image Myynti kuolee

Ota yhteyttä

Miten voimme olla avuksi?





Asiakastarinoiden voima

Suomen kesä ei tänä(kään) vuonna vaikuttanut kovin lupaavalta, mikä sai aikaan polttavan tarpeen ottaa äkkilähtö takuuvarman auringon alle. Matkasivustot auki ja ei muuta kuin selailemaan. Ei aikaakaan, kun sopivat lennot ja hotelli oli varattu, täysin omatoimisesti, tässä vaiheessa vielä ilman mitään suoraa kontaktia palveluntarjoajiin. Sanotaan, että elämme asiakkaan aikakautta. Asiakas on hyvin valikoiva ja tekee ostopäätöksen suurimmaksi osaksi itsenäisen taustatyönsä pohjalta.

Valintoihin vaikuttavat varmasti monetkin eri asiat, mutta jos mietitään tilannetta, jossa tarjolla on kaksi yhtä hyvää vaihtoehtoa, niin mikä saa asiakkaan lopulta valitsemaan tietyn yrityksen palvelun tai tuotteen vastaavan kilpailijan sijaan?

Suositukset – ennen kaikkea hyvin viestityt suositukset.

Lomamatkoja vertaillessani tavoitteenani oli löytää tarpeeseeni ratkaisu, johon voisin luottaa. Mikä olisikaan yhtä hyvin luottamusta herättävä tekijä, kuin rehelliset asiakassuositukset? Kahden harkinnanarvoisen vaihtoehdon kohdalla voiton vei suoriltaan se, jolta löytyi uskottavia suosituksia.

Sama perusajatus on laajennettavissa lähes mille tahansa toimialalle. Koska tänä päivänä lähes kuka vain voi kirjoittaa verkkoon mitä vain, ei laadukkaiden suositusten ilmaantumista kannata jäädä kuitenkaan vain odottelemaan, tai tyytyä pelkkään referenssiluetteloon. Jos yritykseltä löytyy onnistuneita asiakastoteutuksia tai esimerkiksi uniikkeja ratkaisuja, niin miksei niistä myös aktiivisesti viestittäisi älykkään sisällöntuotannon keinoin ja konkreettisten esimerkkien kautta?

Tällä tavoin on mahdollista tuoda vahvemmin ilmi asiakastyytyväisyyttä, yrityksen erityisosaamista sekä onnistuneimpia toteutuksia. Todentaa asiakaslupauksia. Tämä jos mikä lisää houkuttelevuutta ja uskottavuutta kohderyhmissä sekä vaikuttaa varmasti omalta osaltaan positiivisesti liideihin ja ostopäätöksiinkin.

Kun onnistumiset ja menestystarinat tuodaan ilmi asiakkaan äänellä, on kyseessä yksi vaikuttavimmista tavoista viestiä ja todentaa omia kilpailuetuja. Ne painavat vaakakupissa usein jopa enemmän kuin palveluntarjoajan omat lupaukset.

Joidenkin yrityksen verkkosivuilla asiakassuositukset ja -tarinat ovat jo ensimmäisenä esiin nouseva sisältö. Tällöin ensivaikutelmakin voi rakentua pitkälti sen varaan, kuinka asiakkaat kokevat kyseisen yrityksen. Melko rohkeaa sanoisin – tai nimenomaan strategista.

Mikäli omat resurssit eivät tunnu riittävän asiakassuositusten tarinallistamiseen, voi helpoin tapa olla hyödyntää ulkopuolista toteuttajaa. Jos kaipaat apua huolellisten asiakastarinoiden toteuttamiseen, voit tutustua Asiakastarinat-palveluumme. Sanallistamme ja kuvitamme parhaimmat suositukset puolestasi.

Tilaa uudet blogimme sähköpostiisi

    Birgitta Kemppainen
    Birgitta Kemppainen
    Asiakkuusspesialisti
    050 570 3600
    Related Posts
    • Kaikki
    • By Author
    • By Category