Myyntiprosessi ja yhteiset toimintamallit

Myynnin johtaminen

Tehokas myyntiprosessi on menestyksen selkäranka

Menestyvä myynnin johtaja tietää, että vahva tuloksenteko rakentuu kahdesta perustasta: motivoituneista, osaavista myyjistä sekä selkeistä ja toimivista myynnin prosesseista. Kun myyntiprosessit ja yhteiset toimintamallit ovat hyvin määriteltyjä, johdonmukaisia ja arjen tekemiseen juurtuneita, syntyy tulosta – ei sattumalta, vaan systemaattisesti. Tasalaatuinen ja tehokas myyntityö mahdollistuu, kun koko myyntiorganisaatio toimii yhteisten pelisääntöjen ja selkeiden vaiheiden mukaisesti. Tämä luo vakautta, ennustettavuutta ja jatkuvaa kehitystä myynnin tekemiseen.

Millaisia haasteita myyntiprosessien kehittämisellä voidaan ratkaista?

  • Myyntiprosessi ei tuota aitoa lisäarvoa asiakkaille tai positiivinen asiakaskokemus ei ole halutulla tasolla.
    Ratkaisu: Lähestymme myyntiprosessin kehittämistä asiakkaan näkökulmasta ja asiakaskohtaamispisteiden kautta. Myyntiprosessia tarkastellaan asiakkaan silmin ja kehitetään prosessia asiakkaalle hyödyllisemmäksi. Apuna voimme käyttää palvelumuotoilua sekä esimerkiksi strategista asiakastutkimusta, joka tuottaa arvokasta tietoa, miten myyntiprosessia pitää kehittää, jotta se täyttää asiakkaiden odotukset.
  • Toimintatavat eivät ole tasalaatuisia tai tehokkaita.
    Ratkaisu: Luodaan yhteinen Myynnin Pelikirja ja yhtenäistetään myyjien tapaa toimia, jolloin myyntitulokset eivät ole enää henkilösidonnaisia, vaan yhteisiin toimintatapoihin pohjautuvaa.
  • Avainasiakaskohtaamiset eivät synnytä riittävää tulosta.
    Ratkaisu: Avainasiakaskohtaamisten toteutusmallien, myyjien osaamisen ja myyntimateriaalien uudelleenmuotoilu sekä jatkuva kehittäminen. Tärkeää on tunnistaa, mikä ei toimi: tuleeko työkaluja, myyjien osaamista tai neuvottelutaitoja parantaa – vai ehkä kaikki päivittää vastaamaan asiakkaan tämän päivän tarpeita?
  • Myyntiprosessi ei vastaa asiakkaiden muuttunutta ostokäyttäytymistä.
    Ratkaisu: Otetaan käyttöön ajankohtaiset digitaaliset työvälineet, löydetään oikeat kanavat, joissa kohdata asiakkaat sekä valmennetaan myyntitiimi palvelemaan asiakkaiden ostokäyttäytymisen vaateita.

Lisäksi myynnin yhteisten toimintamallien kehitys voi käsitellä esimerkiksi myynnin rakenteita, palaverikäytäntöjä, tavoitteita, toimintamalleja, one-on-one sparrauksia, palkitsemismalleja, uusasiakashankintaa, asiakaspalvelusta, ratkaisumyynnin malleja, yhteistyötä markkinoinnin kanssa tai liidistä kauppaan -prosesseja.