Myyntistrategian rakentaminen tai päivittäminen

Myyntistrategia

Miksi toimiva myyntistrategia on niin ratkaiseva?

Myyntistrategian tarkoitus on varmistaa yrityksen tavoitteiden saavuttaminen ja menestys jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Myyntistrategia tuo yrityksen johdolle ja myyntitiimille selkeyden siitä mitä halutaan saavuttaa ja kuinka se tehdään. Strategia toimii päätöksenteon pohjana ja resurssien kohdentamisen linjaajana. Sen rooli on myös ohjata myyntitiimin ajankäyttöä ja helpottaa tunnistamaan olennainen epäolennaisesta.

Mistä myyntistrategian laadinta koostuu?

  • Tulevaisuuden tahtotilan, tavoitteiden ja liiketoimintastrategian vaikutukset myyntistrategiaan ja myynnin kehittämiseen.
  • Toimintaympäristön, kilpailutilanteen ja asiakaskäyttäytymisen kehityssuuntien analysointi – oman kilpailukyvyn sekä kilpailuedun ja markkinarakojen määritys.
  • Asiakkaiden segmentoinnin kautta selkeytetään asiakasrakennetta, asiakkaiden arvoa ja kasvupotentiaalia, analysoidaan asiakkaiden ostokäyttäytymistä, hankintakriteereitä sekä tarpeiden ja odotusten kehitystä.
  • Strategisten painopisteiden määrittely ja selkeiden tavoitteiden asettaminen myyntitiimeille.
  • Myynnin ja markkinoinnin toimintamallien tarkastelu sekä uudistustarpeen määrittely.
  • Myynnin mittarien ja seurannan luonti avaintavoitteille, joilla helpotetaan strategian toteutumisen seurantaa ja johtamista.
  • Strategian toimeenpanon avaintoimenpiteiden määrittely ja suunnittelu.

Rakennetaanko teillekin vahva pohja myynnin menestykselle?

Varaa kokeneen yritysvalmentajamme kanssa keskustelutuokio, jossa pohditaan teille sopiva ratkaisu.