Muutostarve ja strategiset kyvykkyydet
Tunnista muutostarpeet ja strategiset kyvykkyydet kilpailukyvyn kehittämiseksi
Onnistuneen muutoksen edellytyksenä on yhteinen ymmärrys muutostarpeesta. Usein johto ja asiakasrajapinnassa toimivat henkilöt tunnistavat tarpeen muutokselle, mutta se ei ole selkeä henkilöstölle laajemmin. Kun henkilöstö ei ole vielä sisäistänyt muutostarvetta, muutosprosessi on huomattavan työläs ja suurella todennäköisyydellä vanhaan tuttuun malliin lipsutaan ennemmin tai myöhemmin.
Autamme tunnistamaan muutostarpeet markkinan ja asiakkaiden kautta sekä konkretisoimaan strategian tarvittaviksi kyvykkyyksiksi – osaamiseksi ja toimintamalleiksi, jotka vievät kohti tavoitetta.
Markkinamuutosten ja muutostarpeiden tunnistaminen
Tyypillisesti lähestymme muutostarpeiden tunnistamista ja sen viestimistä henkilöstölle markkinan ja asiakkaiden kautta:
- Asiakkaiden odotusten ja tarpeiden muutos
- Toimintaympäristön ja kilpailutilanteen muutos
Markkinamuutosten ja muutostarpeiden tunnistamisessa hyödynnämme mm. oheisia menetelmiä:
- Strateginen asiakastutkimus nykyisille ja/tai potentiaalisille asiakkaille
- Hävittyjen ja voitettujen kauppojen analyysi
- Kilpailijoiden benchmarking
- Strategista tilannekuvaa tuottavat tekoälyratkaisut
Strategisten kyvykkyyksien tunnistaminen ja GAP-analyysi
Usein henkilöstön on vaikea tarttua yrityksen visioon ja strategiaan, kun sitä ei ole purettu konkreettisiksi muutostarpeiksi henkilöstön näkökulmasta. Strategiset kyvykkyydet auttavat konkretisoimaan yrityksen tulevaisuuden suunnan käytännönläheisiksi osaamisen ja toimintamallien kehitystarpeiksi.
Strategiset kyvykkyydet johdetaan yrityksen tulevaisuuden tahtotilan kautta:
