image Tyhjällä päällä töihin kesän jälkeen? Tuuleta myös johtamismallisi! Mitä hyötyjä coaching tarjoaa johtajalle?

Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Esimies ei motivoi

esimies ei motivoi

Taas kerran puhelimeni soi. Huolestunut johto tarvitsee apua muutoksen johtamiseen. Esimiehiä tulisi valmentaa motivoimaan henkilöstöään, sillä muutos on syönyt kaikkien motivaation ja työt eivät maistu. Esimiesten pitäisi saada valmiudet motivoida henkilöstönsä innostumaan muutoksesta ja toimimaan sitoutuneesti uusissa työrooleissaan, uusien tavoitteiden saavuttamiseksi. Henkilöstön motivointikeinot tulisi saavuttaa mahdollisimman pian, koska yrityksen tilanne on kriittinen.

Huokaan ja pohdin mitä vastata, sillä mielessäni on vain yksi ajatus: Motivointia ei ole olemassa.

Motivoida on verbinä perverssi. Se tarkoittaa toimintana sitä, että motivaationsa menettänyt henkilö saadaan toisen ihmisen tekemisen kautta motivoitumaan uudelleen: kun esimies motivoi, syntyy työntekijässä motivaatioksi kutsuttu ilmiö ja hän alkaa yhtäkkisesti tehdä innokkaasti asioita, jotka hetki sitten tuntuivat hänestä vastenmielisiltä. Kuka uskoo tämän olevan mahdollista, käsi ylös?

Olisi tietenkin väärin väittää, etteikö esimiehellä olisi roolia motivaation vahvistumisessa (tai usein sen heikentymisessä). Mutta esimieheltä alaiselle suuntautuvaa yksisuuntaista toimintaa se ei missään tapauksessa ole. Itse poistaisin sanan ”motivointi” sanakirjasta kokonaan ja puhuisin mieluummin esimerkiksi motivaation mahdollistamisesta, joka kuvaisi paremmin esimiehen roolia motivaation syntymisessä.

Mahdollistamisessa on kyse toisaalta esteiden poistamisesta ja toisaalta henkilökohtaisten motivaatiolähteiden tunnistamisesta. Työmotivaatioon vaikuttavat tekijät ovat moninaisia ja esimiehen rooli motivaation mahdollistajana on esimerkiksi auttaa työntekijää itse tunnistamaan, millaiset asiat häntä motivoivat ja keskustella siitä, voidaanko näitä asioita vahvistaa hänen työssään.

Muutostilanteessa esimiehen rooli innostamisen sijaan olisi varmistaa, että työntekijä tunnistaa muutoksen merkityksen ja roolinsa muutoksen toteutuksessa. Tällaisessa tilanteessa motivointi ei ole esimieheltä alaiselle suuntautuvaa toimintaa, vaan vahvasti yhdessä tekemistä, kuuntelemista ja yhteistä pohdintaa siitä, millaisia asioita kukin pitää tärkeänä työssään.

Asiakas kysyy, olenko vielä linjoilla. Pyydän anteeksi pitkää hiljaisuuttani ja kysyn, voisimmeko vaihtaa valmennuksen näkökulmaa hieman. Voisimmeko valmentaa esimiehiä mahdollistamaan henkilöstön motivaation palautuminen muutostilanteen jälkeen? Voisimmeko auttaa esimiehiä tunnistamaan, mitkä asiat vaikuttavat siihen, että sisäinen motivaatio voi syntyä? Voisimmeko valmentaa esimiehet keskustelemaan henkilöstönsä kanssa motivaatiosta ja muutoksen merkityksestä heidän työlleen sekä yritykselle kokonaisuutena? Näiden teemojen kautta motivoituminen olisi aidosti mahdollista.

Hetken ajan asiakas on puolestaan hiljaa – ja vastaa sitten myöntävästi.

Tilaa uudet blogimme sähköpostiisi

    Suvi Tuominiemi
    Suvi Tuominiemi
    Yritysvalmentaja
    050 361 6016
    Related Posts
    • Kaikki
    • By Author
    • By Category