Ota yhteyttä

    Miten voimme olla avuksi?


    • Kehityskeskustelut

    Etusivu  »  Palvelumme  »  Johtaminen ja esihenkilötyö  »  Kehityskeskustelut

    Johtaminen ja esihenkilötyö

    Kehityskeskustelut

    Kehityskeskustelu on merkittävä johtamisenväline vain, jos esihenkilö ymmärtää, mikä kehityskeskustelun todellinen tarkoitus on ja kykenee linkittämään kehityskeskustelun osaksi arjen muita johtamistilanteita. Kerran vuodessa käytävä kehityskeskustelu ei voi yksin ratkaista ihmisten johtamisen haasteita tai auttaa henkilöstöä tavoitteisiin pääsyssä, mutta suunnitelmallisesti muuhun johtamiseen linkitettynä sen merkitykset sekä työn tuloksellisuudelle että työhyvinvoinnille ovat kiistattomat.

    Kehityskeskustelun tavoitteet ja sisältö

    Vaikka kehityskeskusteluiden merkitystä on viime vuosina vahvasti kyseenalaistettu, ja moni yritys on jopa luopunut muodollisten kehityskeskusteluiden toteuttamisesta kokonaan, ovat ne edelleen merkittävä osa suorituksen johtamisen kokonaisuutta.

    Kehityskeskustelun tavoitteita ovat esimerkiksi vuosittainen tai puolivuosittainen kokonaistavoitteiden läpikäynti, palautteen antaminen tehdystä suoritustasosta sekä pidemmän ajan kehittymisen suunnittelu. Nämä ovat asioita, joihin on harvoin aikaa pysähtyä päivittäisessä johtamiskeskustelussa.  Lisäksi kehityskeskustelu syventää esihenkilön ja työntekijän välistä luottamusta ja antaa mahdollisuuden molemminpuoliseen palautteenantoon.

    Usein kehityskeskustelu mahdollistaa myös sellaisten työn ulkopuolisten luottamuksellisten asioiden läpikäymisen, joilla on selkeä vaikutus työhön. Nämä asiat voivat jäädä esihenkilöltä pimentoon, ilman erillistä sovittua yhteistä keskusteluhetkeä.

    Kehityskeskusteluista luopuminen synnyttää yritykselle ison riskin. Jos kehityskeskustelusta luovutaan, jää keskustelu tavoitteista, strategiasta ja kokonaiskehittymisestä kokonaan käymättä, jolloin yrityksen tulee etsiä toinen vaikuttavampi tapa saavuttaa kehityskeskustelulle asetetut johtamistavoitteet.  Sen sijaan, että kehityskeskusteluista luovuttaisiin, olisi tuloksellisempi ratkaisu valmentaa esihenkilöt käymään keskusteluja niin, että niiden vaikuttavuus tuottaisi aitoja mitattavia tuloksia.

    Ymmärryksen lisäämisellä ja vuorovaikutustaidoilla aitoa vaikuttavuutta kehityskeskusteluihin

    Kehityskeskusteluvalmennuksessa lisätään esihenkilöiden ymmärrystä kehityskeskusteluiden merkityksestä sekä varmistetaan, että esihenkilöt kykenevät käymään kehityskeskustelut läpi oman henkilöstönsä kanssa niin, että niillä on aito vaikutus toimintaan.

    Kehityskeskusteluiden vaikuttavuus perustuu suurelta osin myös esihenkilön vuorovaikutustaitoihin. Jos esihenkilö ei kykene tavoitteiden ja odotusten selkeään viestintään tai hänen palautetaitonsa ovat heikot, jää kehityskeskustelun tuloksellisuuskin kyseenalaiseksi. Ymmärryksen lisäksi kehityskeskusteluvalmennuksiin liittyy aina olennaisena osana taitoharjoittelu, jossa esihenkilö saa varmuuden keskusteluiden toteuttamiseen käytännössä.

    Kehityskeskusteluilla on selkeä vaikutus henkilöstön tavoitteisiin pääsylle ja työhyvinvoinnille silloin, kun kehityskeskustelut osataan toteuttaa tarkoituksenmukaisella tavalla.

    Ovatko sinun yrityksesi kehityskeskustelut aidosti vaikuttavia?

    Ota yhteyttä

    Suvi Tuominiemi
    Yritysvalmentaja
    050 361 6016
    suvi.tuominiemi@balentor.fi

    Johtamisen ja esihenkilötyön referenssejä

    Olemme toimineet yli 20 vuoden ajan lukuisten yritysten kehityskumppanina.