Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Mentoring Blog

Valmentajan kynästä

Missä mennään henkilöstön, asiakkuuksien ja myynnin kehittämisessä juuri nyt?
Tutustu valmentajiemme ajankohtaisiin näkemyksiin ja toimialan tuoreimpiin trendeihin blogissamme.

Onko vastuunkanto yhden kauppaa, vai kahden tai kolmen jopa?

OSA 1/2 Pienin askelin ulos lapsenkengistä 6-vuotiaan lapseni kanssa olen tottunut siihen, että joudun perään katsomaan hänelle annettujen tehtävien toteutumista. Ulkovaatteet ja kengät eivät aina sovitusta huolimatta kulkeudu trampoliinin vierestä sisälle asti. Toiset asiat tuntuvat kuitenkin lapsenkin kohdalla hoituvan kuin itsestään. Näiden tehtävien hoitamiseen lapsella on siis sisäinen motivaatio. …mistä tulikin mieleeni, että täytyy jatkossa…

lue lisää
Kehityskeskustelu ei ole lomake

Kun sain nykyiseltä työnantajaltani ensimmäisen kalenterikutsun kehityskeskusteluun, olin ollut töissä jo 3 vuotta. ”Suutarin lapsella ei ole ilmeisesti kenkiä”, totesin esimiehelleni, sillä omissa valmennuksissamme korostetaan säännöllisten kehityskeskusteluiden merkitystä. Esimieheni katsoi minua hymyillen ja totesi, ”Suvi, meillä on ollut kanssasi kehityskeskustelu joka kuukausi.” Katsoin esimiestä ihmeissäni ja aloin pohtia, mitä hän tarkoittaa? Nopeasti ymmärsin, että kuukausittaisissa…

lue lisää
Itsensä johtaminen – vastuu vapauttaa tuloksiin

Olen törmännyt viime aikoina useissa eri yhteyksissä ja tilanteissa termiin itsensä johtaminen. Kaikki tuntuu tällä hetkellä kilpistyvän siihen, kuinka hyvin johdat itseäsi tai johdat muita johtamaan itseään. Termillä on yhtä monta tulkintaa, kuin käyttäjääkin. Tässä minun tulkintani yksinkertaisuudessaan: Itsensä johtaminen = Nykytilan todellista ymmärtämistä Halutun tavoitteen selkeää tiedostamista Tavoitteeseen johtavien toimien tunnistamista ja toimeenpanoa Oman…

lue lisää
Muutosviestintä vaatii pelisilmää: ”Ei mua itseäni oikeastaan mikään huoleta, MUTTA…”

Muutosviestintä ja henkilökohtainen vuorovaikutus ovat muutosjohtamisen kulmakiviä, jotka onnistuessaan saavat henkilöstön aidosti mukaan muutokseen – epäonnistuessaan ne voivat romuttaa muutoksen toteutumismahdollisuudet kokonaan. Muutoskeskustelun käyminen ei kuitenkaan ole helppoa, olipa kyseessä ylimmän johdon edustaja tai lähiesimies. Muutos herättää aina tunteita ja epävarmuutta. Yhä useampi myös pelkää tuoda esiin mielipiteitään muutoksesta, sillä muutoshaluton tai muutosvastarintainen työntekijä ei…

lue lisää
Menestyksen resepti

Moni yritys haluaa löytää liiketoiminnan menestyksen reseptin. Valmiiksi päällystettyä tietä menestykseen ei kuitenkaan ole olemassa. Satojen yritysten kehittämisen kokemuksella voin kuitenkin todeta, että seuraavat asiat nousevat vääjäämättä esille niin hyvin kuin huonostikin menestyvissä yrityksissä. Olkoon tämä muistilista yrityksille ja myös itselleni mihin aina aika ajoin on syytä palata: Suunta ja fokus. Löydä ja selkeytä yrityksellesi…

lue lisää
Kuka tätä paattia ohjaa?

Upposiko Titanic konservatiivisen johtamismallin tuloksena? Elokuva antoi ymmärtää, että alaiset yrittivät useaan otteeseen kertoa kapteenille riskeistä ja vaaroista, mutta kapteeni ei kuunnellut tai ainakaan reagoinut heidän huoleensa. Myös Jorma Ollilan johtamismallista Nokialla ollaan nyttemmin uutisoitu samassa valossa. Alaiset peittelivät virheitään pelon vuoksi ja kovien aikataulupaineiden johdosta oiottiin tekemisessä mieluummin, kuin kerrottiin asioiden todellinen tilanne. Meidän…

lue lisää
Asiakaspalvelun johtaminen – kilpailuetua toimintaympäristön uusissa haasteissa

Asiakaspalvelun johtamisen tarkoituksena on kehittää organisaation asiakaspalveluhenkilöstön kykyä lisätä ja vahvistaa hyviä asiakkuuksia. Asiakaspalvelun johtamisessa asiakas asetetaan toiminnan keskipisteeksi ja kohteeksi, johon tarkastelun huomio ensisijaisesti kiinnitetään. Nykypäivänä organisaatioiden on yhä vaikeampaa ennakoida toimintaympäristönsä tulevia muutoksia ja haasteita sekä varmistaa jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä oman toimintansa tuloksekas jatkuminen. Ratkaisuna toimintaympäristön tuomiin haasteisiin, organisaatio voi kiinnittää huomionsa asiakaspalvelun…

lue lisää
Tulosta metsästämässä coachingin avulla

Organisaation tuloksen toteutumiseen ei riitä, että tavoitteet on huolella asetettu ja että ne on kehityskeskusteluissa käyty työntekijöiden kanssa läpi. Jos työntekijät eivät koe niitä itselleen tärkeiksi ja merkityksellisiksi, he eivät muuta käyttäytymistään ja toimintatapojaan. Tällöin on kyse motivaatiosta, halusta muuttumiseen. Motivaation ohella tarvitaan usein myös erityistä tukea muutosprosessin läpiviemiseksi.  Jotta työntekijät olisivat halukkaita hakemaan toiminnastaan…

lue lisää
Asiakas- ja henkilöstötiedon yhdistämisestä tukea muutokseen

Usein kuulen asiakkaideni luettelevan liudan tutkimuksia, joita heidän organisaatiossaan tehdään. On henkilöstötutkimus, asiakastutkimus, projektikysely, palvelukysely, työhyvinvointimittaus… You name it, we got it! Mittareita on hyvä olla olemassa ja mielestäni sanonta ”Sitä saat mitä mittaat” pitää monelta osin paikkansa. Herättävää on minusta seuraava. Henkilöstötutkimusten osalta 94 % henkilöstötutkimuksiin enemmän panostaneista organisaatioista oli sitä mieltä, että heidän…

lue lisää
Voittajana jatkuvan muutoksen maailmassa – Resilientti pärjää – jäykkis ei

Kollegani Jukka kirjoitti tammikuun Mentoring Blogisssa yhden kohdan mittaisesta tolkullisesta muutosohjelmasta joka toimii – ”Muutu ensin itse”. Tämä on todistettu ensimmäiseksi ja parhaiten toimivaksi muutoksen askeleeksi, jota ilman mitään muutosta ei organisaatiossa tai yksilönä voi viedä läpi. Mutta mitä tapahtuu kun organisaatiossa muutoksia tulee ovista ja ikkunoista jatkuvalla syötöllä useita kerrallaan ja useasti vuodessa? Kokenutkin…

lue lisää
Mistä organisaatio tietää, mitkä ovat tärkeimmät asiat, joita pitää muuttaa?

Teemme päivittäin havaintoja asioista, jotka vaativat toimenpiteitä ja muutoksien tekemistä. Johtaminen on valintojen tekemistä, päätöksiä, keskittymistä tärkeään ja oleelliseen. Mutta mistä organisaatio tietää, mikä on juuri heille tärkeintä? Mikä on tuloksen kannalta tärkeintä tekemistä yrityksessä? Mitä asioita pitää muuttaa ja mikä on muutosta toteuttavien tehtävien tärkeysjärjestys? Kaikki tiedämme, että vain muutos on pysyvää. Muutoksia tapahtuu…

lue lisää
Kehitys 3.0 – Kehittäminen uudelle tasolle

Nopea muutos pakottaa jatkuvaan toiminnan uudistamiseen. Ikävä kyllä entistä useammin myös petytään kehitysprojektien kautta saavutettuihin vaikutuksiin. Uusien haasteiden edessä myös kehittämisen toimintatapojen ja metodien on uudistuttava. Olemme Balentorilla satojen läpivietyjen kehitysprojektien myötä rakentaneet uudenlaisen Kehitys 3.0 toimintamallin, joka on tuottanut erinomaisia tuloksia. Kehitys 3.0 perustuu seuraaviin toimintaa ohjaaviin periaatteisiin: Strategia- ja asiakaslähtöisyys . Kaikki kehittäminen…

lue lisää
Videoblogi – Modernin suorituskyvyn johtaminen

Henkilökohtaisten tulosten aikaansaamisen ikiaikaiset haasteet korostuvat erityisesti aikana jolloin tuloksien ja muutosten synnyttämiseen on resursseja yhä niukemmin ja aikaikkunat kapenevat voimakkaasti. Onkin ehkä tullut aika pohtia modernin suorituksen johtamisen käsitteitä ja ajattelua. Miten johtamisessa ymmärretään, kohdataan ja käsitellään eriomaisen suorituksen mahdollistavia osia ja vaiheita. – Jukka Rantala, Yritysvalmentaja, Balentor Balentor videoblogi – Suorituskyvyn johtaminen

lue lisää
Palvelua tarjolla. Paljonko laitetaan?

Sanotaan, että asiakaspalvelua ei voi oppia, se on ihmiseen sisään asennettuna tai sitä ei ole ollenkaan. Ei pidä paikkaansa! Palvelu ei ole osaamista, se on kykyä asettua asiakkaan rooliin ja nähdä asiat tämän näkökulmasta, se on halua ratkaista vastapuolen ongelma. Toisin sanoen kyse on enemmänkin asenteesta. Jos asiakaspalvelu on opittavissa, asenne ei ole: siihen kasvetaan…

lue lisää
Rakastan sinua pakko

Pakko sanalla on negatiivinen kaiku. Jos ei hyvällä, niin sitten pakolla. En haluaisi pakottaa, mutta en voi muutakaan. Pakko ei ole kuin kuolla. Pakottamista pidetään heikkojen johtajien voimakeinona ja ihminen, jonka on pakko tehdä jotain, on varmasti onneton vaihtoehtojen puuttuessa. Olen viime aikoina alkanut tykkäämään pakosta. Olen pikkuhiljaa ihastunut siihen, miten helposti pakko saa minut…

lue lisää
Pertsajohtamisen perusteet

Tapasin hiljattain innostuneen, onnistuneen ja osaavan esimiehen, jonka esittämä kysymys sai sisäisen anarkistin minussa heräämään. Hän nimittäin pohti, millaisia ovat sellaisen johtajan menestymismahdollisuudet jotka johtavat ”pertsalla”. Siis millä? Näin hiihtokauden ollessa parhaimmillaan tätä kannattaa hieman pohtia. Pertsajohtamisen tuntomerkkejä voidaan heti tunnistaa useita. Hiihdä sinne minne latu näyttää. Aina ja vääjäämättä. Katse tiukasti latuun, vaikka se…

lue lisää
Myynnin 10 käskyä

Minulta kysytään usein, että mikä on myyntitulosteni salaisuus? Tähän blogiin olen kiteyttänyt lyhyesti ja ytimekkäästi kaiken oleellisen myynnissä onnistumiseen. Itse en ole päässyt lähellekään vielä kaikkien käskyjen toteutumista, mutta pyrkimys ja halu siihen on kuitenkin kova. Välillä täytyy kuitenkin käydä ripittäytymässä. 1. Älä budjetoi Älä budjetoi mihin luulet ja toivot pääseväsi. Aseta tavoite minkä teet…

lue lisää
Yhden askeleen muutosohjelma – joka toimii

Nyt tulee tunnustus. Olen väsynyt monimutkaisiin – niin ja niin monen askeleen – kehittämisen etenemismalleihin, jotka muistamalla ja toteuttamalla asiat lutviintuvat takuulla. Ei niissä sinänsä ole mitään huonoa tai väärää. Ne vain usein ovat sangen monimutkaisia ja/tai fokuksen hajauttavia. Mieleeni on hiipinyt näitä kerettiläisiä ajatuksia vaikkapa John Kotterin muutoksen kahdeksan kohdan ohjelmaa läpikäydessäni. Tarvitaanko muutokseen…

lue lisää
Ratkaisumyynti – Asiakkaan tarpeiden huomioiminen tuloksekkaan myynnin perustana

Organisaatioiden kilpailutilanne on tänä päivänä kova; tarjottavasta tuotteesta tai palvelusta riippumatta lähes aina on olemassa myös toinen yritys joka tarjoaa samoja tai täysin vastaavia tuotteita tai palveluita. Yritysten välillä markkinoilla erottumisen keinoina toimivat ennen kaikkea asiakastarpeiden ymmärtäminen ja ratkaisujen tarjoaminen asiakkaalle. Tuotelähtöisessä myynnissä asiakkaan tarpeiden sijaan myyntineuvottelua saattaa virheellisesti ohjata myyjän tai yrityksen tarve myydä…

lue lisää
Harjoittelijana Balentorilla – mahdollisuuksia ja haasteita, oivalluksia ja oppeja

Balentorilla harjoittelijana toiminen on ollut sekä opettavaista, mielenkiintoista että haastavaa – kaikkea tätä sopivassa suhteessa. Balentorilla kannustetaan ottamaan vastuuta, toimimaan itsenäisesti sekä tuomaan oma perusteltu näkemys rohkeasti esille. Jatkuva kehittymisen halu ja oman tekemisen parantaminen ovat luontainen osa työyhteisöämme unohtamatta ainutlaatuista työn tekemisen draivia, joka imaisee mukaansa ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Työnteolle omistautunut asenne tarttuu ja…

lue lisää