Asiakaspalvelun myynnillistäminen

Myynnin johtaminen

Asiakaspalvelun myynnillistäminen

Myynnillinen asiakaspalvelu ei ainoastaan kasvata myyntiä, vaan myös vahvistaa asiakastyytyväisyyttä. Nykyasiakkaat odottavat yksilöllistä, korkeatasoista palvelua, jossa pelkkä ongelman ratkaisu ei enää riitä. Asiakastyytyväisyys kasvaa, kun asiakaspalvelija osaa tunnistaa eri ostajapersoonien tarpeet, ehdottaa tilanteeseen sopivia ratkaisuja ja toimia luontevasti vuorovaikutuksessa erilaisten asiakkaiden kanssa. Samalla myös myynnin tulokset paranevat. Autamme rakentamaan juuri teille sopivan palvelukohtaamisen mallin, jossa myynti on luonteva osa jokaista asiakastilannetta. Valmennamme asiakaspalvelijat tunnistamaan hetket, joissa voidaan tarjota lisäarvoa, ja muuttamaan ne tuloksellisiksi, asiakasta hyödyttäviksi kohtaamisiksi.

Mitä asiakaspalvelun myynnillistämisessä tulee ottaa huomioon ja miten me tuemme muutosta?

  • Asiakaspalvelun myynnillistämisessä on usein myös kyse kulttuurin ja ajattelutavan muutoksesta. Monelle asiakaspalvelijalle jo pelkkä ajatuskin myymisestä saattaa herättää epävarmuutta, jopa pelkoa.
  • Autamme asiakaspalvelijoita ylittämään myynnin aiheuttaman epävarmuuden ja pelon, korostamalla kuinka myynti on olennainen osa asiakkaan palvelemista. Kauttamme asiakkaamme saavat vuorovaikutukseta käytännön oppeja ja työkaluja jolloin tulee luontainen osa palvelutilannetta.

Uusien taitojen sisäistäminen ja kehittäminen:

  • Kaikkein parhaiten tämä onnistuu tunnistamalla ne palvelutilanteet, joissa myynti nähdään luontevana ja tärkeänä osana palvelua.
  • Valmennuksessamme keskitytäänkin tunnistamaan ne palvelutilanteet, joissa myynnin esille tuominen on luontevaa ja hyödyllistä. Käymme läpi tekniikoita, joiden avulla myynnin merkitys ja puheeksi ottamisen tekniikat sisäistyvät, mikä madaltaa myyntityöhön tarttumisen kynnystä.

Myynnilliset valmiudet:

  • Tarkastelemme ja kehitämme asiakaspalvelijoiden myynnillisiä valmiuksia, kuten kysymystekniikoita asiakkaan piilotarpeiden selvittämiseksi, palveluiden ja tuotteiden hyötyjen selkeää kommunikointia, sekä kykyä käsitellä asiakkaan vastaväitteitä ja tehdä kohdennettuja suosituksia. Ydintaidot ovat siis kiinnostuksen herättäminen ja lopulta ostopäätökseen ohjaamisen. Nämä taidot ovat keskeisiä muuttaessamme asiakaspalvelukontaktit myyntitilaisuuksiksi.

Asiakaspalvelun mitattavuus:

  • Asiakaskeskeisen myyntikulttuurin kehittäminen nojaa tavoitteisiin, joita seurataan mittarein. Seuraamme asiakaspalvelun NPS:n parantumista ja samalla myynnillisten eurojen kasvamista. On yleistä, että jompikumpi tuloksista vaatii kehitystä toista enemmän ja yhdessä luommekin mallit, joilla arvioida sekä kehittää niin yksilön, tiimin kuin liiketoimintatasolla molempia tasoja.

Asiakaspalvelun myynnillistämisen hyödyt:

  • Kun asiakaspalvelu ja myynti yhdistyvät, organisaatiosi voi saavuttaa merkittävää kasvua sekä asiakastyytyväisyydessä että liikevaihdossa. Asiakaspalvelun myynnillistäminen tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa asiakkaidesi sitoutuvuutta tarjoamalla heille aktiivisesti ratkaisuja, jotka todella vastaavat heidän tarpeitaan ja edistävät heidän liiketoimintaansa.