Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    Myyntistrategia toiminnaksi ja tuloksiksi

    Myynnin kehittäminen

    Myyntistrategia

    Menestyksekkään myyntistrategian rakentaminen ja päivittäminen ei ole koskaan ollut yhtä tärkeää kuin nykypäivän kilpailutilanteessa. Myyntistrategia toimii punaisena lankana ja ohjaa myyntitiimin toimintaa saavuttamaan asetetut tavoitteet. Pelkkä tarkkaan hiottu strategia ei riitä, vaan myyntistrategian tulee olla osana myyjien arkea tuottamassa oikeanlaista toimintaa ja tuloksia.

    Lähdetään yhdessä rakentamaan teille tehokas myyntistrategia ja sen pohjalta tuloksellista myyntitoimintaa!

    Whitepaper

    Myynnin prosessien kehittäminen

    ”Asiakasyrityksemme oli suurten haasteiden edessä tuotteiden markkinakysynnän ollessa laskussa. Organisaation myyjille oli asetettu henkilökohtaiset myyntitavoitteet ja vastuualueet, mutta valtaosa myyjistä ei yltänyt asetettuihin tavoitteisiin.”

    Myyntistrategian toimeenpano

    Menestyvän myyntitiimin toiminnan taustalla on kirkas strategia, joka luo selkeyden oikealle suunnalle. Onkin tärkeää, että strategia, jonka tulisi ohjata arjen tekemistä ei jää pöytälaatikkoon pölyttymään, vaan strategiaa aidosti toteutetaan tiimien arjessa.

    Myyntistrategian toimeenpano – Miten?

    Onnistunut myyntistrategian toimeenpano koostuu 4 sylkistä:

    1. Suunnittele: Asetetaan yhdessä tiimien kanssa strategian pohjalta avaintulokset, tarvittavat toimenpiteet ja vastuun jako sekä otetaan käyttöön mittarit, joilla tekemistä seurataan.
    2. Tee: Myyjät toteuttavat strategiaa arjen tekemisessään. Tekemistä tuetaan ja johdetaan valmentavan johtamisotteen sekä dataan pohjautuvan tiedolla johtamisen avulla.
    3. Arvioi: Toimenpiteiden, tavoitteiden ja mittareiden toimivuutta arvioidaan onnistumisen näkökulmasta ja mitä tekemisestä voidaan oppia tulevaisuuteen.
    4. Opi: Opitaan ja parannetaan. Varmistetaan muutokset, joilla edetään, jotta päästään strategian mukaisiin tavoitteisiin jatkossa
    Myyntistrategian toimeenpano koostuu 4 syklistä

    Myyntistrategian toimeenpano OKR-mallin avulla

    Miksi OKR-tavoitejohtamismalli on monen menestyneen myyntitiimin toiminnan takana?

    • OKR antaa selkeän mallin siihen, kuinka myyntistrategiaa käytännön arjessa johdetaan, toteutetaan, arvioidaan ja seurataan. Strategian toimeenpanossa ei riitä, että on olemassa seurantamittarit vaan tarvitaan yhtenevä tapa käytännön toteutukselle.
    • OKR muuttaa yrityksen myyntikulttuuria – jokapäiväisessä työssä tekeminen priorisoituu suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.
    • OKR varmistaa, että myynnin strategisia tavoitteita edistetään arjessa ja tiimit tietävät, mitä muut tiimit edistävät – näin tekemisen fokus paranee.

    Asiakkaiden strateginen segmentointi

    Asiakkuusstrategian tarkoitus on varmistaa, että yritys hoitaa ja kehittää sille tärkeitä asiakkaita niiden arvon ja potentiaalin mukaan. Asiakkuusstrategia tuo yritykselle selkeyttä asiakkuuksien hallintaan, asiakasviestintään sekä tuote- ja palvelukehitykseen. Asiakkuusstrategian mahdollistaa eri asiakasryhmien tarpeiden ja odotusten erojen ymmärtämisen ja oman toiminnan asiakaskeskeisyyden kehittämisen.

    Mitä on asiakkuusstrategiatyö?

    Asiakkuusstrategiaa laadittaessa selkeytetään yrityksen tahtotila ja tavoitteet asiakkuustyöhön liittyen. Strategiatyössä analysoidaan yrityksen nykyistä asiakasrakennetta, asiakkuuksien elinkaarta, asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä niiden tulevaisuuden potentiaalia. Osana asiakkuusstrategiatyötä selvitetään asiakkuuksien kokemusta ja tulevaisuuden odotuksia.

    Miksi asiakkuusstrategiatyötä kannattaa tehdä kanssamme?

    Asiakkuusstrategian kautta luodaan yrityksen asiakkaiden segmentointimalli, eri ostajatyypit, suunnitellaan asiakkuuden hoitomalli, tarvittavat kehitystoimet sekä asiakkuuden hoidon vuosikello. Eri asiakaskohtaamispisteiden osalta määritellään tavoitteet ja toimintamallit, jotka viedään käytäntöön. Asiakkuuksien johtamista varten suunnitellaan mittarit, joiden kautta asiakasstrategian toteuttamista voidaan seurata ja johtaa. Me varmistamme ja tuemme oikeiden mallien luomisessa. Yli 30 vuoden kokemuksella autamme teitä luomaan parhaimmat käytännöt yrityksellenne sekä varmistamme käyttöönoton yrityksenne arjessa.

    Miten on?

    • Ovat asiakkuutenne kannattavia?
    • Onko teille selkeä strategia ja suunnitelma kuinka haluatte asiakkuuksianne kehittää?
    • Tiedättekö asiakkaidenne kokemukset ja tulevaisuuden odotukset?
    • Toteuttaako henkilöstö teidän asiakkuusstrategiaa käytännössä?

    Laita meille sähköpostia tai soita ja asetetaan askelmerkit teidän yrityksen myynnin kehitykselle.

    Teemu Kaakinen
    Yritysvalmentaja
    050 591 2830
    teemu.kaakinen@balentor.fi

    Petri Jaatinen
    Yritysvalmentaja
    040 082 1673
    petri.jaatinen@balentor.fi