Sote-toimialan kehitys

Sote

Kuinka ratkaista sote-toimialan organisaatioiden haasteet?

Sote-ammattilainen keskittyy yksilön terveyden ja toimintakyvyn hoitamiseen, kun taas konsultti tukee organisaation kehittymistä. Me molemmat luomme muutosta – toinen asiakkaan terveyteen ja toinen organisaation kehittymiseen.

Nykyisten sote-organisaatioiden haasteet ovat monitahoisia. Me selvitämme strategisten tutkimusten avulla ensin asioiden todelliset juurisyy-seuraus-suhteet, jonka jälkeen keskitymme ratkaisemaan ja vauhdittamaan vaikutukseltaan merkittävien asioiden kehittämistä haluttuun suuntaan.

Strategisten kyvykkyyksien kehittäminen

Hyväkään strategia tai uudistettu organisaatio ei tuota haluttua tulosta ilman oikeita tulevaisuuden kyvykkyyksiä. Tulokset syntyvät ihmisten motivaation sekä kyvykkyyksien kautta. Näin me autamme sote-organisaatioita kehittämään strategisia kyvykkyyksiä.

1.Määritämme tulevaisuuden kyvykkyyskartan

Kyvykkyyskartan avulla tunnistatte organisaatiotasolla tulevaisuudessa tarvittavat kyvykkyydet.

2.Tunnistamme kyvykkyysanalyysin avulla nykyiset johtamiskyvykkyydet

Nykyisten johtamiskyvykkyyksien tunnistaminen luo pohjan johtamisen strategiselle kehittämiselle

3.Teemme kuiluanalyysin nykyisten ja tulevaisuuden kyvykkyyksien välille

Kuiluanalyysin avulla tunnistetaan kuilu nykyisten, kehitettävien ja tarvittavien kyvykkyyksien välillä.

4.Autamme teitä hyödyntämään tuloksia kehittämisen sekä johtamisen työkaluna

Kyvykkyyskartan, -analyysin ja kuiluanalyysin pohjalta voit suunnitella strategisten ja johtamisen kyvykkyyksien kehittämisen toimenpiteitä ja hyödyntää tietoa kytkemällä sen tavoitejohtamiseen sekä kehityskeskusteluihin tiimi- ja yksilötasolla.

Hyödynnämme kyvykkyyskartan ja strategisten johtamiskyvykkyyksien määrittelyssä alan johtavien kumppaneidemme menetelmiä.

Mitä hyötyä strategisten kyvykkyksien kehittäminen tarjoaa?

Strategisten kyvykkyyksien tunnistaminen ja kehittäminen muun muassa

  • parantaa palvelulaatua
  • parantaa asiakastyytyväisyyttä
  • selkeyttää palveluperiaatteita
  • parantaa tuottavuutta ja vaikuttavuutta

Tuottavuuden parantaminen

Tuottavuus on puhtaasti seurausta arjen toimivuudesta organisaatiossa. Tasalaatuinen ja entistä parempi johtaminen vaatii selkeät johtamismallit ja arjen systematiikan. Me kehitämme tuottavuutta eri tavoin, kuten

  • Hyödyntämällä tuottavuuden vaikuttavuusanalyysia
  • Kuvaamalla ja kehittämällä prosesseja
  • Soveltamalla tiedolla johtamista osana tavoitteiden saavuttamista

Tuottavuuden kehittämisellä voidaan saavuttaa tasalaatuinen systematiikka johtamisen eri tasoilla. Eri esihenkilötasoille voidaan luoda rooli- ja vastuunjaon pohjalta selkeä lista tärkeimmistä johdettavista asioista. Listan pohjalta taas luodaan yhtenevä palaverisystematiikka jokaiselle johtamistasolle. Palaverisystematiikalle rakennetaan sisään perusperiaatteet ja johtamisen käytänteet. Räätälöimme ratkaisumme aina asiakkaan tarpeiden mukaan ja huomioimme kokonaisvaltaisesti, miten kulttuuri, ihmiset ja strategia vaikuttavat tuottavuuteen.

Keskustellaanko tarkemmin strategiatyöstä tai tuottavuuden parantamisesta? Asiantuntijamme kertoo mielellään lisää.

Harri Turunen

Harri Turunen
Liikkeenjohdon konsultti,
CMC
Sote-erityisosaaminen: Johtaminen ja muutoshankkeet
040 141 2342
harri.turunen
@balentor.fi

BLOGI: Omistajastrategian unohdettu merkitys organisaatiolle – vinkit omistajastrategian laatimiseen

Yksikään laivanvarustaja ei laskisi kapteenia ruoriin ilman merikarttaa, reittisuunnitelmaa ja lokikirjaa, johon tulevan matkan tärkemmät välietapit kirjataan. Sitä vastoin, hämmästyttävän montaa organisaatiota johdetaan ilman omistajien yhteisesti päättämiä tahtotilan linjauksia, omistajastrategiaa. Onko sinun organisaatiosi suunta selkeänä ja omistajat samalla reitillä?

BLOGI: Ajankohtaiset oppimme hyvinvointialueille: Nämä 4 asiaa tulee huomioida strategian toimeenpanossa

Hyvinvointialueiden strategian toimeenpano on siirtynyt ‘mitä’-vaiheesta ‘miten’-vaiheeseen keskittyen johtamisen, valmentavan otteen, tiimien ja yksilöiden sitoutumiseen sekä jatkuvaan kehittymiseen konkreettisten tulosten saavuttamiseksi.

Asiakastarinoitamme vuosien varrelta

Olemme olleet jo yli 30 vuotta organisaatioiden muutoskumppaneina. Asiakkaidemme palaute yhteistyöstä puhuu puolestaan: tyytyväisyys tuloksiin on 4,9/5.

Siun sote - Työntekijäymmärryksen syventäminen henkilöstön sitoutumisen vahvistamiseksi

Olen hyödyntänyt tuloksia lähes päivittäin työssäni, niihin on palattu monessa yhteydessä ja ne ovat vaikuttaneet henkilöstösuunnitteluun sekä tiedolla johtamiseen eli niistä on saatu aitoa arvoa arkeen sekä kehityssuuntiin.”

-Heli Aalto, kehitysjohtaja

Keski-Suomen sairaanhoitopiiri - Esihenkilötyöhön aitoa muutosta

“Esihenkilönä ei tarvitse hallita kaikkea, vaan loistava työporukka tekee yhdessä. Myös arkisten keskustelujen rooli työsuorituksen johtamisessa ymmärretään entistä paremmin.”

Eeva Aarnio, henkilöstöjohtaja

Muita asiakkaitamme sote-puolella vuosien varrelta

Tutustu moniammatilliseen sote-tiimiimme

Harri Turunen, CMC Liikkeenjohdon konsultti

Sote-erityisosaaminen: Johtaminen ja muutoshankkeet

040 141 2342

harri.turunen@

balentor.fi

Johanna Huhta
Yritysvalmentaja, TTM
Sote-erityisosaaminen: terveystaloustieteellisen osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittäminen
050 582 5061
johanna.huhta
@balentor.fi

Juha Viitasaari
Muutoskonsultti

040 1529 462
juha.viitasaari
@balentor.fi