muutos. Ulospäin tulokset näkyvät parhaiten siinä, että osallistujat pystyivät siirtymään tuotekeskeisistä myyjistä ratkaisukeskeisiksi tekijöiksi ja parantamaan asiakaskokemia. Nämä tulivat selvästi esiin toisessa, valmennuksen lopussa tehdyssä myyjäkompassissa, summaa Rytilahti.

    Omassa henkilökohtaisessa coachingissaan hän piti talon ulkopuolisesta perspektiivistä asioihin. – Valmentajan ei tarvitse tuntea toimialaa perin pohjin. On paljon tärkeämpää, että hän on valmennuksen ammattilainen ja uskaltaa kysyä, olenko koskaan miettinyt, että joku asia tehtäisiin toisin.

    Lue lisää myynnin kehittämisen palveluistamme.


    Mandatum Life

    Mandatum Life on yksi Suomen vakavaraisimmista ja arvostetuimmista finanssiyhtiöistä ja osa menestyvää Sampo-konsernia. Asiakkaille tarjotaan varainhoidon, palkitsemisen ja sitouttamisen sekä henkilöriskivakuuttamisen palveluita. Mandatum Lifella on noin 250 000 henkilöasiakasta ja 25 000 yritysasiakasta. Suomen lisäksi yhtiö toimii kaikissa Baltian maissa.