image Keski-Suomen Osuuspankki
Aidon muutoksen osa: vertaisoppiminen

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Ixonos - Johtamisella oikea suunta muutokseen

    Johtamiskompassi näyttää suunnan Ixonosissa

    Teknologiayritys Ixonos huomasi tarvetta johtajasparraukselle, johon otettiin mukaan useampi avainhenkilö johtotasolta. Näin yhteistyöstä saatiin hyvin laajasti kerrytettävä hyöty ja asiat on helpompi viedä arkeen. Pureuduimme niin kutsun johtajuuskompassin ajatusmaailmaan ja siihen, mitä se käytännössä tarkoittaa johtamisen kehittämisen näkökulmasta.

    Tämä valmennus on pystynyt menemään ihon alle.

    Ixonosin projektitoiminnan vetäjä Teppo Kuisma hakee johtajasparrauksesta eväitä työhönsä suurasiakasmyynnissä. – Balentorin valmennus on siinä mielessä erilainen, että osallistujat tuovat istuntoihin sisältöä omasta arjestaan. Metodi on hyvin osallistava ja keskusteleva eikä niin, että ensin käydään läpi joku menetelmä, jota koetetaan jälkeenpäin jalkauttaa.

    Valmennukseen osallistui Kuisman ohella kuusi Ixonosin kansainväliselle johtajapolulle valittua tulevaisuuden huippujohtajaa. Ixonos käytti räätälöityä johtajuusvalmennusta ensimmäistä kertaa. – Valmennuksen tärkein tehtävä on henkilöiden kasvun tukeminen. Tarvitaan erityisen taitavaa valmentajaa, jotta päästään ihmisten pään sisälle luomaan uskoa ja omaehtoista kehittymistä, sanoo Ixonosin varatoimitusjohtaja Kari Liuska.

    Jakaminen synnyttää ideoita

    Valmennuksen alussa osallistujille asetettiin tavoitteet sekä liiketoiminnan että henkilökohtaisen kehittymisen osalta. Johtajuuskompassista valittuja painopistealueita työstettiin kerran kuussa kokoontuvissa pienryhmissä. – Ryhmätyöskentely on toiminut hyvin. Jokaisen osallistujan on valmistauduttava huolella ja keskityttävä tilanteeseen täysillä. Omaa johtajuuttaan täytyy olla valmis avaamaan, jotta onnistutaan. Samalla oppii omista kollegoistaan paljon uutta, Kuisma kertoo.

    Valmennuksessa esiin tulevat asiat ovat henkilökohtaisia. – Tämä valmennus on pystynyt menemään iholle. Johtajuus ammattina kysyy itsetuntoa, ja sparraus saakin olla vahvaa. Vaikka esillä on ollut myös vaikeita asioita, ilmapiiri ei missään vaiheessa ole ollut syyllistävä vaan tukeva ja sparraava, sanoo Kuisma.

    Ylin johto on ollut valmennuksessa mukana avaamalla tilaisuuksia ja antamalla osallistujille liiketoimintalähtöisiä tehtäviä. – Koimme johdon osallistumisen merkittävänä. Se sitoi meidän arkityön ja valmennuksen hyvin yhteen.

    Uudet mallit istuvat käytäntöön

    Valmennuksen antamat työkalut on Kuisman mukaan helppo ottaa käyttöön omassa työssä. – Parasta tässä on ollut se, että oppeja ei ole tarvinnut erityisesti siirtää takaisin käytäntöön, kun sisältö on tullut suoraan reaalimaailmasta. Valmentajan johdolla on kehitetty parhaita toimintamalleja teoriaa ja käytäntöä yhdistämällä.

    Ixonosin valmennus on vasta puolivälissä, mutta Liuska on investointiin tyytyväinen. – Ensimmäisen kerran jälkeen ihmiset olivat kriittisen epäileväisiä, mutta nykyään valmennussessiota odotetaan. Se osoittaa, että sisältö on kohdallaan, ja ihmiset kokevat sen arvokkaaksi, Liuska toteaa.

    Kuisma pitää valmennuksen pitkäkestoisuutta antoisana. – On ollut kiinnostavaa nähdä jatkumo ja peilata sitä omien työtapojen kehittymiseen. Huomaan antavani palautetta enemmän, ja olen saanut paljon uskonvahvistusta oman työn strategiaprosessin johtamiseen. Olen myös pystynyt keskustelemaan tehokkaammin kollegoiden kanssa siitä, millainen yritys meillä on ja mihin suuntaan haluamme sitä viedä. 

    Katso palvelumme johtajuuden kehittämiseen.


    Ixonos on ICT-palveluyritys, joka tuottaa innovatiivisia mobiiliviestinnän, sosiaalisen median ja digitaalisten palvelujen ratkaisuja. Yhdessä asiakkaittemme kanssa luomme tuotteita ja palveluja, jotka tarjoavat elämyksellisiä digitaalisia kokemuksia, ajasta ja paikasta riippumatta.

    Vuonna 2017 Ixonos yhdistyi Digitalistin kanssa ja alkoi käyttää nimeä Digitalist Group.

    ”Digitalist on kumppanisi asiakaskokemuksen kehittämiseen. Yhdistämällä muotoilun, teknologian ja asiakaskeskeisyyden luomme ratkaisuja, jotka mahdollistavat tulevaisuuden menestyksen.”

    Lähde: www.digitalist.global/fi/meista