image Parhaimmillaan harjoittelu tarjoaa vastuuta ja aitoja kehittymisen mahdollisuuksia image Videoblogi: Millainen johtajuus synnyttää itseohjautuvuutta ja vastuunottoa?

Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Meidän Matti johtaa suoritusta (vai johtaako?)

    suorituksen johtaminen

    Aluksi tarina.

    Jarkko tulee keskiviikkona firman avokonttoriin norsun kokoinen myrskypilvi päänsä päällä. Hän harppoo kahvikoneelle sellaisella meiningillä, että käytävällä keskusteleva väki lakoaa työpisteilleen kahdenkymmenen metrin keula-aaltona. Saatuaan ensimmäiset siemaukset tupla-americanostaan Jarkko alkaa vähitellen näyttää siltä, että hänelle voi ainakin kokeeksi sanoa jotain ”Moi” -tyylistä.

    Kun Jarkko vihdoin pääsee omalle työpisteelleen, Satu lähestyy varovasti kysyäkseen, mikä tai kuka Jarkon on saanut viritettyä moiseen energialataukseen. Jarkon silmät seisovat edelleen päässä ja mies näyttää olevan lähes katatonisessa tilassa. Satu ei kuitenkaan luovuta ja parin minuutin hiljaisuuden jälkeen Jarkko alkaa sulaa.

    ”Matti (Jarkon esihenkilö) kertoi maanantaina, että olisi vähän asiaa”, Jarkko aloittaa. ”Sovittiin palaveri tälle päivälle. Kyllähän minä sen ***tana tiesin, että sillä on asiaa vain silloin, kun sillä on jotain valittamista. Niin tälläkin kertaa.” Satu tietää, että nyt kannattaa vaan kuunnella ja jää odottamaan jatkoa.

    ”Matti alkoi kysellä, miksi viime kuun tulos oli toista kertaa peräkkäin pakkasella. Aloin kertoa, että Jaakkolan projektin aloitus siirtyi kolmella kuukaudella eteenpäin ja olin just jatkamassa meidän palvelukehityshankkeen ongelmista, kun Matti keskeytti ja lähes huusi: Älä selitä, hoida ensi kuukausi kuntoon! Eihän se edes ole perillä siitä mitä mä teen, kun ei se ole koskaan paikalla, puhumattakaan että siitä olis joskus jotain apua.”

    ”Mulla oli pari kuukautta sitten ihan oikeasti vähän sormi suussa sen Jaakkolan keissin kanssa”, Jarkko alkaa muistella. ”En oo ennen tuon tyyppisiä projekteja toteuttanut, ja huomasin vähän siirtäväni ja siirtäväni sen suunnittelun aloitusta. Sitten siitä tuli jo vähän sellainen möykky, ja rehellisesti sanottuna se koko projektin viivästyminen on ollut selkeästi osaksi siitä mun vatuloinnista johtuvaa. Siinä aloitusvaiheessa mä olisin tarvinnut Mattia ihan oikeasti, sekä sparraamaan että vähän samalla potkimaan perseelle, mutta ei sitä kyllä silloin kiinnostanut. Sanoi vaan, että hoida homma.”

    Tässä vaiheessa Satu olisi jo valmis hieman kommentoimaan, mutta yhtäkkiä Jarkko pomppaa pystyyn ja sanoo: ”Nyt kyllä **tuttaa. Pakko lähteä salille.” Satu seuraa katseellaan, kun Jarkko käy automaatilla, tissauttaa energiajuoman ja poistuu ovesta.

    Mistä suorituksen johtamisessa on kysymys?

    Tarina on kuvitteellinen, mutta monella tapaa tutun oloinen. Monessa yhteydessä suorituksen johtamisesta puhutaan enemmän kuin siitä oikeasti ymmärretään. Liian usein puhutaan suorituksen johtamisen mittareista tai ajatellaan, että on olemassa jokin kaavamainen suorituksen johtamisen prosessi tai järjestelmä, joka jauhaa parempaa suoritusta, kun vaan hoidetaan firmaan sellainen. Nämä ovat toki tärkeitä tekijöitä onnistuneessa suorituksen johtamisessa, mutta analytiikan, toimintatapojen ja järjestelmien tulisi pikemminkin tukea suorituksen johtamista – ei korvata sitä.

    Lopulta suorituksen johtamisen keinoissa on kuitenkin kyse perusasioista: odotusten muuttamisesta toimenpiteiksi, läsnäolosta ja seurannasta, palautteesta ja sparraamisesta sekä ihmisten kasvattamisesta ja osaamisen kehittämisestä.

    Onhan kyse tietysti myös siitä, että jos sovitaan, mitä tehdään, niin myös tehdään niin kuin on sovittu. Aina näin ei kuitenkaan tapahdu, mutta syyt voivat olla moninaiset. Liian tavallista on, että jokin asia päätetään (tai käsketään) hoitaa, mutta sen jälkeen asiaa ei seurata, vaan siihen palataan vasta, kun tulokset ovat jo pöydässä – hyvät tai huonot.

    Tarinassa puhutaan suorituksen johtamisen mikrotasosta. Makrotasolla kyse on mm. toimintatavoista ja käytännöistä, kokonaiskuvan seurannan välineistä ja kulttuurin rakentamisesta. Kuitenkin jos yrityksessä pidetään systemaattisesti huolta siitä, että asiat sovitaan selkeästi, ennakoidaan ja seurataan mieluummin kuin odotellaan ja päädytään paikkailemaan, tuetaan ja sparrataan mieluummin kuin jätetään ihmisiä oman onnensa nojaan, ollaan jo aika pitkällä.

    Jos sinua kiinnostaa yrityksesi suorituskyvyn lisääminen, lue lisää suorituksen johtamisesta.

    Tilaa uutiskirjeemme

    Haluaisitko saada tuoreinta tietoa asiakkuuksien, johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisestä suoraan sähköpostiisi?

    Liity avainhenkilöiden joukkoon, joille kokoamme ja toimitamme parhaat palat muutaman kerran vuodessa suoraan omaan sähköpostiin.
    Halutessasi voit peruuttaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.

    Avatar photo
    Balentor
    Me olemme kumppanisi muutoksessa ja kehityksessä. Autamme asiakkaitamme saavuttamaan päämääränsä toteuttamalla laajoja kehitysohjelmia, räätälöityjä täsmävalmennuksia sekä tutkimuksia ja arviointeja. Toimimme erityisesti johtamisen, asiakaskokemuksen, myynnin sekä työyhteisön kehittämisen alueilla.
    Kirjoitukseen liittyvät
    • Kaikki
    • Kirjoittajan
    • Kategorian
    • Tagien mukaan